Gå til innhold

Hva gir mest vekttap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fontex eller Wellbutrin? Kan begge kombineres med abilify og litium?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Begge kan kombineres med de to nevnte medisiner. Ingen av dem er slankemedisiner.

Skrevet

Jeg gikk ned 9 kg på kort tid sist jeg brukte fontex dessverre ble jeg manisk 

Skrevet

Kombinasjonen Fontex - Abilfy eller Wellbutrin - Abilify medfører at nivået av Abilify i blodet øker med 40-50 %. Ved å legge til Fontex/Wellbutrin på Abilify må man derfor forvente ekstra bivirkninger / effekt fra Abilify som om dosen var økt fra feks 10 til 15mg uten bruk av Fontex/Wellbutrin.

http://interaksjoner.azurewebsites.net/analyser.asp?PreparatNavn=Abilify Wellbutrin+ Fontex Litium&Client=Sjekk

Fontex kan gi litt vektøkning, Wellbutrin er vektnøytralt og kan hos noen gi en ørliten nedgang i vekt.

Thor Kvakkestad, psykiater

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis jeg får spørsmålet "Hva gir minst risiko for vektøkning?" skal jeg svare skikkelig på sånne spørsmål.

Jeg innrømmer at jeg er ganske mett på spørmål om hvordan en skal bruke psykofarmaka til å redusere vekt.

Skrevet
3 timer siden, Psykia AS skrev:

Kombinasjonen Fontex - Abilfy eller Wellbutrin - Abilify medfører at nivået av Abilify i blodet øker med 40-50 %. Ved å legge til Fontex/Wellbutrin på Abilify må man derfor forvente ekstra bivirkninger / effekt fra Abilify som om dosen var økt fra feks 10 til 15mg uten bruk av Fontex/Wellbutrin.

http://interaksjoner.azurewebsites.net/analyser.asp?PreparatNavn=Abilify Wellbutrin+ Fontex Litium&Client=Sjekk

Fontex kan gi litt vektøkning, Wellbutrin er vektnøytralt og kan hos noen gi en ørliten nedgang i vekt.

Thor Kvakkestad, psykiater

Jeg er forberedt på det, skal egentlig ta 20 mg abilify, 'en har i det siste bare tatt 10 mg, så med fontex eller wellbutrin blir jeg å ligge riktig. Jeg eter meg ihjel nå, 40 kg har jeg økt siden jeg fikk zyprexa for første gangen . Gikk ned 15 kg da jeg brukte lamictal istedenfor litium, men ble manisk og byttet til litium og nå har jeg begynt å øke i vekt igjen!!!

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis jeg får spørsmålet "Hva gir minst risiko for vektøkning?" skal jeg svare skikkelig på sånne spørsmål.

Jeg innrømmer at jeg er ganske mett på spørmål om hvordan en skal bruke psykofarmaka til å redusere vekt.

Ååå hoff stakkars!!!!!

Legger du på deg av sp.målet NHD????

Hva pokker trur du folk spør deg om disse sp.målene for da??? For min del er d vell for at en har så dårlig selvtillit med utseende mitt, at å måtte ta et standpunk om å kanskje baaaare kanskje bli lette litt på depresjon pluss å legge på seg 20- 30 kg.. kan være ødeleggende.

Anonymkode: d6072...3e0

Skrevet

I tilfeller med vektøkning på grunn av psykofarmaka må bruk av Topimax vurderes. For diagnosen schizofreni er er det flere kontrollerte studier som underbygger både effekt på vekt og effekt på symptomer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16062095/?i=5&from=/18515465/related

Også på stemningslidelser opplever vi positive effekter av Topimax hvis man tåler det og trapper forsiktig nok opp, 10-15 mg hver 2. uke til 75-100 mg. I en kontrollert studie (single blind) så man god effekt som tilleggsbehandling både på vekt og bipolare depressive symptomer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12180276/

Merk at Topimax kan gi MYE bivirkninger, det er derfor svært viktig med svært langsom opptrapping slik at kroppen får tid til å venne seg til dette, ellers så slutter mange på lave doser.

Thor Kvakkestad

Skrevet

Jeg hadde ikke bivirkninger på topimax, men gikk ned mye mer på fontex...

Skrevet

Så topimax virker slankende? jeg er schizofren med høy BMI. Så kanskje jeg hører med legen, det virker ikke forlokkende, med alle de bivirkningene, men dersom det også har effekt på lidelsen, er det jo kanskje verdt ett forsøk....

Gjest Kanuttius
Skrevet

Topimax. Det skal jeg forsøke å huske. Er det noe man bør unngå mtp vektoppgang og medisin? Jeg har vert gjennom sarotex, cipralex og quetiapin og gikk opp 5 kilo for hvert forsøk, ingen av de har vert vellykkede mtp å behandle sykdommmen min. Jeg leser at topimx også gis til fibropasienter for smertelindring. Tror topimx kan være bra for meg da, bare ta bivirkningene som de kommer.  :unsure:

Gjest Kanuttius
Skrevet

Takk til deg Tor kvakkestad :) det var ett godt svar jeg lan ta med videre til min psyk i morgen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...