Gå til innhold

Får dere avlastning og forståelse av familie og venner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje jeg også må tørre å ta imot hjelp fra systemet. Jeg ville være ALT for de tre jentene mine...livredd for å ikke strekke til for hun som er psykisk utviklingshemmet. Men aksepterer nå at jeg er " psyk" og at systemet vil oss vell. kanskje jeg skal ta imot avlastning ?? 

Anonymkode: 274e7...bc7

Selvfølgelig bør du gjøre det. Avlastning er viktig i din situasjon.

Anonymkode: 57edc...1c4

Skrevet

Hvis det er snakk om hjelp fra barnevernet, anbefaler jeg å ikke være altfor åpen om problemene dine. Det var jeg

Anonymkode: f5c90...261

Skrevet
15 timer siden, frosken skrev:

Hva konkret ønsker du? Har du formidlet dette konkret til dine nærmeste?

Generelt sett så synes jeg ikke det er rart om det forventes at du har mer tid til å stille opp for familien nå enn om du hadde vært i full jobb.

Tenker virkelig mange at man som ufør har mer mulighet til å stille opp for familien. Jeg hadde håpet at det ikke var slik.

Det er jo en grunn for at man ikke er i arbeid. For min del så hadde jeg mer mulighet til å ta meg av hjem, familie og venner når jeg var frisk og i full jobb.

Jeg har trodd at de rundt meg har forstått dette, men kanskje det ikke er slik. Mannen min og barna snakker jeg med om dette. Til alle andre har jeg faktisk ikke overskudd til å formidle dette, så da får de tenke hva de vil. 

Skrevet
2 timer siden, Marigrete skrev:

Tenker virkelig mange at man som ufør har mer mulighet til å stille opp for familien. Jeg hadde håpet at det ikke var slik.

Det er jo en grunn for at man ikke er i arbeid. For min del så hadde jeg mer mulighet til å ta meg av hjem, familie og venner når jeg var frisk og i full jobb.

Jeg har trodd at de rundt meg har forstått dette, men kanskje det ikke er slik. Mannen min og barna snakker jeg med om dette. Til alle andre har jeg faktisk ikke overskudd til å formidle dette, så da får de tenke hva de vil. 

Som ufør har man kort og godt mer tid enn når man er i full jobb. Derfor synes jeg ikke det er urimelig om det forventes mer tid brukt til å "stille opp" for andre, enn hva som er vanlig å rekke når man er i full jobb. Ofte vil dette også ha positiv innvirkning på psykisk helse.

Skrevet

Det betyr IKKE at vi ikke stiller opp. Her er det snakk om at det forventes mer enn det man har kapasitet til. Kanskje du misunner de som er uføretrygdet ?. At din hverdag er så utfordrende at du lengter etter en pause Jeg kan forstå det også... Men vær så snill og ikke generaliser. Hver historie er ulik ..... Jeg elsker å stille opp for andre , har tatt ansvar for så mye. Har fremdeles denne ansvarsfølelsen. Har konstant dårlig samvittighet for at jeg skulle ha gjort mer ... 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er snakk om hjelp fra barnevernet, anbefaler jeg å ikke være altfor åpen om problemene dine. Det var jeg

Anonymkode: f5c90...261

Jeg var åpen om hvem jeg var, de tok ikke fra meg barna. 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 30.12.2016 den 14.48, frosken skrev:

Som ufør har man kort og godt mer tid enn når man er i full jobb. Derfor synes jeg ikke det er urimelig om det forventes mer tid brukt til å "stille opp" for andre, enn hva som er vanlig å rekke når man er i full jobb. Ofte vil dette også ha positiv innvirkning på psykisk helse.

Dette kan kanskje være riktig i noen tilfeller. Mine medisiner og sykdom gjør at hvis jeg bruker denne "ekstra tiden" til å stille opp mer for de rundt meg, blir jeg dårligere. Da fungerer jeg ikke kognitivt til å utføre et minimum av omsorgsansvaret for familien. Jeg blir rett og slett utslitt "i hodet", og ender opp forvirret og også fysisk sliten. Forverring av sykdommen min øker betraktelig.

Jeg har ikke sjangs til å ta meg av mer enn mann og barn, og synes derfor slike uttalelser bidrar lite konstruktivt. Jeg har arbeidet mye med å godta og akseptere at jeg har stor begrensning i hvordan jeg prioriterer mitt overskudd. Og hvis foreldre/svigerforeldre e.l skulle mene at jeg pga av ekstra tid, skal kunne bidra mer enn de som er i arbeid, så synes jeg det er leit at de ikke forstår hvor mye denne sykdommen begrenser meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...