Gå til innhold

Bipolar, nasjonale retningslinjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

;) Når kommer nye nasjonale retningslinjer gor behandling av bipolar lidelse?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Gud vet, men hun sier det ikke.

Utfordringen er at det ikke er planlagt noen systematisk oppdatering. Det beste er å følge med på DOL eller Psykia om en vil ha det på norsk. Ellers anbefaler jeg bl.a. NICE guidelines.

Skrevet

Kan du ikke få henne i tale? Kanskje hun har angst. Du går gi henne ssri og noe beroligende.

Tenkte kanskje flere leger ville lese NASJONALE retningslinjer.

Får sjekke disse selv. Spent på om de skiller mellom bipolar 1 og 2.

Hvor godt veigrep kan en forvente med en piggkonsentrasjon på 7 p./dekk? (Lamotrigin - likte den ligningen din) 

Skrevet
Just now, Villanda said:

Kan du ikke få henne i tale? Kanskje hun har angst. Du går gi henne ssri og noe beroligende.

Jeg tror hun har "unnvikende personlighetsforstyrrelse" iallefall. Muligens også en god del psykopati.

Anonymkode: c8c41...17c

Skrevet

Ved BP2 vedlikeholdsbehandler en for å unngå depresjon. Hypomanier tar en der og da om de kommer.

Ved BP1 må en velge medisiner som beskytter begge veier. Det er hele forskjellen.

7: Langt bedre enn ingenting. Men om farten er stor, veien isete og svingen krapp, går det "åt skogen".

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun har "unnvikende personlighetsforstyrrelse" iallefall. Muligens også en god del psykopati.

Anonymkode: c8c41...17c

Sikkert mer riktig det ja! 

Skrevet
21 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ved BP2 vedlikeholdsbehandler en for å unngå depresjon. Hypomanier tar en der og da om de kommer.

Ved BP1 må en velge medisiner som beskytter begge veier. Det er hele forskjellen.

7: Langt bedre enn ingenting. Men om farten er stor, veien isete og svingen krapp, går det "åt skogen".

For skog og elg har dere nok av i Nord-Trøndelag 

Anonymkode: 8a88a...ded

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Gud vet, men hun sier det ikke.

Utfordringen er at det ikke er planlagt noen systematisk oppdatering. Det beste er å følge med på DOL eller Psykia om en vil ha det på norsk. Ellers anbefaler jeg bl.a. NICE guidelines.

Uff..greier ikke finne dette. Finner sidene, men ikke akkurat stoff om referanseverdier på s-lamotrigin.

Det jeg lurte på med skillet mellom bp 1 og 2 var bare om det er ulik anbefaling med tanke på serumkonsentrasjon. 

Hører at klinikken hos den ekelte er veiledende, men jeg svinger vanligvis ikke så raskt at jeg kan vite hvordan effekten er.. Tenker jo mer forebyggende. Må liksom bare vente og se når neste depresjon kommer... 

Sikkert uvanlig at pasienter ber om mer medisin, bortsett fra a- og b-preparater.. Leser mest om folk som vil slutte.

Skrevet

Veilederen inneholder ikke det du leter etter. Det er heller ingen forskjell i referanseverdiene mellom BP1 og BP2.

De referanseverdier vi nå har, er et eksempel på kunnskap som har dukket opp etter at veilederen gikk i trykken.

Referanseverdien du leter etter er 20-42.

Mayoklinikken lamotrigin

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Veilederen inneholder ikke det du leter etter. Det er heller ingen forskjell i referanseverdiene mellom BP1 og BP2.

De referanseverdier vi nå har, er et eksempel på kunnskap som har dukket opp etter at veilederen gikk i trykken.

Referanseverdien du leter etter er 20-42.

Mayoklinikken lamotrigin

2,5 til 15 = 20 til 40. Takk. Det var referanse for referanseverdier jeg lette etter :D. Synes jo jeg må ha noe å vise til hvis jeg først skaL uttrykke uenighet

Skrevet

Flott at du ikke ble forvirret av ulike enheter. Vi bruker som kjent SI-systemet som her er mikromol/liter.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Flott at du ikke ble forvirret av ulike enheter. Vi bruker som kjent SI-systemet som her er mikromol/liter.

Det var da meningen at det skulle være spørsmålstegn etter det "regnestykket" men skjønner av svaret ditt at det stemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...