Gjest vitamisten Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hei jeg lurte på om det er mulig å ha b12 og folatsyremangel selv om blodprøver viser at en har normale verdier i kroppen av det? Hvor lite av b12 og folatsyre må en ha før en utvikler anemi? Om en tar en multivitamintabelett om dagen? vil da behovet for alle de viktige vitaminene være dekket om en har et ensidig kosthold? håper du kan svare på spørsmålene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Hei vitamisten, Blodverdien av folatsyre skal ligge mellom 5 og 25 ng/ml. En verdi under dette kan forekomme ved f.eks anemi, leversykdom, graviditet, og kreft. Serumverdien av folat skiller ikke mellom kroppens folat-status og nylig inntak av folat. Folatmengden i røde blodceller vil derimot reflektere kroppens lager av folat (under 160 mg/ml sikter til lavt folat-lager). Blodverdien av B12 bør være over 200 ng/ml. Verdier under dette kan være et resultat av bl.a. anemi, malabsorpsjon, og lavt stoffskifte. Blodverdien av B12 er ikke en veldig sensitiv/nøyaktig indikator for B12 status, selv om en lav verdi vil indikere mangel (mangelen kan være på god vei før blodverdien synker). Økt mengde av methylmalonate i blodet eller urinen viser til B12 mangel. Mangel på B12 og folat forårsaker samme type anemi, så det kan være vanskelig å skille mellom mangel på disse to næringsstoffene. Mengden av homocysteine i blodet kan heller ikke fortelle hvilken mangel man har da både B12, B6 og folat kan forårsake dette. Disse tre næringsstoffene kan også skjule mangel av de andre dersom ikke de mest sensitive/nøyaktige testene brukes. Jeg gjentar nok meg selv her inne når det gjelder kosttilskudd og ensidig kosthold, men jeg sier det igjen.. Det er viktig å huske at kosttilskudd aldri skal erstatte næringstoffer vi kan får fra mat. Mat er så absolutt fremdeles primærkilden til vitaminer og mineraler. Man kan bare putte inn i et kosttilskudd det man vet om er i maten, og det har faktisk ved mange anledninger vist seg at supplementer ikke virker like bra i kroppen vår som det næringen fra mat gjør. Ta f.eks beta-karoten (provitamin A). Dette er en viktig antioxidant i forebyggingen av kreft og hjertesykdommer. Mange studier har vist at et høyt inntak av beta-karoten gjennom mat kan føre til markant senkning bl.a av slag og hjerteinfarkt. Når det samme forsøket har blitt utført med beta-karoten fra supplementer, har dette vist seg helt ubrukelig i senkningen av hjertesykdommer og kreft. Faktisk har flere studier vist en økning av lungekreft ved inntak av beta-karoten tilskuddet. Jeg anbefaler derfor et variert og sunt kostholdet – gjerne med en mulitivitamin/mineral daglig. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.