Gå til innhold

NHD Har det hensikt å fortsette med lithium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var veldig ustabil i mange år. Prøvde mange forskjellige medisiner. Ganske raskt etter oppstart med lithium skjedde noe. Jeg ble roligere og mer stabil. 

Et halvt år var jeg frisk før jeg merket en gradvis forverring igjen. Nå har det gått lang tid og jeg lurer på om det har hensikt å fortsette med lithium? Jeg har seponert det meste av AD, uten å merke forandring. Jeg sliter mye uansett. 

Nå er det lithium jeg vurderer å seponere. Men da jeg hadde så god effekt i starten er jeg mer skeptisk til å seponere den. Eller har det bare vært troen som gav effekt?

Anonymkode: b12a1...97e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En liten historie: En mann med BP var henvist etter å ha vært stabil i over 30 år på litium. Spørsmålet var seponering. Jeg var skeptisk, men han var bestemt.

To uker senere var jeg på kongress i Amsterdam. En foreleser viste en studie om at risiko for tilbakefall innen 3 mnd ved seponering var over 90%. Jeg ringte umiddelbart til avdelingen, de skaffet meg hans telefonnummer, og jeg fikk avverget "katastrofen".

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

En liten historie: En mann med BP var henvist etter å ha vært stabil i over 30 år på litium. Spørsmålet var seponering. Jeg var skeptisk, men han var bestemt.

To uker senere var jeg på kongress i Amsterdam. En foreleser viste en studie om at risiko for tilbakefall innen 3 mnd ved seponering var over 90%. Jeg ringte umiddelbart til avdelingen, de skaffet meg hans telefonnummer, og jeg fikk avverget "katastrofen".

Men når jeg er ustabil og sliter mye tross lithium. Har det da hensikt å fortsette? Vil jeg bli enda verre hvis jeg slutter?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil jeg bli enda verre hvis jeg slutter?

Det er overveiende sannsynlig.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er overveiende sannsynlig.

Ok. Det er lithium jeg har vært mesk skeptisk til å seponere også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...