Gå til innhold

NHD og gjerne andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i 1 1/2 år gått til støttesamtaler hos psyk sykepleier, men har bare blitt verre. Sykepleieren har omtrent hver gang jeg har sagt jeg ikke har hatt det bra mast om dagsenteret, men er liksom ikke helt min greie. Følte mer og mer jeg ikke fikk bestemme det selv noe som også gjorde meg mer og mer deprimert. Samtidig maste også fastlegen på meg om å begynne å jobbe i en vernet bedrift. Begge maste omtrent hver gang jeg snakket med de. Men var nettopp på brukerstyrt innleggelse og der fikk jeg tydeligvis støtten jeg lenge har trengt. Var verken mas eller stress og ingen forsøkte å overtale meg til ting. De ansatte sa at dagsenteret ikke var aktuelt med mine problemer. Fikk mye støtte jeg lenge har savnet så vurderer å slutte i støttesamtalene. 

Flere ganger har jeg sluttet med medisiner pga bivirkninger eller fordi de ikke hadde effekt. Først sist så sa fastlegen at bivirkninger går over etter hvert og at enkelte medisiner trenger lang tid før en får effekt. Det har ingen lege sagt til meg før. Og så mener de jeg mangler sykdomsinnsikt i perioder. 

Mitt spørsmål er da: kan manglende info gjøre at en slutter med medisiner og det da blir feilaktig antatt at en mangler sykdomsinnsikt? 

Burde jeg ha en pause i støttesamtalene eller slutte helt? 

Skrevet

Jeg har lenge tenkt at du ikke har noen nytte av støttesamtaler. Samtidig er jeg usikker på hviken hjelp du ønsker. Noen ganger synes det som du ønsker hjelp til å komme deg videre, men da må du også tåle tilbakemeldinger som kan være vonde (det er sånn det er å gå i psykoterapi). Mens andre ganger virker det som du ønkser å ha noen å prate med. Støtter deg i å slutte. 

Anonymkode: 1fb5a...c31

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge tenkt at du ikke har noen nytte av støttesamtaler. Samtidig er jeg usikker på hviken hjelp du ønsker. Noen ganger synes det som du ønsker hjelp til å komme deg videre, men da må du også tåle tilbakemeldinger som kan være vonde (det er sånn det er å gå i psykoterapi). Mens andre ganger virker det som du ønkser å ha noen å prate med. Støtter deg i å slutte. 

Har kun vært det vanvittige maset om den bedriften og dagsenteret og støtten jeg har trengt har jeg ikke fått. Sånt mas er mye av årsaken til mine problemer fordi jeg er usikker nok på meg selv fra før. Er blitt enda mer usikker etter det maset. Går konstant med spørsmålet: er ikke mine valg god nok, er det egentlig mitt liv jeg lever og har mer og mer slitt med å ta avgjørelser. Er blitt veldig usikker av meg nå. Takk ja må nok slutte for å kunne komme meg videre. 

Skrevet
21 minutter siden, aa-k-j skrev:

Har nå i 1 1/2 år gått til støttesamtaler hos psyk sykepleier, men har bare blitt verre. Sykepleieren har omtrent hver gang jeg har sagt jeg ikke har hatt det bra mast om dagsenteret, men er liksom ikke helt min greie. Følte mer og mer jeg ikke fikk bestemme det selv noe som også gjorde meg mer og mer deprimert. Samtidig maste også fastlegen på meg om å begynne å jobbe i en vernet bedrift. Begge maste omtrent hver gang jeg snakket med de. Men var nettopp på brukerstyrt innleggelse og der fikk jeg tydeligvis støtten jeg lenge har trengt. Var verken mas eller stress og ingen forsøkte å overtale meg til ting. De ansatte sa at dagsenteret ikke var aktuelt med mine problemer. Fikk mye støtte jeg lenge har savnet så vurderer å slutte i støttesamtalene. 

Flere ganger har jeg sluttet med medisiner pga bivirkninger eller fordi de ikke hadde effekt. Først sist så sa fastlegen at bivirkninger går over etter hvert og at enkelte medisiner trenger lang tid før en får effekt. Det har ingen lege sagt til meg før. Og så mener de jeg mangler sykdomsinnsikt i perioder. 

Mitt spørsmål er da: kan manglende info gjøre at en slutter med medisiner og det da blir feilaktig antatt at en mangler sykdomsinnsikt? 

Burde jeg ha en pause i støttesamtalene eller slutte helt? 

Hvis du slutter helt har du ingen som kan hjelpe deg. 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvis du slutter helt har du ingen som kan hjelpe deg. 

Skal i samtale på poliklinikken på DPS. Fikk vite det for ikke lenge siden. Venter bare på brevet med timen. Men er bare at de vil snakke med meg. Uansett så vil jeg heller være uten hjelp en med hjelp som bare gjør ting verre. Legen min sa selv vi burde revurdere nytten samtalene har. 

Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Skal i samtale på poliklinikken på DPS. Fikk vite det for ikke lenge siden. Venter bare på brevet med timen. Men er bare at de vil snakke med meg. Uansett så vil jeg heller være uten hjelp en med hjelp som bare gjør ting verre. Legen min sa selv vi burde revurdere nytten samtalene har. 

OK. Håper du får hjelp på DPS da. 

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

OK. Håper du får hjelp på DPS da. 

Ja håper jeg og, men det vil tiden vise. Får ta et skritt om gangen. 

Skrevet

Ang. medisinene og sykdomsinnsikt eller ikke. Du tok medisiner i gode perioder, men ikke i dårlige. Det tyder på manglende sykdomsinnsikt og ikke at du ikke fikk beskjed om at det tok tid før de virket, mener ihvertfall jeg. Videre kan man jo si at hadde du lest pakningsvedlegget som det så fint står at man skal gjøre så hadde du fått informasjon om både bivirkninger og virkning. Men de færreste leser pakningsvedlegget, mange burde faktisk ikke gjøre det fordi de da garantert får alle bivirkningene. Jeg syns det var ganske talentløst av legen din å ikke gi deg denne informasjonen.

Så for å svare på spørsmålene.

Manglende info kan helt klart gjøre så man slutter på medisinene tidligere enn man burde. Men i din situasjon klarer jeg ikke se hvordan det at du sluttet kan forveksles med manglende sykdomsinnsikt.

Vent til du har snakket med dps før du avgjør hva du gjør mtp støttesamtaler.

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Trine skrev:

Ang. medisinene og sykdomsinnsikt eller ikke. Du tok medisiner i gode perioder, men ikke i dårlige. Det tyder på manglende sykdomsinnsikt og ikke at du ikke fikk beskjed om at det tok tid før de virket, mener ihvertfall jeg. Videre kan man jo si at hadde du lest pakningsvedlegget som det så fint står at man skal gjøre så hadde du fått informasjon om både bivirkninger og virkning. Men de færreste leser pakningsvedlegget, mange burde faktisk ikke gjøre det fordi de da garantert får alle bivirkningene. Jeg syns det var ganske talentløst av legen din å ikke gi deg denne informasjonen.

Så for å svare på spørsmålene.

Manglende info kan helt klart gjøre så man slutter på medisinene tidligere enn man burde. Men i din situasjon klarer jeg ikke se hvordan det at du sluttet kan forveksles med manglende sykdomsinnsikt.

Vent til du har snakket med dps før du avgjør hva du gjør mtp støttesamtaler.

Nei var i gode perioder jeg ikke tok medisiner. Men fikk ikke nok info til å vite bedre heller. Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg ikke sluttet med de. Var hos legen på tirsdag og da var første gang jeg ble fortalt at bivirkninger ofte går over. Rart jeg ikke har fått vite det tidligere. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

Skal ikke slutte helt i samtalene ennå, men er ikke langt unna. Å sitte med følelsen av å måtte leve på andres premisser liker jeg dårlig. Trengte å få bygge opp tryggheten og troen på meg selv, men istedenfor har det bare blitt verre. 

Skrevet
2 timer siden, aa-k-j skrev:

Nei var i gode perioder jeg ikke tok medisiner. Men fikk ikke nok info til å vite bedre heller. Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg ikke sluttet med de. Var hos legen på tirsdag og da var første gang jeg ble fortalt at bivirkninger ofte går over. Rart jeg ikke har fått vite det tidligere. 

Aha, husket feil jeg da. Jeg tenker at når man har fått en medisin så slutter man ikke på den uten at det er i samråd med lege. Men du burde fortsatt fått beskjed både om at bivirkninger pleier å gå over og at det kan ta tid før medisinene fungerer. Jeg har litt problemer med helt å forstå sammenhengen her. Hvor lenge tok du medisinene før du sluttet på dem? Det at bivirkninger ofte går over og at det tar tid før medisinene fungerer henger liksom ikke sammen med at man slutter på dem når man føler seg bedre.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, Trine skrev:

Aha, husket feil jeg da. Jeg tenker at når man har fått en medisin så slutter man ikke på den uten at det er i samråd med lege. Men du burde fortsatt fått beskjed både om at bivirkninger pleier å gå over og at det kan ta tid før medisinene fungerer. Jeg har litt problemer med helt å forstå sammenhengen her. Hvor lenge tok du medisinene før du sluttet på dem? Det at bivirkninger ofte går over og at det tar tid før medisinene fungerer henger liksom ikke sammen med at man slutter på dem når man føler seg bedre.

Sluttet med medisin enten pga bivirkninger eller fordi de ikke hadde effekt. Sluttet ikke med medisin i hver god periode. Har medisin mot andre ting en psyken jeg merker effekt av og som jeg ikke har bivirkninger av og de har jeg brukt i godt over et år. Eller den ene brukes både til psyken og som smertestillende. 

Endret av aa-k-j
Skrevet (endret)
3 minutter siden, aa-k-j skrev:

Sluttet med medisin enten pga bivirkninger eller fordi de ikke hadde effekt. Sluttet ikke med medisin i hver god periode. Har medisin mot andre ting en psyken jeg merker effekt av og som jeg ikke har bivirkninger av og de har jeg brukt i godt over et år. 

Men hvor lenge gikk du på dem før du sluttet? Tidligere har du gitt inntrykk av at du sluttet med medisinene i gode perioder uten at det var noen spesiell grunn til det. Blir litt vanskelig å svare når historien stadig forandrer seg.

Endret av Trine
Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Men hvor lenge gikk du på dem før du sluttet? Tidligere har du gitt inntrykk av at du sluttet med medisinene i gode perioder uten at det var noen spesiell grunn til det. Blir litt vanskelig å svare når historien stadig forandrer seg.

Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Fri og bevares :blink: uff tydelig noen som ikke vil forstå ja. 

Skrevet
12 minutter siden, aa-k-j skrev:

Fri og bevares :blink: uff tydelig noen som ikke vil forstå ja. 

Det er jo virkelig ikke lett å forstå når du ikke engang kan svare på hvor lenge du tok medisinene. Jeg tenker at du leter etter en unnskyldning som forklarer at du hadde sykdomsinnsikt, men at noen andre satte kjepper i hjulene for deg. Uansett om du hadde sykdomsinnsikt og det hele bare skyldes en kommunikasjonssvikt så er det historie. Du får ikke gjort noe med det som har skjedd, men du kan gjøre noe med det som skjer fremover. Jeg foreslår at du tar denne diskusjonen med legen din, for vi på dol får bare din forklaring og det er for lite til å kunne gi noe svar på spørsmålene dine.

Skrevet

Nå er jeg så lei av å forklare og forklare noe om noe som innlegget egentlig forklarer i seg selv. Les og tenk. Noen ganger endrer ens oppfatning av ting seg noe en burde tenke litt på. 

Skrevet
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Nå er jeg så lei av å forklare og forklare noe om noe som innlegget egentlig forklarer i seg selv. Les og tenk. Noen ganger endrer ens oppfatning av ting seg noe en burde tenke litt på. 

Det er ingen selvfølge at noen her svarer, så du trenger ikke være negativ mot Trine. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen selvfølge at noen her svarer, så du trenger ikke være negativ mot Trine. 

Nei jeg er bare oppgitt og lei meg 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...