Gå til innhold

Nhd: Bilkjøring og Sobril.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på de nye grensene for b-preparater at døgndosen på Sobril er 30mg, men hvor lenge etter inntak av en slik dose må man vente med å kjøre?.

Anonymkode: 37fbe...64f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det er en fast daglig dose (15 x 2 eller 10 x 3), kan en kjøre når som helst dersom en består den egensjekken alle bilførere skal gjøre før hver kjøretur.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis det er en fast daglig dose (15 x 2 eller 10 x 3), kan en kjøre når som helst dersom en består den egensjekken alle bilførere skal gjøre før hver kjøretur.

Ok, takker.

Så etter jeg skrev innlegget på nhi sine sider at det stod 8 timer, men det var ikke ved fast bruk, m.a.o tar jeg det en gang i uka så må jeg vente 8 timer?.

Skrevet

Ja, jeg har forstått reglene slik.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, jeg har forstått reglene slik.

Jeg tar sobril ved behov.

Hvis jeg venter med å ta sobril til jeg har kjørt på jobb. Tar 15 mg straks jeg kommer frem og skal hjem etter 6 timer. Da forstår jeg nå at jeg har et problem. Da er det bedre om jeg tar 15 mg fast daglig. 

Har jeg forstått det rett?

Anonymkode: 20865...57e

Skrevet

Det er lov å bruke hodet. Ta 15 mg på jobb noen ganger og kjenn etter hvordan du føler deg etter 6 timer. Er du "kjørbar" - også om du skulle hatt barna med i bilen?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er lov å bruke hodet. Ta 15 mg på jobb noen ganger og kjenn etter hvordan du føler deg etter 6 timer. Er du "kjørbar" - også om du skulle hatt barna med i bilen?

Jeg merker ingenting. Men regler er regler. Så hvis forskriftene sier at jeg ikke har lov, så nytter det ikke om jeg føler meg i form.

AnonymBruker
Skrevet

Det med bilkjøring og medisiner er bare rare Hva som står på pakningsvedleggene har forandret seg veldig Jeg tror hva som er avgjørende er om man praktiserer sin bilkjøring daglig slik at man hr trening

Men det vil alltid være noe som skiller oss tror jeg

Folk blinkes ut av naboer og politi å "behandles"

Anonymkode: bd98d...f16

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg kjenner ingenting av hverken Sobril, papralgin forte, major ol. Mange andre får rusfølelse. Hvordan skal jeg kunne bli trodd på at jeg ikke har den rusfølelsen hvis jeg skulle være uheldig og bli testet? Tror jeg heller lar bilen stå de dagene  jeg tar noe. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, BamseLiten skrev:

Jeg kjenner ingenting av hverken Sobril, papralgin forte, major ol. Mange andre får rusfølelse. Hvordan skal jeg kunne bli trodd på at jeg ikke har den rusfølelsen hvis jeg skulle være uheldig og bli testet? Tror jeg heller lar bilen stå de dagene  jeg tar noe. 

Jeg synes det er komplisert å la bilen stå igjen på jobb. Når jeg må ha sobril for å klare å fungere på jobb er det kanskje mer fornuftig å dra hjem og la være å ta noe.  Om det gir grunnlag for egenmelding vet jeg ikke. Men uansett hva jeg gjør blir det galt.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg skjønte ikke noe av dette NHD.. mener du at man må vente med bilkjøring i 6t etter inntakt av 15mg sobril?

Og hva med oss som liksom er 150 høye og 40kg, er jeg kjørbar rett etter f.eks 5mg sobril? 

Og hva er denne egensjekken du snakker om?

Anonymkode: 30c23...86e

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke noe av dette NHD.. mener du at man må vente med bilkjøring i 6t etter inntakt av 15mg sobril?

Og hva med oss som liksom er 150 høye og 40kg, er jeg kjørbar rett etter f.eks 5mg sobril? 

Og hva er denne egensjekken du snakker om?

Anonymkode: 30c23...86e

Slik jeg forstod det utifra nhi sine sider må man vente 8 timer uavhengig om det er 1 eller 15mg, nhd sa 6 timer, bruker du det fast kan du ta 30mg uten å vente. Mulig jeg har misforstått, trodde de nye reglene skulle gjøre det enklere.

Egensjekk er vel bare din egen vurdering om du føler deg skikket til å kjøre.

Gjest Kanuttius
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er komplisert å la bilen stå igjen på jobb. Når jeg må ha sobril for å klare å fungere på jobb er det kanskje mer fornuftig å dra hjem og la være å ta noe.  Om det gir grunnlag for egenmelding vet jeg ikke. Men uansett hva jeg gjør blir det galt.

Jeg nekter å kombinere Sobril og jobb, skulle jeg gjøre det er jeg redd noen grenser flyttes som ikke skal flyttes. Dessuten er jeg redd hvis noe skulle skje, større skader el likn og ansatte blir testet...ikke bra. 

Skrevet
4 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg nekter å kombinere Sobril og jobb, skulle jeg gjøre det er jeg redd noen grenser flyttes som ikke skal flyttes. Dessuten er jeg redd hvis noe skulle skje, større skader el likn og ansatte blir testet...ikke bra. 

Hjemme kan jeg trekke meg bort når jeg ikke er bra. På jobb må jeg ta telefoner og  kommunisere med andre. Noe som er vanskelig når jeg bare gråter. Alternativet er da sobril som roer ned tanker og følelser. Eller si at jeg er syk og å gå hjem. Sjelden jeg tar sobril hjemme.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg tar heller ikke Sobril hjemme, jeg bruker de til ting jeg MÅ gjøre utenfor hjemmet. Eks juleavslutninger for barnas aktiviteter, familieselskap, steder jeg må hvor jeg ikke kan gå uten å såre andre eller skape oppstuss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...