Gå til innhold

Nhd: Forskning, Mcg og mmol

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24846086

Dette er vel ikke hele artikkelen? Må en betale for å lese fulltekst? 

Dette med å gjøre om til mmol, kunne jeg fordo du har gitt meg tallene før. For å forstå hvis jeg finner mer litteratur; er det sånn at 1 Mcg er 4 mmol?

Finnes mer forskning på dose/serumkonsentrasjon (lamotrigin )/effekt ved bipolar?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er fulltekstversjonen:

https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0034-1375618

Ja, omregningsfaktoren er slik som beskrevet - for lamotrigin. Den kan ikke brukes på andre stoffer.

Hvis du finner denne artikkelen i f.eks. PubMed eller Google Scholar, kommer det opp forslag til artikler med samme tema. EDIT/OBS: Linken din var jo i PubMed. I høyre marg finner du "Similar articles".

Takk for at du viser interesse. Det gjør jobben min meningsfull :-)

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, omregningsfaktoren er slik som beskrevet - for lamotrigin. Den kan ikke brukes på andre stoffer.

Hvis du finner denne artikkelen i f.eks. PubMed eller Google Scholar, kommer det opp forslag til artikler med samme tema. EDIT/OBS: Linken din var jo i PubMed. I høyre marg finner du "Similar articles".

Takk! Gler meg til å lese den en dag med bedre konsentrasjon. Nå har jeg søvnunderskudd OG vil helst gjøre litt for mange ting før jobb i ettermiddag. OG er veldig spent på om får gå opp i 400 ng Lamictal. 

Aha.. selvfølgelig vil det være forskjellig utfra hvilket stoff det er snakk om, hvor mange mol det er i et Mcg,  siden Mcg er en vektenhet, og det er ikke mol. Ulikt hvor mange mol det er i en viss vekt av et stoff. Tenkte jeg ikke på. Vet blodglucose i Norge også måles i mmol/L,   men har aldri tenkt over hva et mol er. Det ser temmelig komplisert ut å finne ut hvor mange mol det er per vektenhet i ulike stoff.

Skrevet

Lamotrigin er et lite molekyl, så omregningsfaktoren blir ca 4 (1000 / 256). De fleste psykofarmaka veier 300-400 g/mol, slik at å bruke en omregningsfaktor på 3 ikke blir så enormt feil. 

Skrevet (endret)
På Thursday, January 12, 2017 den 8.58, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har trodd at mmol står for millimol. Heter det egentlig mikromol?? 

Endret av Villanda
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

mmol er millimol.  Mikromol er 1/1000-dels millimol.

Skrevet
18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

mmol er millimol.  Mikromol er 1/1000-dels millimol.

Takk. Forholdet mellom micro og milli er jeg vandt til å forholde meg til. Var denne Men i Mmol jeg plutselig ble usikker på, om jeg alltid hadde tatt feil av 😀

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...