Gå til innhold

Hva er "motivasjon"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, Trine said:

Det jeg mener er at man ikke trenger motivere seg selv for å lese en bok dersom man elsker å lese bøker. Men man må motivere seg selv for å vaske gulv dersom man syns det er drit kjedelig å vaske gulv. Normalt får folk en god følelse etter at man har vasket gulvet som de kan bruke som motivasjon for å vaske gulvet også uken etter. Denne selvbelønningen har ikke jeg. Man kan ikke bare finne glede i noe man ikke gleder seg over. Ikke er jeg særlig god på å konsentrere meg om en arbeidsoppgave heller for denne konsentrasjonen er av og på hele tiden.

Jeg skjønner at jeg ikke klarer å forklare dette for dere. Så spør heller Janus30. Jeg vet bare hvordan jeg er, han kan forklare det mye bedre.

Hm, om jeg forstår deg korrekt:

- det er enkelte ting du føler stor glede ved, som du gjør mye av

- du har lite "belønningssystem" for når man har gjennomført ikke-lystbetonte ting

- du er flink til å "sparke deg selv i rævva", og gjøre ting selv om du ikke liker det

Skrevet
7 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hm, om jeg forstår deg korrekt:

- det er enkelte ting du føler stor glede ved, som du gjør mye av

- du har lite "belønningssystem" for når man har gjennomført ikke-lystbetonte ting

- du er flink til å "sparke deg selv i rævva", og gjøre ting selv om du ikke liker det

Ja, stor glede var vel en liten overdrivelse, men jeg har jo glede av å gjøre enkelte ting.

Skrevet
Just now, Trine said:

Ja, stor glede var vel en liten overdrivelse, men jeg har jo glede av å gjøre enkelte ting.

Ok, da forstår jeg korrekt. Samme om man kaller det stor eller ikke.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Ok, da forstår jeg korrekt. Samme om man kaller det stor eller ikke.

Jepp :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...