Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan langrennslaget leger tolker dette :).

Disse reglene skulle jo gjøre det lettere for legene, men virker som det tolkes veldig forskjellig og folk som ikke skulle bli fratatt lappen mister den og visa versa. 

Anonymkode: a2022...736

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvor har du denne tolkningen fra?

Fra linken til Psykia, nevnt rett ovenfor her.

Skrevet
13 timer siden, Psykia AS skrev:

Dette gjelder kun for de legemidlene som er opplistet i tabellen under § 36, dvs de under pkt 4 og 7. Viktig at dette ikke er til å misforstå, vår liste er derfor nå justert iht dette.

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

Supert, tusen takk! Da skal jeg skrive ut tabellen og ta med til min lege. :)

Skrevet
22 timer siden, Petterx skrev:

Fra linken til Psykia, nevnt rett ovenfor her.

Merk at regelen om 5 dagers bruk kun gjelder førerkort i gruppe  2 og 3. 

Helsekrav oppfylt ved sporadisk bruk i en periode på maksimum fem dager av: Zopikloninntil 7,5 mg /døgn, Zolpidem inntil 10 mg/døgn eller Nitrazepam inntil 10 mg /døgn, dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring.

Førerkortgruppe 1

Førerkortklassene AM, S, T, A1, A2, A, B, BE

Førerkortgruppe 1 består av de lettere klassene motorvogner (mopeder, motorsykler, personbiler, beltekjøretøy og traktorer).

Førerkortgruppe 2 

Førerkortklassene C1, C1E, C, CE

Førerkortgruppe 2 består av kjøretøy tyngre enn 3500 kg og opp til med vogntog.

Førerkortgruppe 3

Førerkortklassene D1, D1E, D, DE 

Førerkortgruppe 3 består også av tyngre kjøretøy beregnet for personbefordring (buss og taxi), samt utrykningskjøretøy og andre kjøretøy som krever kjøreseddel eller kompetansebevis.

Skrevet
På 31. oktober 2016 den 22.09, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er feil. Du kan ta Sobril både som 15 mg x 2 og 10 mg x 3 med en morgendose.

Nok en gang må jeg diskutere dette med deg. Det er vel ikke lov å ta Sobril og så sette seg i bilen og kjøre! Da er du påvirket! Jeg ville aldri tatt Sobril og kjørt. Og selv om du har brukt Sobril lenge og ikke føler deg påvirket så virker dette inn på reaksjonstiden og evnen til å kjøre trygt. Holder meg selv til 8 timers regelen.

Skulle ønske du kunne vært litt mer korrekt og spesifik på dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener fortsatt at jeg har tolket reglene korrekt.

Hvis DU føler deg påvirket, er det korrekt at du ikke kan kjøre enten dette skyldes sobril, alkohol, for lite søvn eller noe annet. Men den som har tatt sobril (i døgndose inntil 30 mg) og ikke føler seg påvirket, hen kan kjøre uten å bryte reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...