AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 Skrevet 1. november 2016 Hva legger dere i "motivasjon"? Anonymkode: 1a00b...f2f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 Skrevet 1. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger dere i "motivasjon"? Anonymkode: 1a00b...f2f Det som styrer adferden. Anonymkode: 3968b...1f9 0 Siter
Kanonføde Skrevet 1. november 2016 Skrevet 1. november 2016 Motivasjon er den grunnen en har til å gjøre en ting. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Hva det nå enn er, så tror jeg det har plaget meg altfor lite de siste dagene. Anonymkode: b3605...46d 1 Siter
ObservingSnailReproduction Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Schizoid. Anhedoni. Heisann. Som Kanonføde sier. "Motivasjon er den grunnen en har til å gjøre en ting". Det er ganske korrekt, men litt for begrensett for min del. Når en gjør en bestemt ting, og spesielt da en fullfører, så kan vi si det slik at hjernen reagerer med å belønne deg for arbeidet. Den gir deg en sans av glede eller noe i den dur. Dette vil jeg si spiller en stor rolle for motivasjon og hvor motivert du er for å gjøre samme tingen igjen på et annet tidspunkt. Mye mer enn de åpenbare grunnene en gir seg selv.. Slik som: "Skal ha besøk idag, så da må jeg rydde". Som en person som sliter med den grunnleggende delen der, så føler jeg at motivasjon er en luksus jeg sjeldent har mye av. 0 Siter
Janus30 Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Motivasjon er det som fører til aktivitet hos individet, det som opprettholder aktiviteten, og det som gir den mål og hensikt. En kan også være topp motivert for å ikke gjøre en dritt. 0 Siter
Kanonføde Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 F.eks. hvis man ikke er motivert for å trene. Da føler man det ikke er noen grunn til det, selv om man intellektuelt forstår at det er lurt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Noen eier ikke motivasjon, sånn er det bare. 0 Siter
Trine Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Hjernen min belønner meg ikke for arbeidet jeg gjør, så her er det heller dårlig stelt med motivasjonen. Jeg gjør ting fordi jeg må eller fordi fornuften sier at jeg burde. 0 Siter
Janus30 Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 2 timer siden, Trine skrev: Hjernen min belønner meg ikke for arbeidet jeg gjør, så her er det heller dårlig stelt med motivasjonen. Jeg gjør ting fordi jeg må eller fordi fornuften sier at jeg burde. Mennesker med ADHD lider ofte av kronisk underskudd på indre motivasjon. Dette gjør det vanskelig å jobbe målrettet over tid mot noe som ligger langt frem i tid. Russell Barkley forklarer hvorfor på et foredrag du finner på YouTube ved å søke etter "Russell Barkley forklarer ADHD". Anbefales på det aller varmeste. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 3 timer siden, Trine skrev: Hjernen min belønner meg ikke for arbeidet jeg gjør, så her er det heller dårlig stelt med motivasjonen. Jeg gjør ting fordi jeg må eller fordi fornuften sier at jeg burde. Du drar på fjelltur fordi du må? Anonymkode: 3968b...1f9 0 Siter
Trine Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du drar på fjelltur fordi du må? Anonymkode: 3968b...1f9 Nei, fordi fornuften sier jeg burde Neida, men det er ikke motivasjon som får meg til å gå i fjellet. Det er nysgjerrigheten, behovet for å komme bort fra folk og behovet for å bli forbanna sliten som får meg på fjellet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 9 minutter siden, Trine skrev: Nei, fordi fornuften sier jeg burde Neida, men det er ikke motivasjon som får meg til å gå i fjellet. Det er nysgjerrigheten, behovet for å komme bort fra folk og behovet for å bli forbanna sliten som får meg på fjellet. Motivasjon god nok som noe det. Anonymkode: 3968b...1f9 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 5 minutter siden, Trine skrev: Nei, fordi fornuften sier jeg burde Neida, men det er ikke motivasjon som får meg til å gå i fjellet. Det er nysgjerrigheten, behovet for å komme bort fra folk og behovet for å bli forbanna sliten som får meg på fjellet. Du har litt snever definisjon av motivasjon synes jeg. Det virker ganske opplagt for meg at du er motivert for å dra på fjellet. Sånn som jeg kjenner deg fra dol virker det ikke som om du i utgangspunktet sliter like mye med motivasjonen som enkelte andre her. Jeg har mer inntrykk av at du har mistet motivasjonen pga store problemer over lang tid. 0 Siter
Trine Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 3 timer siden, Janus30 skrev: Mennesker med ADHD lider ofte av kronisk underskudd på indre motivasjon. Dette gjør det vanskelig å jobbe målrettet over tid mot noe som ligger langt frem i tid. Russell Barkley forklarer hvorfor på et foredrag du finner på YouTube ved å søke etter "Russell Barkley forklarer ADHD". Anbefales på det aller varmeste. Jeg har sett noe sånt av Russell Barkley før, men jeg har ikke fått med meg alt. Om jeg har forstått det rett så får folk en god følelse inni seg etter at de f.eks har gjort husarbeid. Da har de liksom vært flinke og belønner seg selv for det. Er det riktig? Den følelsen har ikke jeg. Det er fint med alt som er gjort for da slipper jeg huske å gjøre det, men det meste jeg gjør er egentlig bare pes for jeg føler ingen glede av å ha gjort det. Å jobbe mårettet over tid er noe jeg ikke driver med Jeg må ha små mål og små oppgaver. Men det tror jeg er litt fordi jeg mister fullstendig oversikten. Skal liksom bite over alt på engang, men det går jo ikke når det blir for mye. 0 Siter
Trine Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Motivasjon god nok som noe det. Anonymkode: 3968b...1f9 Joda, men nå er det vel ingen som trenger å motivere seg for å gjøre noe de liker å gjøre? 0 Siter
Trine Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 3 minutter siden, Gargamel skrev: Du har litt snever definisjon av motivasjon synes jeg. Det virker ganske opplagt for meg at du er motivert for å dra på fjellet. Sånn som jeg kjenner deg fra dol virker det ikke som om du i utgangspunktet sliter like mye med motivasjonen som enkelte andre her. Jeg har mer inntrykk av at du har mistet motivasjonen pga store problemer over lang tid. Jeg kaller det ikke motivasjon når man gjør noe man liker å gjøre. Jeg sliter veldig mye med motivasjon, men jeg er ganske god på å tuppe meg selv i ræva. Man kan faktisk gjøre ting uten å være motivert til å gjøre dem. Men poenget var mer at jeg ikke har et særlig godt fungerende selvbelønningssystem i hjernen. 0 Siter
GT1 Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 Indremotivasjon handler nettopp om å gjøre noe 5 minutter siden, Trine skrev: Jeg kaller det ikke motivasjon når man gjør noe man liker å gjøre. Jeg sliter veldig mye med motivasjon, men jeg er ganske god på å tuppe meg selv i ræva. Man kan faktisk gjøre ting uten å være motivert til å gjøre dem. Men poenget var mer at jeg ikke har et særlig godt fungerende selvbelønningssystem i hjernen. Indre motivasjon handler om å gjøre noe der oppgaven er belønning nok i seg selv, så det er ikke riktig at det å gjøre noe man liker å gjøre ikke handler om motivasjon. Man kan gå helt opp i oppgaven og oppleve flytfølelse, da glemmer man seg selv og tid og sted. Kanskje du bør prøve å konsentrere deg om arbeidsoppgavene og finne glede i dem? 0 Siter
Trine Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 21 minutter siden, GT1 skrev: Indremotivasjon handler nettopp om å gjøre noe Indre motivasjon handler om å gjøre noe der oppgaven er belønning nok i seg selv, så det er ikke riktig at det å gjøre noe man liker å gjøre ikke handler om motivasjon. Man kan gå helt opp i oppgaven og oppleve flytfølelse, da glemmer man seg selv og tid og sted. Kanskje du bør prøve å konsentrere deg om arbeidsoppgavene og finne glede i dem? Det jeg mener er at man ikke trenger motivere seg selv for å lese en bok dersom man elsker å lese bøker. Men man må motivere seg selv for å vaske gulv dersom man syns det er drit kjedelig å vaske gulv. Normalt får folk en god følelse etter at man har vasket gulvet som de kan bruke som motivasjon for å vaske gulvet også uken etter. Denne selvbelønningen har ikke jeg. Man kan ikke bare finne glede i noe man ikke gleder seg over. Ikke er jeg særlig god på å konsentrere meg om en arbeidsoppgave heller for denne konsentrasjonen er av og på hele tiden. Jeg skjønner at jeg ikke klarer å forklare dette for dere. Så spør heller Janus30. Jeg vet bare hvordan jeg er, han kan forklare det mye bedre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 Skrevet 2. november 2016 4 minutter siden, Trine skrev: Det jeg mener er at man ikke trenger motivere seg selv for å lese en bok dersom man elsker å lese bøker. Da er motivasjonen gleden man får av å lese, og et eksempel på indre motivasjon: "Hvis en person gjør en aktivitet på grunn av interesse for selve aktiviteten, og denne aktiviteten er belønning nok i seg selv er det snakk om indre motivasjon." Anonymkode: 3968b...1f9 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.