Gå til innhold

brudd på taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk sensitiv informasjon om medpasienter fra en sykepleier som behandlet oss for alvorlige psykiske lidelser både i og utenfor sengepost. Dette pågikk i over flere år. I begynnelsen følte jeg meg litt spesiell som fikk "så god kontakt" med en av de autoritære. Etter en stund føltes det som en bør og jeg mistet gradvis all tillit til helsevesenet. Jeg har ikke greid å stole på helsevesenet siden. Nå er jeg i en dyp krise som har vart i 3 år. Jeg treger hjelp sårt. Men tørr ikke. 

Hva skal jeg gjøre?!

Anonymkode: c2009...902

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først kan du jo tenke over om denne generaliseringen er fornuftig og hensiktsmessig. 

Skrevet

Det er den ikke. Jeg forstår såpass at dette mest sannsynlig var en sjelden utro tjener. Likevel kan jeg ikke risikere å møte på et nytt menneske av samme kaliber når jeg skal snakke om nåværende krise. 

Jeg har tenkt litt på å anmelde. Bevisene er helt krystallklare. Jeg har informasjon om ting som ble sagt på vaktrom under et selvmordsforsøk, for eksempel. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den ikke. Jeg forstår såpass at dette mest sannsynlig var en sjelden utro tjener. Likevel kan jeg ikke risikere å møte på et nytt menneske av samme kaliber når jeg skal snakke om nåværende krise. 

Jeg har tenkt litt på å anmelde. Bevisene er helt krystallklare. Jeg har informasjon om ting som ble sagt på vaktrom under et selvmordsforsøk, for eksempel. 

Hvordan vil en anmeldelse hjelpe deg ut av krisen du er i nå?

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Hvordan vil en anmeldelse hjelpe deg ut av krisen du er i nå?

Blir ikke førsteprioritert for å si det sånn..

Skrevet

Bare glem at jeg spurte. 

Skrevet

Jeg synes du skal finne noen du stoler på utenfor hele det systemet du IKKE stoler på. Der kan dere finne ut sammen hvordan du løser denne floka. Slik jeg leser situasjonen din, vil du få konsekvenser dersom noen skulle finne på å bryte taushetsplikten en gang til. Vi vet jo ikke hva slags konsekvenser dette er snakk om. Men siden du velger å gå 3 år uten å åpne deg, må de være alvorlige. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva med å prøve ut helsepersonellet først. Se ann om det er en person du kan stole på. Gjerne nevne problemstillingen og så avgjøre om det noen du vil benytte deg av eller ikke.

Anonymkode: acaba...532

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...