Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Maw87 said:

Så du mener at alle med asperger har alle symptomene og har diagnosen i like sterk grad?

De med asperger har mer til felles enn to vilkårlige personer. Tenk at en vilkårlig person er som en bok, hvor en av sidene i boken handler om dette med autisme. Da vil siden om autisme til to personer med autisme ha mer til felles enn sidene til de som ikke har autisme, og dermed har boken til to med autisme mer til felles med hverandre enn boken til en vilkårlig person, og dermed har aspergere mer til felles enn vilkårlige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

De med asperger har mer til felles enn to vilkårlige personer. Tenk at en vilkårlig person er som en bok, hvor en av sidene i boken handler om dette med autisme. Da vil siden om autisme til to personer med autisme ha mer til felles enn sidene til de som ikke har autisme, og dermed har boken til to med autisme mer til felles med hverandre enn boken til en vilkårlig person, og dermed har aspergere mer til felles enn vilkårlige personer.

Dette var ikke et svar på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maw87 said:

Dette var ikke et svar på spørsmålet mitt.

Jeg svarte ikke ordrett på spørsmålet ditt, jeg forklarer hvorfor to personer med autisme har mer til felles med hverandre enn en vilkårlig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Jeg svarte ikke ordrett på spørsmålet ditt, jeg forklarer hvorfor to personer med autisme har mer til felles med hverandre enn en vilkårlig person.

Har jeg antydet noe annet?

Du svarte ikke på spørsmålet jeg stilte noen andre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Maw87 said:

Har jeg antydet noe annet?

Du svarte ikke på spørsmålet jeg stilte noen andre i det hele tatt.

Ja, du har antydet at du mener de med autisme er like forskjellige som vilkårlige personer. Hvis du mot formodning ikke mener dette så ta svaret mitt som et svar til andre som mener dette (på tross av at det var akkurat deg jeg siterte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Ja, du har antydet at du mener de med autisme er like forskjellige som vilkårlige personer. Hvis du mot formodning ikke mener dette så ta svaret mitt som et svar til andre som mener dette (på tross av at det var akkurat deg jeg siterte).

Nei, så absolutt ikke! Jeg stilte spørsmålstegn til om ALLE med asperger har akkurat like symptomer og i like sterk grad. Hverken mer eller mindre. For det inntrykket fikk jeg nemlig fra anonym som jeg siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Maw87 said:

Nei, så absolutt ikke! Jeg stilte spørsmålstegn til om ALLE med asperger har akkurat like symptomer og i like sterk grad. Hverken mer eller mindre. For det inntrykket fikk jeg nemlig fra anonym som jeg siterte.

Ok, jeg fikk mine teorier om hva du mente ut i fra ditt tidligere innlegg:

Really? Så du mener at alle med asperger er like? De som har depresjon er deprimerte, ja. Men noen er så deprimerte at de tar livet av seg. På langt nær alle gjør det! Så er de med depresjon like?

Men da er misforståelsen oppklart, og vi kan gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mild grad, og ut i fra NAV sine egne retningslinjer, så har jeg ikke krav på uføretrygd av den grunn egentlig, bare de med en alvorlig grad av asperger( altså MEGET lavtfungerende) har egentlig krav på uføretrygd men de bryr seg visst ikke alltid om det leste jeg ... Jeg fikk jo uføretrygd likevel, skulle egentlig ikke hatt det ifølge NAV selv.. Forstå det den som kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jokke89 skrev:

Jeg har en mild grad, og ut i fra NAV sine egne retningslinjer, så har jeg ikke krav på uføretrygd av den grunn egentlig, bare de med en alvorlig grad av asperger( altså MEGET lavtfungerende) har egentlig krav på uføretrygd men de bryr seg visst ikke alltid om det leste jeg ... Jeg fikk jo uføretrygd likevel, skulle egentlig ikke hatt det ifølge NAV selv.. Forstå det den som kan

Går ikke ann å forstå seg på NAV. Kjemper en kamp mot dem nå, blir jo så sliten av det opplegget dems at jeg blir sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bli sliten. Er ikke at jeg er så bitter for uføretrygda mi altså, men litt sprøtt når de gir folk som egentlig ikke kvalifiserer til trygd trygd, spør du meg :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jokke89 skrev:

Ja, man kan bli sliten. Er ikke at jeg er så bitter for uføretrygda mi altså, men litt sprøtt når de gir folk som egentlig ikke kvalifiserer til trygd trygd, spør du meg :( 

Det blir det samme som at mange i rullestol får trygd, det er åpenbart at folk i rullestol "kan" jobbe, dersom folk ansetter dem og tilrettelegger da :) Men så er det slik i praksis at mange som i teorien potensielt under perfekte omstendigheter kunne jobbet ender opp arbeidsløse, og da må en jo enten gi dem trygd, eller la dem tigge på sosialen, jeg vil heller si det er sprøtt å sende folk i rullestol til å tigge på sosialen hver måned, enn å gi dem trygd selv om de potensielt under perfekte omstendigheter med villige arbeidsgivere kunne jobbet

Forøvrig, litt offtopic, men kun nysgjerrig, føler du deg "autistisk" noen ganger, og hvorfor/hvordan opplever du det?

Anonymkode: 899f8...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Det blir det samme som at mange i rullestol får trygd, det er åpenbart at folk i rullestol "kan" jobbe, dersom folk ansetter dem og tilrettelegger da :) Men så er det slik i praksis at mange som i teorien potensielt under perfekte omstendigheter kunne jobbet ender opp arbeidsløse, og da må en jo enten gi dem trygd, eller la dem tigge på sosialen, jeg vil heller si det er sprøtt å sende folk i rullestol til å tigge på sosialen hver måned, enn å gi dem trygd selv om de potensielt under perfekte omstendigheter med villige arbeidsgivere kunne jobbet

Ser poenget ditt, men mange av de som er "kritiske" mot dette de ser på som "navere" eller "dagdrivere" mener vel at personer i den gruppen ikke trenger noen bedre omstendigheter omkring arbeidssituasjonen for å klare det... men en større andel mennesker ser på en rullestolbruker som en som trenger disse "bedre omstendighetene".

Er vel det som er problemet... ikke at de ikke skjønner at det finnes noe som heter funksjonshemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skulle vært sånn i arbeidslivet, at om noen trenger tilrettelegging, så tar bedriften sjansen og gir det. Er mange mennesker som kunne vært gode ansatte med bare LITT tilrettelegging ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jokke89 skrev:

Synes det skulle vært sånn i arbeidslivet, at om noen trenger tilrettelegging, så tar bedriften sjansen og gir det. Er mange mennesker som kunne vært gode ansatte med bare LITT tilrettelegging ..

Det er jo mye av poenget med IA-avtalen til NAV. Som skrevet i tråden her tidligere, vi har hatt mange på arbeidserfaring, praksis osv. Noen har til og med fått jobb, både fast og vikariat. Men NAV kan ikke gjøre alt.  Finn bedrifter som har inngått IA-avtalen mef NAV, disse bedriftene er pliktet til å ta inn mennesker på arbeidsutprøving, skaffe seg erfaring, praksis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jokke89 skrev:

Jeg har en mild grad, og ut i fra NAV sine egne retningslinjer, så har jeg ikke krav på uføretrygd av den grunn egentlig, bare de med en alvorlig grad av asperger( altså MEGET lavtfungerende) har egentlig krav på uføretrygd men de bryr seg visst ikke alltid om det leste jeg ... Jeg fikk jo uføretrygd likevel, skulle egentlig ikke hatt det ifølge NAV selv.. Forstå det den som kan

http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=101

" Det finnes i NAV sine systemer et rundskriv til § 3-21 i trygdeloven, som sier at man må ha en alvorlig grad av asperger syndrom, for å bli innvilget ung ufør.
 
Dette rundskriv støttes IKKE av gjeldende rettspraksis, som er at har man asperger syndrom, regnes dette som en alvorlig sykdom/funksjonshemming, som kvalifiserer til at uføretrygd/rehabiliteringspenger skal bli beregnet minst i forhold til ung ufør. "

Så du hadde krav på uføretrygd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rettspraksis ja. Men det er ikke lagt opp til det som du ser av rundskrivet, men sånn er det.. Har visst nettopp stått opp omtrent jeg, var visst litt trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...