Gå til innhold

Fikk så dårlig samvittighet.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Madelenemie skrev:

Fordelene ved å sitte ved en skjerm og ergre seg, evt. som du nevner, over egen passivitet, er kanskje at det tvinger seg frem en sunn selverkjennelse som ender i at ens eget potensiale tvinger seg frem.

Siden jeg har lest stjernestøvs dikt, vet jeg, hun har mer å bidra med, enn å gå turer i regi av dagsenteret, med vafler og rømme og syltetøy etterpå ( jeg forstår ikke målet med dette opplegget?)

Du har ikke vært her det siste halvåret, har du vel?

stjernestøv har skrevet ukentlige tråder om at hun ønsker at noen skal dra henne med på aktiviteter. Hun har fått massevis av råd her om hva hun kan gjøre på egen hånd, men gjentatt gang på gang at hun ikke får det til og trenger hjelp.  Så får hun omsider en kontakt, de to blir enige om at hun skal være med på mandagsturen som en begynnelse.  Hun skriver det inn som en god nyhet her, uteblir allikevel og har litt dårlig samvittighet for det - og så renner det inn med motforestillinger mot at hun skal prøve det tilbudet, fordi mange andre ikke liker det.  Da blir jeg litt oppgitt og derfor skrev jeg det jeg gjorde ovenfor.  Jeg mener ikke at tur hver mandag er så innmari frigjørende, men det er bedre enn å sitte inne og ergre seg over at man ikke kommer seg ut. 

Jeg vet ingenting om vafler med rømme og syltetøy, men jeg vil tro at det er valgfritt og at turen er viktigst.   

Hvis du leser deg litt bakover, finner du tråder der jeg oppfordrer henne til å gå i svømmehallen eller begynne i kor - aktiviteter hun selv hadde litt lyst til.  Så vidt jeg vet, hjalp det ingenting. Hvis du kan få henne til å "bidra med mer", er det sikkert bare å sette i gang. 

Men altså, jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder dette her.  Jeg har bare så vondt av stjernestøv som får så middelmådig oppfølging, så jeg prøver å finne en balanse mellom å heie på henne og være litt småstreng så hun ikke lurer seg unna.  Hun har nemlig mye av den selverkjennelsen du nevner, men den har foreløpig ikke framtvunget så mye aktivitet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, laban skrev:

Du har ikke vært her det siste halvåret, har du vel?

stjernestøv har skrevet ukentlige tråder om at hun ønsker at noen skal dra henne med på aktiviteter. Hun har fått massevis av råd her om hva hun kan gjøre på egen hånd, men gjentatt gang på gang at hun ikke får det til og trenger hjelp.  Så får hun omsider en kontakt, de to blir enige om at hun skal være med på mandagsturen som en begynnelse.  Hun skriver det inn som en god nyhet her, uteblir allikevel og har litt dårlig samvittighet for det - og så renner det inn med motforestillinger mot at hun skal prøve det tilbudet, fordi mange andre ikke liker det.  Da blir jeg litt oppgitt og derfor skrev jeg det jeg gjorde ovenfor.  Jeg mener ikke at tur hver mandag er så innmari frigjørende, men det er bedre enn å sitte inne og ergre seg over at man ikke kommer seg ut. 

Jeg vet ingenting om vafler med rømme og syltetøy, men jeg vil tro at det er valgfritt og at turen er viktigst.   

Hvis du leser deg litt bakover, finner du tråder der jeg oppfordrer henne til å gå i svømmehallen eller begynne i kor - aktiviteter hun selv hadde litt lyst til.  Så vidt jeg vet, hjalp det ingenting. Hvis du kan få henne til å "bidra med mer", er det sikkert bare å sette i gang. 

Men altså, jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder dette her.  Jeg har bare så vondt av stjernestøv som får så middelmådig oppfølging, så jeg prøver å finne en balanse mellom å heie på henne og være litt småstreng så hun ikke lurer seg unna.  Hun har nemlig mye av den selverkjennelsen du nevner, men den har foreløpig ikke framtvunget så mye aktivitet. 

Til det første: det har du delvis rett i.

Til neste avsnitt: jeg hadde ønsket du har rett, men jeg er ikke sikker....

Til tredje avsnitt: mange blir tykkere av gåturer, fordi turene er kortere enn vaflene.

Til det fjerde avsnitt: Det er fint du oppfordret henne til svømmehallen! Hilsen en delfin, du ville kjøpe fisk av.

Til det femte avsnittet:

Jeg fatter hvorfor du gidder dette, det er fordi :

1) det gir deg en god følelse å hjelpe en annen.

2) Det gir deg en god følelse å være en viktig person for noen.

3) Du har fått venner her inne, som gir deg cred for dine "likes".

4) Du vil gjøre en forskjell, og det føler du at du gjør, ved å hjelpe en "anonym" på nettet.

osv!

Jeg syns dette er flott.

Jeg kjenner det mye på samme måten.

Og jeg er glad for at det fins mennesker som deg, håper du fremdeles vil kjøpe fisk av meg.

Jeg forstår deg, og jeg ikke-forstår deg, men jeg liker degl, jeg tror du vil gjøre noe godt for stjernestøv, og det vil jeg også, vi er bare uenige i metoden, måten, og hensikten,

Håper vi utfyller hverandre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, laban skrev:

Du har ikke vært her det siste halvåret, har du vel?

stjernestøv har skrevet ukentlige tråder om at hun ønsker at noen skal dra henne med på aktiviteter. Hun har fått massevis av råd her om hva hun kan gjøre på egen hånd, men gjentatt gang på gang at hun ikke får det til og trenger hjelp.  Så får hun omsider en kontakt, de to blir enige om at hun skal være med på mandagsturen som en begynnelse.  Hun skriver det inn som en god nyhet her, uteblir allikevel og har litt dårlig samvittighet for det - og så renner det inn med motforestillinger mot at hun skal prøve det tilbudet, fordi mange andre ikke liker det.  Da blir jeg litt oppgitt og derfor skrev jeg det jeg gjorde ovenfor.  Jeg mener ikke at tur hver mandag er så innmari frigjørende, men det er bedre enn å sitte inne og ergre seg over at man ikke kommer seg ut. 

Jeg vet ingenting om vafler med rømme og syltetøy, men jeg vil tro at det er valgfritt og at turen er viktigst.   

Hvis du leser deg litt bakover, finner du tråder der jeg oppfordrer henne til å gå i svømmehallen eller begynne i kor - aktiviteter hun selv hadde litt lyst til.  Så vidt jeg vet, hjalp det ingenting. Hvis du kan få henne til å "bidra med mer", er det sikkert bare å sette i gang. 

Men altså, jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder dette her.  Jeg har bare så vondt av stjernestøv som får så middelmådig oppfølging, så jeg prøver å finne en balanse mellom å heie på henne og være litt småstreng så hun ikke lurer seg unna.  Hun har nemlig mye av den selverkjennelsen du nevner, men den har foreløpig ikke framtvunget så mye aktivitet. 

Men siden du er så opptatt av å hjelpe:-)

Lurer du ikke på hvorfor jeg ikke har vært her på så lenge:)

Jeg kunne vært død, men så fikk jeg god hjelp, og landet, som om jeg var et villfarent fly, jeg landet på en spesiell øy.

Psykiateren visste ikke at jeg landet, at det skjedde på en øy, eller at jeg startet livet på nytt.

Jeg syns fint, fint at psykiateren ikke visste, fint at psykiateren ble så glad, for at jeg er glad, og resten...virkelig, tror jeg kunne blitt, litt av en psykiarihistorie, om psykiateren visste....??

For da ville tenkt sitt...

Du vet pasient, "lander" med eget fly, på en øy ingen vet om...:-)

Jeg tenkte best å ha noen hemmeligheter for seg selv:-)

Så da psykiateren lurte på hvordan det gikk, svarte jeg, "kjempefint hr psykiater, du har vært til stoor hjelp".

Og det er sant. Man trenger ofte andre, til å forstå situasjonen, og komme videre selv, man trenger ikke at noen blir redd, men at noen blir glade, bare sier, "puh ok, kjmpeglad på dine vegne".

Og det sa psykiateren, og resten av...ja du vet, ting som kunne bli misforstått, forstod jeg selv, med de knekkede sosiale koder, at muligens burde bli min egen hemmelighet.

:-)

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Madelenemie skrev:

1) Til neste avsnitt: jeg hadde ønsket du har rett, men jeg er ikke sikker....

2) Til tredje avsnitt: mange blir tykkere av gåturer, fordi turene er kortere enn vaflene.

3) Du har fått venner her inne, som gir deg cred for dine "likes".

1) For en som ikke klarer å komme seg utenfor huset på egen hånd, tror jeg nok at selv et tilbud om noe som du kanskje høres slapt ut, vil være bedre enn å sitte hjemme og være frustrert over egen passivitet.  Men for all del, jeg kan ta feil.

2) Jeg visste ikke at mandagsturene inkluderte vafler med rømme og syltetøy, stjernestøv har ikke skrevet noe om det her. 

3) Akkurat "likes" er svært lite viktig for meg.  Men det er klart det er hyggelig med støtte for det man mener, enten det er på nett eller i RL.

Men nå bør vi slutte å diskutere stjernestøv - jeg liker egentlig ikke å skrive masse om en annen på den måten, men jeg har ikke røpet noe hun ikke har gjentatt her mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Men siden du er så opptatt av å hjelpe:-)

Lurer du ikke på hvorfor jeg ikke har vært her på så lenge:)

 

Du har jo gitt livstegn her og antydet litt.  Vær også klar over at jeg kjenner deg igjen selv om du ikke bruker nick ;)  Håper ting går seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

1) For en som ikke klarer å komme seg utenfor huset på egen hånd, tror jeg nok at selv et tilbud om noe som du kanskje høres slapt ut, vil være bedre enn å sitte hjemme og være frustrert over egen passivitet.  Men for all del, jeg kan ta feil.

2) Jeg visste ikke at mandagsturene inkluderte vafler med rømme og syltetøy, stjernestøv har ikke skrevet noe om det her. 

3) Akkurat "likes" er svært lite viktig for meg.  Men det er klart det er hyggelig med støtte for det man mener, enten det er på nett eller i RL.

Men nå bør vi slutte å diskutere stjernestøv - jeg liker egentlig ikke å skrive masse om en annen på den måten, men jeg har ikke røpet noe hun ikke har gjentatt her mange ganger. 

1) nettopp, du tar feil, i følge meg:-)

2) Som regel innkluderer sånne turer kos, etterpå, det kan være vafler med tilbehør, men sikkert noe annet, jeg ville stemt for kebab:-)

3) Joda likes, = anerkjennelse, det liker både du og jeg:-) Likes = støtte, og det er fint med likes, dumt at det deles ut som til Gud og hverman, men det bra er at Gud og hverman, kanskje fortjener det like mye.

Dvs at et resirkulert pappnbeger på Mc Donald er like viktig som det vi bruker tid på på dol.

:huh:

Det syns jeg er leit,

men jeg liker da heller ikke det superkapitalistiske samfunnet, ikke om 99% sier jeg skal like det.

Jeg gjør da bare som jeg selv syns er best, og gi personlige,m ærlige råd, og svare mennesker, og bry med " satan eller føyten eller... noe annet" i at andre ikke liker svarene.

Jeg skal kjøpe masse fisk snart, fordi jeg har lyst til å møte deg:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, laban skrev:

Du har jo gitt livstegn her og antydet litt.  Vær også klar over at jeg kjenner deg igjen selv om du ikke bruker nick ;)  Håper ting går seg til. 

:)

Yepp

Ting går veldig bra, ikke økonomisk,..men du vet, er man lykkelig, så greier man seg:-)

Da mener jeg, lykke basert på et solid fundament. ( fikk dettte fundamentet for noen år siden av min pensjonerte psykiater, så vet hvem jeg har å takke for dette) (min pensjonerte psykiater skrev til meg, men jeg skrev bare at, jeg skriver senere, og bedre om alt, smilefjes, jeg orker ikke sånne laaange sms.

Jeg har vært lite her, jeg har holdt på å dø, ( der var veldig alvorlig.,, men jeg ble reddet, noe jeg er veldig glad for) , så måtte prøve overleve, greide det fort, og greit, men ville ikke få tilbakefall, så jeg måtte: dra til satan og krige. (dette sa jeg ikke til psykiatrien, håper du skjønner. Jeg er jo tross alt katolikk, og for de utrente ører kan mye høres som sykdom, særlig om de ikke er inne i visse "tankesett" og ikke jhar vært nonne, munk eller prest, jeg har kriget for det meste ferdig, så fra ca midten av juni mnd har jeg hatt det bra, men tøft, ærlighet varer lengst, men fy som det kan gjøre vondt.

Jeg visste imidlertid i juni at jeg hadde gjort et ærlig og riktig valg, men fra da av skulle krige, overleve granater, og greie tro at ting kunne bli bra. Jeg fikk bevist at jeg er ikke Nora i et dukkehjem, jeg er en Nora, som Ibsen glemte skrive om, sannsynligvis fordi han aldri hadde truffet meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne tråden sklei avgårde.  

Jeg er enig med laban, det er dumt å fraråde en person som endelig skal komme seg litt ut å gå ut.

Ja, dagsenter er ikke for alle. For noen går det ikke. For andre er det et springbrett til mer interessante aktiviteter og andre blir der så lenge de trenger det. 

Men det er greit for en person som ikke har fritidsproblemer å avvise et tilbud, noe annet for en som sliter alvorlig med apati og stillstand. Og som lett kan utvikle psykose. 

Å si at man blir tjukkere av å gå disse "koseturene" er litt tullete. For a) man blir ikke tjukkere av å gå tur og spise etterpå enn å bare sitte inne og spise og

b)det er vel ikke bare for å bli tynn man går tur. For alle og spesielt vi som sliter psykisk har veldig godt av natur, bevegelse og frisk luft.Bra mot depresjoner, kaos, bedre søvn og mye mer. I tillegg er det det sosiale som kan være veldig viktig for mange.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Trenger jeg ha det?

De ringte fra dagsenteret, de venta på meg ang mandagsturen. Men jeg orket ikke ned i dag + at ei an ikke skulle. Får heller gå neste mandag, uff!

Jeg er ikke overrasket.

Jeg synes nå du skal slutte å klage over at du ikke får hjelp og at de ikke « bryr seg om deg » som du pleier å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg er ikke overrasket.

Jeg synes nå du skal slutte å klage over at du ikke får hjelp og at de ikke « bryr seg om deg » som du pleier å si. 

Nei det er du vel ikke din kjerring!!! Å nei, har jeg sagt de ikke bryr seg om meg? Nei stakkars meg da, uff a meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Nei det er du vel ikke din kjerring!!! Å nei, har jeg sagt de ikke bryr seg om meg? Nei stakkars meg da, uff a meg. 

Ja, det har du sagt. Jeg har irriterende god hukommelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvorfor er du alltid så frekk med meg?

Nicklus er ikke frekk med deg, bare ærlig.

Det er ikke frekt å påpeke ting du selv har sagt for mindre enn en uke siden.

 

Anonymkode: cafd7...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nicklus er ikke frekk med deg, bare ærlig.

Det er ikke frekt å påpeke ting du selv har sagt for mindre enn en uke siden.

 

Anonymkode: cafd7...c79

Jo hun pleier å være frekk med meg, hun og Lillemus. 

Og jeg har ikke sagt det, så den hukommelsen må hun dra lenger på landet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Hvorfor er du alltid så frekk med meg?

Jeg synes ikke jeg er frekk med deg. Du har klaget på at du ikke får oppfølging og du har sagt at de ikke bryr seg om deg. Det er ikke så veldig lenge siden heller. 

Og jeg synes nå at du faktisk har grunn til å ha dårlig samvittighet overfor de som ville hjelpe deg og som ventet på deg i dag. 

Du har bedt om å få hjelp og så møter du ikke opp? Synes du ikke at du sløser med deres ressurser og velvilje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes ikke jeg er frekk med deg. Du har klaget på at du ikke får oppfølging og du har sagt at de ikke bryr seg om deg. Det er ikke så veldig lenge siden heller. 

Og jeg synes nå at du faktisk har grunn til å ha dårlig samvittighet overfor de som ville hjelpe deg og som ventet på deg i dag. 

Du har bedt om å få hjelp og så møter du ikke opp? Synes du ikke at du sløser med deres ressurser og velvilje ?

Har jo sagt det at jeg fikk dårlig samvittighet, har tenkt på det i hele dag. Fornøyd? Og de går nå tur om jeg kommer eller ikke, bruker ikke noen ekstra ressurser på meg. Du PLEIER å være frekk mot meg som regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har jo sagt det at jeg fikk dårlig samvittighet, har tenkt på det i hele dag. Fornøyd? Og de går nå tur om jeg kommer eller ikke, bruker ikke noen ekstra ressurser på meg. Du PLEIER å være frekk mot meg som regel. 

Jeg pleier å være ærlig. Jeg er nok ikke like flink til å komme med dullesvar som mange andre. Det er sant, men frekk mener jeg bestemt at jeg ikke er.

Hadde jeg kalt deg kjerring, hadde jeg vært frekk :)

Men nok om det. Jeg håper bare at du har såpass dårlig samvittighet og pliktfølelse til at du møter neste gang. Du trenger trim og det vet du jo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg pleier å være ærlig. Jeg er nok ikke like flink til å komme med dullesvar som mange andre. Det er sant, men frekk mener jeg bestemt at jeg ikke er.

Hadde jeg kalt deg kjerring, hadde jeg vært frekk :)

Men nok om det. Jeg håper bare at du har såpass dårlig samvittighet og pliktfølelse til at du møter neste gang. Du trenger trim og det vet du jo. 

 

Både du og Lillemus er frekke med meg, føler meg alltid såret av ting dere har skrevet. Særlig nå når jeg har begynt å føle mer, da innser jeg også at dere er ute etter å ta meg. 

Lurer på å gå en tur på dagsenteret i morgen, men da er det jo ikke tur. Men skal gå neste mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...