Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelser, hvordan oppstår det?

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Er det noe man er født med (feks arvelig betinget) eller noe man utvikler i løpet av oppveksten? 

Kan man feks være født uten og utvikle det som voksen? 

Skrevet

Tror det er noe man er født med. 

Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Er det noe man er født med (feks arvelig betinget) eller noe man utvikler i løpet av oppveksten? 

Kan man feks være født uten og utvikle det som voksen? 

Det kan man sikkert.

Anonymkode: a65aa...ed1

Skrevet

Arv og miljø utgjør ca 50/50 i utviklingen av personlighetsforstyrrelse i barndom. Utover det kan man utvikle det i voksen alder og da har miljøet du vokste opp k stor betydning. Disposisjonen følger genetikk, men det utløses ofte av ytre faktorer. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er som flere har skrevet en kombinasjon av genetisk arv og miljø. Arvens betydning varierer mellom de ulike pf. For antisosial/dyssosial pf er arvens betydning såpass stor som ca 70%.

Siden de aller fleste barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil den genetiske arven forsterkes av den sosiale arven i stedet for å utjevne den. Dette er hovedregelen, men det finnes selvfølgelig unntak.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Da fikk jeg litt å lese på. Det er interessant å forsøke å forstå hvorfor mennesker blir syke. Jeg kan en del om pedagogikk og spesialpedagogikk men jeg synes den psykiske delene av barns oppvekst fort blir glemt. Dvs, det er mye som ikke er tema som jeg ser er viktig. 

Skrevet

Det er alltid et unntak fra regelen . Har en datter med denne diagnosen. Vi er ressurssterke foreldre. Men blir likevell mistenkeliggjort i diverse rapporter. Har flere barn som klarer seg helt perfekt. Man lever i åresvis med den utfordringen det er for familien å leve med en slik datter og søster. Samtidig får man skylda .. Hun ble forresten mobbet. 

Anonymkode: 4dbb2...b3a

Skrevet

Tror på kardemommeloven jeg

Anonymkode: 0f0d4...f84

Skrevet

Har allerede sett personlighetsforstyrrelser og psykopati i barnehagealder, tror nok noen er født sånn. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid et unntak fra regelen . Har en datter med denne diagnosen. Vi er ressurssterke foreldre. Men blir likevell mistenkeliggjort i diverse rapporter. Har flere barn som klarer seg helt perfekt. Man lever i åresvis med den utfordringen det er for familien å leve med en slik datter og søster. Samtidig får man skylda .. Hun ble forresten mobbet. 

Anonymkode: 4dbb2...b3a

Hun ble forresten mobbet... Vel det er en utløsende faktor! Se bakover i familien. Er det noe der? Er dere ressurssterke så har hun alle mulige muligheter. Lykke til 😊

Skrevet

Nå snakker dere om at jeg er psykopat... men hvis jeg spør om dere gjør det, så bare juger dere... sånn er det alltid med mennesker. Mener masse dritt, men nekter for det. Det er vel det som er å være voksen, det å takle at det er sånn, uten å grine.

Anonymkode: ff921...955

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker dere om at jeg er psykopat...

Hææ?

Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Hææ?

Det blir bare slettet uansett. Hvis man tar opp ting som plager en.

Skrevet

Klarer ikke helt forstå at jeg hverken under behandling med én behandler eller under en lang innleggelse(1år sammenhengende) noen gang ble diagnostisert med noen personlighetsforstyrrelser (1år VOP, 1år innlagt, så 3år VOP)

Først depresjon og angst, så fikk jeg Bipolar diagnose under innleggelsen, og den sto i mange år, før en sykepleier utreder meg til kun blanda personlighetsforstyrrelser (ikke andre diagnoser) i 2015 .

Kan virkelig personlighetsforstyrrelser oppstå så seint?? Som 33åring?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bare slettet uansett. Hvis man tar opp ting som plager en.

Her er det nok noen misforståelser ute å går, vel. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...