Gå til innhold

Til NHD! Legen tok førerkortet pga medisiner. Hvilke bør jeg kutte ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finner jeg oversikt over "psykiatrimedisiner"? 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men din fagkunnskap om medisiner endrer vel ikke regelverket. Kunnskapen om burde jo være lagt til grunn før et slikt regelverk blir satt ut i livet? Og du, som allmennpraktiserende er pålagt et stort ansvar i å overholde reglementet. Det er ikke rom for egne fortolkninger basert på faglig kunnskap her? Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: a1f1e...a81

Jeg er enig i at det er svært uheldig at regelverket tolkes forskjellig, men jeg deler ikke oppfatningen om at faglig kunnskap innen psykiatri ikke er av betydning for tolkningen av regelverket. Dette er et vedlegg til en forskrift, og er en bestemmelse som gjelder svært mange ulike midler som kan påvirke kjøreevnen. 

Man må ta hensyn til formålet med bestemmelsen (reglene) og også lovteksten i vegtrafikkloven . Formålet er trafikksikkerhet og vi kan ikke ha en forskriftsbestemmelse som i verste fall risikerer så uheldige utfall som det synes som fagpersonen her mener at det kan få. Da må bestemmelsen tolkes innskrenkende (noe som gjøres i svært mange tilfeller i lovverket).

Regelverket må tolkes ut i fra en rekke ulike rettskilder ikke bare ordlyden :)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men din fagkunnskap om medisiner endrer vel ikke regelverket. Kunnskapen om burde jo være lagt til grunn før et slikt regelverk blir satt ut i livet? Og du, som allmennpraktiserende er pålagt et stort ansvar i å overholde reglementet. Det er ikke rom for egne fortolkninger basert på faglig kunnskap her? Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: a1f1e...a81

NHD er vel ikke allmennpraktiserende, men derimot spesialist på psykofarmaka.

Anonymkode: 64554...e82

Skrevet

Er jo litt bakvendt at disse nye reglene som skulle gjøre det enklere for legene, i realiteten gjort det vanskeligere.

Anonymkode: c8418...572

Skrevet
9 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg beklager at det er slik, men jeg kan ikke unngå å legge faglighet inn i tolkningen.

Om pasienten bruker Seroquel og Lamictal, er det helt greit. Så legges det til Wellbutrin, og da skal det plutselig ikke være greit. For meg høres det helt ko-ko ut. Personen som da vurderes å trenge Wellbutrin vil jo bli en langt bedre kjører med bedre konsentrasjon og oppmerksomhet med W enn uten.

Helt bak mål, ja. Men når en lege har gitt dette muntlige forbudet og man har samtykket i det der og da, så ser iallfall jeg på det som en bindende avtale, frem til ny avtale er gjort.

Både du og psykia har i en tråd rådet meg til å ta kontakt med fylkesmannen, men jeg har ikke overskudd til det nå. Jeg blir fort mer deprimert når jeg blir sliten/stressa, så i en dårlig periode ønsker jeg ikke å utsette meg for det.

Så da blir det slik at de (forbigående for min del) ressurssvake er prisgitt nærmeste behandler.

Skrevet
10 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg beklager at det er slik, men jeg kan ikke unngå å legge faglighet inn i tolkningen.

Om pasienten bruker Seroquel og Lamictal, er det helt greit. Så legges det til Wellbutrin, og da skal det plutselig ikke være greit. For meg høres det helt ko-ko ut. Personen som da vurderes å trenge Wellbutrin vil jo bli en langt bedre kjører med bedre konsentrasjon og oppmerksomhet med W enn uten.

Jeg ser meg nødt til å velge bort Wellbutrin av de medisinene jeg står på, så jeg får fortsette å kjøre bil igjen så fort som mulig. Bare de siste par dagene har kjøreforbudet skapt irriterende bryderi. Jeg må vel også egentlig slutte med å ta 25 mg. Quetiapin for søvn når jeg sover dårlig også mtp antallet medisiner samtidig. Så da blir det Attentin og Lamictal fast fra nå av.

Jeg håper at jeg ikke ryker på en ny depresjon pga dette, etter å ha vært fin i fem år. Jeg hadde blitt deprimert av å få inndratt førerkortet. 

Anonymkode: 8bdfb...323

Skrevet

Jeg har alltid blitt advart mot å redusere her på dol. Men nå har jeg enda en grunn til å komme meg ned på minst mulig medisiner.

Anonymkode: df303...739

Skrevet
On 12.1.2017 at 10:18 PM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

For meg høres det helt ko-ko ut

Bra! at selveste NHD er på gli i at disse nye reglene er helt Ko-Ko på flere områder. Var det jeg forsøkte å argumentere for i en tidligere tråd uten gehør.

Skrevet

NHD: kan du finne ut av dette?

Anonymkode: 83af4...6e8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...