Gå til innhold

Er det farlig? Stresset hjerte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har det veldig vondt psykisk får jeg  ofte ikke sove fordi hjertet er "stresset". Jeg hører hjerteslagrene og det slår hardt og fort.  

Er det noe jeg kan gjøre for å få det til å roe seg?

Jeg prøver å slappe av og klarer det til en viss grad, men hjertet slår fortsatt hardt og jeg har et vondt  trykk i brystet. Er det farlig? 

Anonymkode: b7f10...646

Skrevet

Nei det er ikke farlig. Du kan forsøke å styrte et glass iskaldt vann. Magnesium kan også virke beroligende. Det finnes også to punkter på hver side sv strupen man kan gi noen sekunders klem og så slippe opp. Men jeg får ikke forklart akkurat hvor i tekst, så prøv evnt det andre 😀

Anonymkode: 233ee...d1f

Skrevet

Jeg klarer ikke å drikke kaldt vann av andre årsaker, men kjøper jeg kalsium på butikken eller apoteket? 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å drikke kaldt vann av andre årsaker, men kjøper jeg kalsium på butikken eller apoteket? 

Magnesium, ikke kalsium. Jeg vet ikke om de har det i butikk. Kjøper alltid Bio Msgnesium 200 mg på apotek.

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal teste det ut. Tok 5 mg valium i går, det hjalp, men det er kun en nødløsning. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt ufarlig. Hvis raske hjerteslag var farlig, ville Heidi Weng fått et kort liv.

Vær forsiktig (la være) inntak av mineraler slik det foreslås i tråden. Det er større sjanse for at det skader enn at det gavner.

Skrevet

I alle fall ikke ta kalsium. Det kan forverre (med mindre du mangler kalsium). 

Magnesium har muligens en effekt, men dokumentasjonen er tvilsom.

Å trykke på halspulsårene er bare tull ved "vanlige" raske hjerteslag. Visse (reelle) hjerterytmeforstyrrelser kan avbrytes ved å gjøre det. Men for å senke en normalpuls, varer virkningen i tre sekunder før pulsen stiger igjen og det innebærer en risiko for å løsne eventuelle åreforkalkninger eller avleiringer slik at disse forårsaker hjerneslag. 

Om du MÅ gjøre noe med dette er en betablokker best. 

Skrevet

Dette et typisk angstsymptomer. Rart dette når man legger seg om kvelden så blir man så var for alt mulig. Både smerte , kløe , tanker eller følelser. Det et jo skikkelig ubehagelig det du føler .... Men kanskje du klarer å fokusere på en anne lyd eller noe annet . Forsøk å lytte til pusten så forsvinner litt av hjertebanken ? . Og kanskje det hjelper å vite det NHD sier om saken :)

Anonymkode: 04700...1d1

Skrevet

Betablokker tror jeg er "underbrukt." Mange tar benzo i stedet, som roer ned uten å samme gode effekten på hjerterytmen. En liten dose f.eks. Metoprolol kan du få hos fastlegen. Eneste er at man må passe på at blodtrykket ikke blir for lavt.

Skrevet
9 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Betablokker tror jeg er "underbrukt." Mange tar benzo i stedet, som roer ned uten å samme gode effekten på hjerterytmen. En liten dose f.eks. Metoprolol kan du få hos fastlegen. Eneste er at man må passe på at blodtrykket ikke blir for lavt.

Er dette noe man ikke skal ta om man har lavt blodtrykk? Jeg kan også få gallopperende hjerterytme i visse situasjoner, men har i utgangspunktet lavt blodtrykk.l

Anonymkode: 76b7b...37d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe man ikke skal ta om man har lavt blodtrykk? Jeg kan også få gallopperende hjerterytme i visse situasjoner, men har i utgangspunktet lavt blodtrykk.l

Anonymkode: 76b7b...37d

Hos unge friske mennesker er det helt uproblematisk. Betablokkere senker ikke et normalt blodtrykk nevneverdig. 

Skrevet

Betablokkere senker blodtrykket, og brukes mot høyt blodtrykk. Man vil derfor kunne få problemer om man i utgangspunktet har lavt sådan

Skrevet
1 minutt siden, FjellOgDalar skrev:

Betablokkere senker blodtrykket, og brukes mot høyt blodtrykk. Man vil derfor kunne få problemer om man i utgangspunktet har lavt sådan

Hvis man har blodtrykk under 90/60 skal man helst ikke bruke betablokkere. 

Skrevet
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er helt ufarlig. Hvis raske hjerteslag var farlig, ville Heidi Weng fått et kort liv.

Vær forsiktig (la være) inntak av mineraler slik det foreslås i tråden. Det er større sjanse for at det skader enn at det gavner.

Har du noen råd om hva som hjelper? Er veldig sliten for jeg får ikke sove for tiden. Vil helst ikke ta valium.

Skrevet

Jeg foreslår igjen at du prøver magnesium selv om det frarådes sv NHD uten at han skriver annet om det enn att det kan skade. Jeg skulle ønske hsn tok bryet med å legge til på hvilken måte magnesium kan skade og at han også kunne lagt til hva du kan prøve. Jeg vil anta hsn synes ett eller annet SSRI er et godt førstevalg hehe. Men fra "spøk" til alvor du har ikke så mye å tape på å gi magnesium et forsøk, sånn ca 150 kr eller noe. Jeg ser flere nevner betablokker som om det skulle være en "enkel medisin for å senke hjerterytmen. Betablokkere har en lang bivikningsliste og kan påvirke deg på mange uønskede måter selv ved lave doser. 

Et sunt og variert kosthold kan nevnes,  men i dag er det et problem at selv sunt og variert ikke lengre inneholder det vi faktisk trenger av både vitaminer og mineraler alltid. Du kan evnt prøve en neve nøtter eller mandler. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår igjen at du prøver magnesium selv om det frarådes sv NHD uten at han skriver annet om det enn att det kan skade. Jeg skulle ønske hsn tok bryet med å legge til på hvilken måte magnesium kan skade og at han også kunne lagt til hva du kan prøve. Jeg vil anta hsn synes ett eller annet SSRI er et godt førstevalg hehe. Men fra "spøk" til alvor du har ikke så mye å tape på å gi magnesium et forsøk, sånn ca 150 kr eller noe. Jeg ser flere nevner betablokker som om det skulle være en "enkel medisin for å senke hjerterytmen. Betablokkere har en lang bivikningsliste og kan påvirke deg på mange uønskede måter selv ved lave doser. 

Et sunt og variert kosthold kan nevnes,  men i dag er det et problem at selv sunt og variert ikke lengre inneholder det vi faktisk trenger av både vitaminer og mineraler alltid. Du kan evnt prøve en neve nøtter eller mandler. 

Takk for svar. Jeg er villig til å prøve hva som helst for å få sove. Jeg har i tillegg betennelse som har spredd seg i munnen og jeg klarer ikke å slappe av og sove. 

Skrevet

Fikk resept på Pranolol (eller noe slikt) betablokker av legen i fjor, og som jeg skulle bruke i forbindelse med en situasjon hvor jeg fikk sterk angst og hjertebank og andre tiltak virket dårlig. Denne har jeg ikke prøvd enda fordi det ikke har vært behov for det. 

Kan denne brukes her? Hvor lenge før jeg legger meg skal jeg ta den? 

Skrevet

Hei. Du er så plaget og viker så angstpreget at jeg ville ha snakket med legen om det. Tror kanskje at du blir mer usikker av mottstridende svar innpå her.... Jeg har også brukt både betablokker , sobril, sovemedisin, smertestillende , mineraler osv . Men da jeg har angst så begynnte jeg å bekymre meg for bivirkninger av medisinene og fikk angst av det... Derfor lurt å ta det opp med lege. Jeg kunne logge inn på nettsiden til legekontoret der jeg går. Der skrev jeg kort spørsmålet mitt til legen min  uten å utlevere meg for mye. Fikk da en kort tilbakemelding eller telefon fra legen. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Du er så plaget og viker så angstpreget at jeg ville ha snakket med legen om det. Tror kanskje at du blir mer usikker av mottstridende svar innpå her.... Jeg har også brukt både betablokker , sobril, sovemedisin, smertestillende , mineraler osv . Men da jeg har angst så begynnte jeg å bekymre meg for bivirkninger av medisinene og fikk angst av det... Derfor lurt å ta det opp med lege. Jeg kunne logge inn på nettsiden til legekontoret der jeg går. Der skrev jeg kort spørsmålet mitt til legen min  uten å utlevere meg for mye. Fikk da en kort tilbakemelding eller telefon fra legen. 

Jeeg husker ikke hva legen sa om hvordan jeg skulle bruke den for det er snart ett år siden jeg fikk resepten, men jeg ser betablokker anbefales så jeg får prøve det når jeg legger meg i kveld. Det skader vel ikke med et forsøk. Fikk 2 timer søvn i natt og er veldig sliten. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk resept på Pranolol (eller noe slikt) betablokker av legen i fjor, og som jeg skulle bruke i forbindelse med en situasjon hvor jeg fikk sterk angst og hjertebank og andre tiltak virket dårlig. Denne har jeg ikke prøvd enda fordi det ikke har vært behov for det. 

Kan denne brukes her? Hvor lenge før jeg legger meg skal jeg ta den? 

Ja den kan brukes. Virker på både angst og hjertebank.

Den virker etter 30-60 min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...