Gå til innhold

Tror ikke diagnosen er riktig

Anbefalte innlegg

Aspergers Inc.
Skrevet (endret)

Er det andre som har mistanke om at ens diagnose bare ble satt fordi noen skulle "være snille" slik at man skulle slippe å bli tulla med av NAV?

Endret av Aspergers Inc.
Skrevet

Tror de stilte en alvorlig diagnose i legeerklæringen slik at de kunne avslutte meg så fort som mulig.

Men hvem vet.

Skrevet

Nei, men jeg tviler selv ofte på min diagnose.

Skrevet
1 time siden, Aspergers Inc. skrev:

Er det andre som har mistanke om at ens diagnose bare ble satt fordi noen skulle "være snille" slik at man skulle slippe å bli tulla med av NAV?

Hva føler du selv du har da, du har vel noen 'problemer' ?

'Tror' selv jeg ville fått en annen diagnose dersom jeg hadde gått med på det jeg opplevde som urimelige krav i utredningen, da ville jeg nok fått en mer 'trygdbar' diagnose enn den jeg fikk, så det blir vel litt motsatt kanskje for min del, på en måte

Anonymkode: ef4a5...8cd

Skrevet

Jeg tviler sterkt på diagnosen min i friske perioder. Kan også tvile når jeg er deprimert som nå. Får tanker om at jeg "egentlig" er frisk, men mestrer ikke livet slik jeg burde..  I friske perioder prøver jeg alltid å få revurdert diagnosen min. 😐

Hvis jeg kobler på mitt rasjonelle jeg, så vet jeg at jeg er bipolar, og har vært det siden tenårene.

Skrevet

Har vært varierende her. Mine diagnoser har vært litt skiftende, men fikk skikkelig klarhet i diagnosen på DPS og kjenner meg veldig godt igjen i den. Er bare noe usikker på en liten del av den, men ikke verdt å bry seg så mye med. 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hva føler du selv du har da, du har vel noen 'problemer' ?

'Tror' selv jeg ville fått en annen diagnose dersom jeg hadde gått med på det jeg opplevde som urimelige krav i utredningen, da ville jeg nok fått en mer 'trygdbar' diagnose enn den jeg fikk, så det blir vel litt motsatt kanskje for min del, på en måte

Svært få får trygd pga. diagnose alene. Da er man veldig syk. Det kreves nesten alltid arbeidsutprøvning. Nå er suksessen i "attføringen" ganske avhengig av motivasjon, men det er i alle fall noe man som regel må gjennom.

Skrevet

Tror ikke det at noen får trygd for at de skal være snille med deg, men vet ikke helt hvordan det er etter at NAV kom inn i bildet.

Skrevet
6 timer siden, Kanonføde skrev:

Svært få får trygd pga. diagnose alene. Da er man veldig syk. Det kreves nesten alltid arbeidsutprøvning. Nå er suksessen i "attføringen" ganske avhengig av motivasjon, men det er i alle fall noe man som regel må gjennom.

Joa enig i det, bare tenker på at får du pf så vil det alltid være tvil om du bare kunne brukt viljestyrken din til å handle annerledes, kanskje har en bare vondt i vilja, er en dramaqueen el.l, mens får en en autismediagnose så blir det mindre tvil om "vilje" og mer forståelse for manglende evne. (mange av pf kriteriene er ting en "fritt" kan velge å ikke gjøre, men hvor en velger "gal" ting, frivillig, altså da vil viljeaspektet bli tvilsomt her, du er ikke syk du har bare vondt i vilja!)

Som en doler sa for litt siden, omtrent dette: "vi har ofte folk på arbeidsutprøving her, og vi ser veldig fort/lett hvem som har utfordringer og hvem som bare er late/ikke gidder"

Altså la oss si at arbeidsutprøvingen ikke gikk bra, da skal tydeligvis arbeidgiver vurdere og da tror jeg normale folks fordommer om forskjellige diagnoser vil ha en avgjørende betydning, de ser "lett" hvem om har reeelle utfrodringer og hvem som bare er late hevdes det, i praksis kan en oversette det til vi bruker lett fordommene våre ang diagnoser til å vurdere om du fortjener trygd eller bare er lat, dette er ikke eksperter det er lekfolk ...

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Joa enig i det, bare tenker på at får du pf så vil det alltid være tvil om du bare kunne brukt viljestyrken din til å handle annerledes, kanskje har en bare vondt i vilja, er en dramaqueen el.l, mens får en en autismediagnose så blir det mindre tvil om "vilje" og mer forståelse for manglende evne. (mange av pf kriteriene er ting en "fritt" kan velge å ikke gjøre, men hvor en velger "gal" ting, frivillig, altså da vil viljeaspektet bli tvilsomt her, du er ikke syk du har bare vondt i vilja!)

Som en doler sa for litt siden, omtrent dette: "vi har ofte folk på arbeidsutprøving her, og vi ser veldig fort/lett hvem som har utfordringer og hvem som bare er late/ikke gidder"

Altså la oss si at arbeidsutprøvingen ikke gikk bra, da skal tydeligvis arbeidgiver vurdere og da tror jeg normale folks fordommer om forskjellige diagnoser vil ha en avgjørende betydning, de ser "lett" hvem om har reeelle utfrodringer og hvem som bare er late hevdes det, i praksis kan en oversette det til vi bruker lett fordommene våre ang diagnoser til å vurdere om du fortjener trygd eller bare er lat, dette er ikke eksperter det er lekfolk ...

Ja, ser poenget ditt. Men det er veldig mange som har uføretrygd pga. personlighetsforstyrrelse. Tviler ikke på at det er lettere å få det med autisme nei.

Men uansett er jo motivasjon en del av hvordan både "syke" og "friske" handler. Mange som kvalifiserer for alvorlige diagnoser ville nok fungert bedre med bedre motivasjon - det blir ofte neglisjert av fagfolk og dem selv, de sier at det har ikke noe med motivasjon å gjøre. Det er feil, men det er såklart slik at problemer ofte fører til dårlig motivasjon - så det spiller kanskje ingen stor rolle hvordan man forklarer det, om man sier det ikke har noe med motivasjon å gjøre, eller om man sier at sykdom fører til lav motivasjon.

Men men, vel.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det nok.

Men men.

Anonymkode: e01a9...6fa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...