Gå til innhold

Hva er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La merke til noe spesielt i dag ang. psyken min. Det var en ukjent person som begynte å prate med meg. Jeg "hørte" at han sa "fin jobb du har", og da "raste" det gjennom meg at det var sarkasme for at jeg ikke jobbet. Men jeg var ikke sikker på om jeg hørte riktig, så jeg spurte (faktisk!) om hva han sa, og da var det visst bare "fin dag i dag". Så jeg tror det er mye "fordreininger" av det andre sier, f.eks. når jeg går på butikken og føler at alle snakker om meg. Det MÅ være det det går på. Så jeg lurer på hva dette er for noe.

Det ble liksom så tydelig for meg akkurat nå, hva dette dreier seg om! Når jeg "hører" folk si ting de kanskje ikke sier, selv om de sier NOE. For noen år siden tok jeg opp dette med psykiateren, men han sa bare at det var alderdom (!!!), så jeg la det fra meg. Men det er ikke bare "tilfeldige" "fordreininger", det er alltid kommentering av meg. (Jeg er langt i fra "aldrende".)

(Jeg har diagnose etc, så det er ikke det jeg lurer på, men psykiatrien har bare forklart det med "vrangforestillinger". Men jeg har aldri slått meg til ro med at det er vrangforestillinger, fordi jeg merker at jeg tviler på ting.)

Anonymkode: e8dc0...a56

Skrevet

Kanskje sjekke hørselen?

Ellers kan det være en type selvhenføring.

Anonymkode: bb4e1...1fa

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en form for selvhenføring.

Skrevet

Så bra du reailitetsjekket "utsagnet", og fikk falsifisert teorien din. Fortsett med det! :) 

Anonymkode: d1e96...7c2

Skrevet

Da er det så enkelt som at det er selvhenføring da. På engelsk er det vel to begreper; "ideas of reference" og "delusions of reference". Men jeg skjønner bare ikke helt hva dette har med at LYDER forvrenges å gjøre.

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Så bra du reailitetsjekket "utsagnet", og fikk falsifisert teorien din. Fortsett med det! :) 

Anonymkode: d1e96...7c2

Pleier ikke å ta opp ting med andre, fordi jeg føler de bare juger uansett, og jeg ønsker ikke å fremstå som "svak" heller, men at jeg må finne meg i "hetsen" som en mann. Jeg tror mye er reellt.

Anonymkode: e8dc0...a56

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...