Gå til innhold

Alvorlige abstinenser/NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har i 1,5 år brukt vival 12, 5 mg daglig. Jeg bråstoppet for 17 dager siden, og fikk etter fire dager abstinenser som gradvis eskalerte. Fastlegen min (han har tatt over praksisen for den forrige) mente at dette ikke var abstinenser, men GAD. Jeg forsøkte å forklare at jeg ikke var redd. 

Jeg ble satt på vival (forsøkte zoloft, venlafaxin først) pga  Ptsd etter en svært traumatisk hendelse, men disse nye fysiske symptomene lignet ikke på den angsten jeg hadde eller depresjon. Jeg har hatt psykologhjelp hele denne perioden. Psykologen mente for 1 mnd siden at jeg egentlig ikke trengte mer enn sporadisk oppfølging. 

Tidligere i dag fikk jeg småkramper i hele kroppen og hallusinasjoner, ting endret form. Har aldri hatt det sånn tidligere. Fastlegen kunne ikke gi meg time før til uka, så jeg følte meg nødt til å oppsøkte privat lege fordi jeg i ettermiddag begynte å "høre lyder" også. 

Der traff jeg en lege som også hadde jobbet ti år i psykiatrien.

Han sa at dette er i ferd med å utvikle seg til alvorlige abstinenser og at jeg hadde to valg;

1. Sykehusinnleggelse, fordi jeg hadde kramper og "så" ting/hørte ting 

2. Trappe gradvis ned på vival. 

Etter en times betenkningstid valgte jeg  (som for meg var et kjempenederlag etter så mange dager uten) å trappe ned på vival på tre uker. 

Når to leger sier så forskjellig blir jeg så usikker.

Hva mener du? Kunne jeg kommet meg gjennom uten? 

Lyder og ting ble normalt igjen, og jeg sluttet å riste. 

Skal trappe ned over tre uker. 

Men er så skuffet over både meg og han som er fastlegen min. 

Anonymkode: d37be...fda

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en har brukt en medisin i måneder og år, forstår jeg ikke hvorfor en må kutte brått (unntatt ved svære bivirkninger). Selv om mange ville tålt å gå direkte fra 12,5 til null, er det ikke alle som tåler det.

Hvorfor ikke bruke et par uker på nedtrapping? Det er en god forsikring mot slike hendelser.

Dette gjelder alle psykofarmaka. Tiden en skal bruke på nedtrapping kan være ulik, men alle bør trappe ned, ikke slutte brått.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...