Gå til innhold

Forskjellen på psykose og psykosesymptomer

Anbefalte innlegg

Gjest Liten40
Skrevet

Det er vel en interessant problemstilling.

Er psykose kun når man er helt oppslukt, tilbaketrukket, maler vinduene svarte og gjør supergærne ting?

Eller er psykose også summen av mange psykosesymptomer? Deltidspsykotisk finnes det, liksom? 

Nå har jeg lært at friske kan oppleve mange psykosesymptomer og at de regnes som friske så lenge de jobber/har hobby, er sosiale og ikke plager andre eller lider selv.

Så hva betyr det egentlig?

Jeg personlig er ikke utad så veldig gal tror jeg.

Trekker meg nok heller inn når det stormer.

Men jeg går litt i stykker av det, det gjør jeg.

Men iblant får jeg til mye, iblant fryser jeg til is/blir en statue og kan ingenting. Vanskelig å vite hvilken sekk jeg tilhører..frisk/syk...

Skrevet
3 minutter siden, Liten40 skrev:

Det er vel en interessant problemstilling.

Er psykose kun når man er helt oppslukt, tilbaketrukket, maler vinduene svarte og gjør supergærne ting?

Eller er psykose også summen av mange psykosesymptomer? Deltidspsykotisk finnes det, liksom? 

Nå har jeg lært at friske kan oppleve mange psykosesymptomer og at de regnes som friske så lenge de jobber/har hobby, er sosiale og ikke plager andre eller lider selv.

Så hva betyr det egentlig?

Jeg personlig er ikke utad så veldig gal tror jeg.

Trekker meg nok heller inn når det stormer.

Men jeg går litt i stykker av det, det gjør jeg.

Men iblant får jeg til mye, iblant fryser jeg til is/blir en statue og kan ingenting. Vanskelig å vite hvilken sekk jeg tilhører..frisk/syk...

Forstår deg! De sier jeg har psykotiske symptomer, men er jo ikke psykotisk. Så hvor går grensen? Forstår ikke vitsen med å ta medisiner når man ikke er psykotisk, de hjelper jo mot psykose. Og det at vi gjør lite plager jo ingen, jeg er ikke gal og har aldri vært det. Ifølge sykepleieren skal det mye til før man er psykotisk, og det tror jeg på. Det for meg til å tenke på at jeg aldri har vært psykotisk, bare hatt psykotiske symptomer. Og da lurer jeg jo på om diagnosen stemmer, har sterk tvil om det. 

Jeg og trekker meg inn i meg selv, blir ikke utagerende. Vil ha ro og fred. Kanskje vi er litt like der?

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Forstår deg! De sier jeg har psykotiske symptomer, men er jo ikke psykotisk. Så hvor går grensen? Forstår ikke vitsen med å ta medisiner når man ikke er psykotisk, de hjelper jo mot psykose. Og det at vi gjør lite plager jo ingen, jeg er ikke gal og har aldri vært det. Ifølge sykepleieren skal det mye til før man er psykotisk, og det tror jeg på. Det for meg til å tenke på at jeg aldri har vært psykotisk, bare hatt psykotiske symptomer. Og da lurer jeg jo på om diagnosen stemmer, har sterk tvil om det. 

Jeg og trekker meg inn i meg selv, blir ikke utagerende. Vil ha ro og fred. Kanskje vi er litt like der?

Et viktig moment når det gjelder spørsmål om psykotiske symptomer versus fullskala psykose, er graden av sykdomsinnsikt. 

Skrevet
4 minutter siden, Janus30 skrev:

Et viktig moment når det gjelder spørsmål om psykotiske symptomer versus fullskala psykose, er graden av sykdomsinnsikt. 

Ok. Jeg har sykdomsinnsikt. Vet at psykiatrien har sin versjon og jeg har min, man får tro hva man vil. 

Skrevet

Da jeg bare trodde alt på TV var personlig beskjed til meg sa de jeg var grensepsykotisk. Hadde ingen omfattende vrangforestillinger, som da jeg var manisk psykotisk da hele virkeligheten raknet

Anonymkode: eb349...691

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...