Gå til innhold

Til NHD! Legen tok førerkortet pga medisiner. Hvilke bør jeg kutte ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke mine arme råd akkurat nå. Legen har sagt at jeg ikke får kjøre bil lenger pga medisinene jeg tar! Jeg tar Wellbutrin 150 mg, Lamictal 300 mg og Attentin 20 mg. Noen ganger tar jeg Quetiapin 25 mg for å få sove. Jeg har bipolar og konsentrasjonsvansker, men vært stabil i fem år. Aldri vært manisk eller psykotisk. Ingen problemer med rus noen gang i livet.

Jeg var hos legen for en vond ankel denne uken, og han spurte meg på rutine hvilke medisiner jeg tar. Når jeg sa alle disse sa han at jeg ikke kunne kjøre bil lenger, det er visst nye regler. Jeg har ikke visst om dette, så jeg ble veldig frustrert og overrasket. Jeg er avhengig av bil pga jobb, barn og vanlige gjøremål. Jeg kan ikke belage meg på sykkel, og familien får store problemer om jeg må slutte å kjøre bil. 

Jeg har aldri fått en bot, har ingen prikker og kjører pent og ordentlig hele tiden. Hatt førerkort i 16 år. Medisinene har ikke påvirket min evne til å kjøre heller. Jeg syns dette er så urettferdig. "Regler er regler" sa legen bare.

Så da må jeg kutte ut medisiner for å få tilbake lappen. Jeg vil egentlig ikke siden de har hjulpet en del, men jeg kan ikke bli fotgjenger. Hvilke medisiner anbefaler du NHD at jeg slutter med? Jeg tenker Wellbutrin. Attentin har hjulpet kjempemye på mitt surr og rot, så den vil jeg ikke slutte med.

Anonymkode: 8bdfb...323

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke mine arme råd akkurat nå. Legen har sagt at jeg ikke får kjøre bil lenger pga medisinene jeg tar! Jeg tar Wellbutrin 150 mg, Lamictal 300 mg og Attentin 20 mg. Noen ganger tar jeg Quetiapin 25 mg for å få sove. Jeg har bipolar og konsentrasjonsvansker, men vært stabil i fem år. Aldri vært manisk eller psykotisk. Ingen problemer med rus noen gang i livet.

Jeg var hos legen for en vond ankel denne uken, og han spurte meg på rutine hvilke medisiner jeg tar. Når jeg sa alle disse sa han at jeg ikke kunne kjøre bil lenger, det er visst nye regler. Jeg har ikke visst om dette, så jeg ble veldig frustrert og overrasket. Jeg er avhengig av bil pga jobb, barn og vanlige gjøremål. Jeg kan ikke belage meg på sykkel, og familien får store problemer om jeg må slutte å kjøre bil. 

Jeg har aldri fått en bot, har ingen prikker og kjører pent og ordentlig hele tiden. Hatt førerkort i 16 år. Medisinene har ikke påvirket min evne til å kjøre heller. Jeg syns dette er så urettferdig. "Regler er regler" sa legen bare.

Så da må jeg kutte ut medisiner for å få tilbake lappen. Jeg vil egentlig ikke siden de har hjulpet en del, men jeg kan ikke bli fotgjenger. Hvilke medisiner anbefaler du NHD at jeg slutter med? Jeg tenker Wellbutrin. Attentin har hjulpet kjempemye på mitt surr og rot, så den vil jeg ikke slutte med.

Ville tro Seroquel virka mest inn på køreevne, men det er jo en liten dose da, og du venter jo noen timer før do klarer siden du tar den for søvn.. Stemmer det virkelig at dette ikke er forenlig med bilkøring? .? Da burde nok jeg også blitt bekymra, på  Efexor,  Lamictal og Tolvon..., 

Skrevet
3 minutter siden, Villanda skrev:

Ville tro Seroquel virka mest inn på køreevne, men det er jo en liten dose da, og du venter jo noen timer før do klarer siden du tar den for søvn.. Stemmer det virkelig at dette ikke er forenlig med bilkøring? .? Da burde nok jeg også blitt bekymra, på  Efexor,  Lamictal og Tolvon..., 

Quetiapin gjør at jeg sover mye bedre og våkner opplagt. Jeg kjører ikke akkurat dårligere av det. Legen sa at de nye reglene sier at førerkortet ryker om du bruker tre eller flere psykiatrimedisiner. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Quetiapin gjør at jeg sover mye bedre og våkner opplagt. Jeg kjører ikke akkurat dårligere av det. Legen sa at de nye reglene sier at førerkortet ryker om du bruker tre eller flere psykiatrimedisiner. 

Uff.. rart ikke lege eller psykiater har sagt noe. Selv trodde jeg det helt gjaldt a- og b-preparater.. , og at man ellers som alltid må vurdere selv om en er skikket før en setter seg i bilen.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff og uff. Ser ut som han har rett...  kan det likevel gis dispensaskon?  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298/KAPITTEL_15-14#§36

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen sa at de nye reglene sier at førerkortet ryker om du bruker tre eller flere psykiatrimedisiner. 

Da har nok denne legen misforstått! Det kommer jo ikke an på antall medisinslag en bruker, men på type medisin.

Hn kan vel uansett ikke aleine bestemme at lappen din må ryke?. Jeg vil jo tro at hn må rapportere deg inn og så er det opp til dem som tar den endelige avgjørelsen. Hvis dette øverste organet/mandatet ser at de medisinene du bruker ikke er på "svartelista", så mister du ikke lappen. Krysser fingrene for at dette skal gå i orden for deg! 

Anonymkode: 3cce3...b86

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her har det skjedd en feil. Ingen av disse medisinene gir grunnlag for å nekte deg å kjøre bil. Du kan fortsette med alle.

Uansett gjelder for deg som for alle andre med eller uten medisiner: Du må bestå selvsjekken du skal ta før hver tur.

Skrevet

Det samme skjedde meg i går, der har de sittet tre leger to av dem spesialister og bestemt seg for hvilke medisiner jeg skal ta og det er bare et par måneder siden. Og nå har jeg ikke lov å kjøre på dem,jeg må nesten le , men som legen sa nå er det Staten som bestemmer medisinene og ikke opp til meg å vurdere lenger.

Sarotex veltet vis lasset hos meg.

Så da har jeg sluttet å ta den til legene har fått løst problemet. 

Lurer på om statens folk har sjekket alle medisiner opp mot hverandre så de vet hva de har bestemt, tviler på det .Det er nok mange pasienter som må avstå fra medisiner de trenger nå fremover for det er ikke alle som er så heldig at det er bussforbindelse. 

Anonymkode: 28fca...143

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Her har det skjedd en feil. Ingen av disse medisinene gir grunnlag for å nekte deg å kjøre bil. Du kan fortsette med alle.

Uansett gjelder for deg som for alle andre med eller uten medisiner: Du må bestå selvsjekken du skal ta før hver tur.

Legen sa at alle medisinene var greie å kjøre bil på hver for seg, men man kan ikke bruke flere enn to fast på én gang. Jeg bruker tre, og da kunne jeg ikke lenger kjøre bil. Jeg spurte om dose ikke betydde noe, og det sa han at det ikke gjorde når man bruker tre psykiatrimedisiner samtidig.

Så jeg må kutte ut en av dem, og det blir nok Wellbutrin. Jeg håper Lamictal gjør jobben alene og holder meg unna depresjonene. Jeg er bare nødt til å kjøre bil for å få til dagene mine. Det kjennes veldig tullete og lite skjønnsmessig vurdert, men jeg trenger bilen.

Skrevet

Fastlegen min sier at jeg kan kjøre på de medisinene jeg tar, 20 mg Brintellix, 15 mg Abilify og 300 mg Quetiapin  (på kvelden).   Håper han har rett. Jeg er avhengig av bilen for og være sosial og i aktivitet. Føler jeg er bedre sjåfør nå som jeg sover godt.

Skrevet
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Fastlegen min sier at jeg kan kjøre på de medisinene jeg tar, 20 mg Brintellix, 15 mg Abilify og 300 mg Quetiapin  (på kvelden).   Håper han har rett. Jeg er avhengig av bilen for og være sosial og i aktivitet. Føler jeg er bedre sjåfør nå som jeg sover godt.

Han har rett :-)

Skrevet

§ 37.Bruk av flere legemidler opplistet i § 36

Ved bruk av to legemidler opplistet i § 36, reduseres angitt døgndose med 50 %.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36

Jeg oppfatter dette som feil fortolkning av reglene. Dette gjelder de medisiner hvor det er satt begrensninger og ikke pkt 8.

Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Han har rett :-)

Takk :)

Skrevet
31 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

§ 37.Bruk av flere legemidler opplistet i § 36

Ved bruk av to legemidler opplistet i § 36, reduseres angitt døgndose med 50 %.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36

Jeg oppfatter dette som feil fortolkning av reglene. Dette gjelder de medisiner hvor det er satt begrensninger og ikke pkt 8.

Det er jo passe uproft å tolke dette så forskjellig. Å få kjøre bil eller ikke er jo ikke en liten ting for noen som er avhengig av den i det daglige. 

Legen min var helt klar på at tre psykiatrimedisiner samtidig = kjøreforbud. Og da viste han til regelverket. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo passe uproft å tolke dette så forskjellig. Å få kjøre bil eller ikke er jo ikke en liten ting for noen som er avhengig av den i det daglige. 

Legen min var helt klar på at tre psykiatrimedisiner samtidig = kjøreforbud. Og da viste han til regelverket. 

Det er akkurat den tolkningen jeg fikk presentert på DPS. De sa at dette hadde de direkte fra fylkesmannen. (At de legger seg på den strengeste tolkningen frem til helsedirektoratet ev. kommer med tydeliggjøring.) Dette er i Sør-Trøndelag. Jeg fikk ikke kjøre bil på Seroquel, Lamictal og Lithionit.

Skrevet

Når ikke en gang leger og psykiatere klarer å tolke retningslinjene rett må dette bli et salig kaos.

Anonymkode: a1f1e...a81

Skrevet

Disse nye reglene blir ekstra vanskelig å  leve etter for oss med både fysisk og psykisk sykdom i verste fall kan vi måtte velge hvilken sykdom som skal behandles.  

Anonymkode: 28fca...143

Skrevet

Jeg beklager at det er slik, men jeg kan ikke unngå å legge faglighet inn i tolkningen.

Om pasienten bruker Seroquel og Lamictal, er det helt greit. Så legges det til Wellbutrin, og da skal det plutselig ikke være greit. For meg høres det helt ko-ko ut. Personen som da vurderes å trenge Wellbutrin vil jo bli en langt bedre kjører med bedre konsentrasjon og oppmerksomhet med W enn uten.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg beklager at det er slik, men jeg kan ikke unngå å legge faglighet inn i tolkningen.

Om pasienten bruker Seroquel og Lamictal, er det helt greit. Så legges det til Wellbutrin, og da skal det plutselig ikke være greit. For meg høres det helt ko-ko ut. Personen som da vurderes å trenge Wellbutrin vil jo bli en langt bedre kjører med bedre konsentrasjon og oppmerksomhet med W enn uten.

Men din fagkunnskap om medisiner endrer vel ikke regelverket. Kunnskapen om burde jo være lagt til grunn før et slikt regelverk blir satt ut i livet? Og du, som allmennpraktiserende er pålagt et stort ansvar i å overholde reglementet. Det er ikke rom for egne fortolkninger basert på faglig kunnskap her? Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: a1f1e...a81

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...