AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 Skrevet 30. oktober 2016 Og disse blir tatt i større doser kombinert med andre rusmidler. Hva skjer da? Skal det veldig store doser til for at det skal bli farlig? Hvordan vite om en person har tatt farlig mye? Anonymkode: 7b9a4...9b0 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. oktober 2016 Skrevet 30. oktober 2016 Det skal ikke veldig store doser til før kombinasjonen opiater/opioider og potente benzo blir farlig. Hvordan vite om det er farlig? Det var et lignende spørsmål "Rusa personer" i går. Jeg velger å ikke svare på noen av dem fordi det ikke kan gis noe fornuftig svar til legfolk og på nett. Dette er svært vanskelige vurderinger også for erfarne leger som treffer på slike tilfeller i RL. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 Skrevet 30. oktober 2016 12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det skal ikke veldig store doser til før kombinasjonen opiater/opioider og potente benzo blir farlig. Hvordan vite om det er farlig? Det var et lignende spørsmål "Rusa personer" i går. Jeg velger å ikke svare på noen av dem fordi det ikke kan gis noe fornuftig svar til legfolk og på nett. Dette er svært vanskelige vurderinger også for erfarne leger som treffer på slike tilfeller i RL. Ok. Er det ingen steder vanlige personer kan få svar på hvordan de skal vurdere og håndtere sterkt rusa personer? Eller skal vi uansett ta kontakt med legevakt for å få vurdert det? Anonymkode: 7b9a4...9b0 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. oktober 2016 Skrevet 30. oktober 2016 Det finnes noen generelle regler. Bevisstløse personer bør legges i stabilt sideleie. Et varmt pledd beskytter mot nedkjøling. Bevissthetsnivå kan i noen grad vurderes på hvordan de reagerer på stimuli. Reagerer de på tilsnakk/rop? Skikkelig vridning/klyp på innsiden av overarmen gir sterk smerte og reaksjonen kan si noe om bevissthetsnivå. Hvordan er det med pusting/respirasjon? Opioider er respirasjonsdempende og kan være det som tar livet av folk. Men å si noe om grenser for farlighet eller når en skal ringe legevakt kan jeg dessverre ikke hjelpe med. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.