Gå til innhold

Tannhelse, medisiner mot psyken og NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har brukt Lamictal (300 mg) og Wellbutrin (300 mg) i mange år. Tidligere brukte jeg i tillegg Efexor 375 mg. Alt mot tilbakevendende depresjon (BP2).

Jeg sliter veldig med tennene fordi jeg ikke har (hatt) råd til tannlege. Jeg har gått med smerter i perioder i 2 år og fått tenner ødelagte til tross for meget god tannhygiene. 

Jeg tror jeg har fått betennelse i tannkjøttet, smertene begynte før jul i en tann, og nå har det spredt seg til flere. Det gjør vondt i tannkjøttet i nesten hele munnen, og  jeg har så vondt om natta at jeg nesten ikke får sove fordi det å ligge gir et trykk i kjeven. Det tærer på min psyke. jeg bekymrer meg også mye at jeg får tennene mine ødelagte fordi jeg ikke har råd til å gå til tannlege. 

Skal på NAV i morgen i forbindelse med oppfølging av AAP (har 50 % AAP men planen er å trappe opp og så starte i full jobb om en mnd). Tenkte å snakke med de om det da - eller gå veien om tannlege først og deretter NAV (hva er best?)

Er det noen her som har greie på dette og hvordan jeg skal gå frem for å få støtte fra NAV? Kan jeg ha krav på støtte fordi jeg bruker medisiner mot psyken? 

Ps. Må legge til at jeg ikke har klart å tygge på den ene siden på ett år i tillfelle det også er relevant. 

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg har ikke greie på hvordan dette funker på NAV. Men håper at du har vært på apoteket og fått munnskyllevann og lignede for å både forebygge og behandle tannkjøttproblemer. Har selv ikke vært til tannlege på en stund og har problemer av samme grunn som deg . Blir spennende å se svar :)

Anonymkode: 45739...850

Gjest Kanuttius
Skrevet

Er du munntørr? Står det noe om munntørrhet i pakningsvedlegget til medisinene dine? I så fall kan du ta en spytt-test hos tannlegen og dersom du har for lite spytt kan du få refusjon. Jeg får 40% dekket, hadde ikke spytt. 

Skrevet
19 minutter siden, BamseLiten skrev:

Er du munntørr? Står det noe om munntørrhet i pakningsvedlegget til medisinene dine? I så fall kan du ta en spytt-test hos tannlegen og dersom du har for lite spytt kan du få refusjon. Jeg får 40% dekket, hadde ikke spytt. 

For å være ærlig: jeg vet ikke om jeg er munntørr. Jeg må dog ha vann tilgjengelig på nattbordet, men om det har en sammenheng vet jeg ikke. 

Begge medisiner har munntørrhet som vanlig bivirkning - under Wellbutrin står det også "svært vanlig bivirkning". 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
12 minutter siden, MxxM skrev:

Begge medisiner har munntørrhet som vanlig bivirkning - under Wellbutrin står det også "svært vanlig bivirkning". 

Dette må du utnytte for alt det er verdt om du søker om støtte til behandling. Jeg vet at det finnes økonomisk støtte til dette, men jeg kan ikke reglene i detalj.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Du sier bare ifra til tannlegen at du gjerne vil ta testen. Testen koster ikke noe ekstra så langt jeg kunne se på kvitteringen min. 

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette må du utnytte for alt det er verdt om du søker om støtte til behandling. Jeg vet at det finnes økonomisk støtte til dette, men jeg kan ikke reglene i detalj.

Utnytte og utnytte. Ja, legemidler er den vanligste årsaken til munntørrhet, men det å bruke legemidler som potensielt kan gi munntørrhet er ikke nok til å få stønad. Det må gjøres kliniske funn som tilsier at pasienten har tilstanden, og at dette har ført til dårligere tannhelse (og man stiller nok sterkere her om man ikke har unnlatt å gå til tannlegen på åresvis, da ber man jo om trøbbel med tennene). Og for å evt. få slik stønad, så må man uansett bare komme seg til tannlegen for å få undersøkt om det foreligger grunnlag for det.

Og jeg må bare legge til - en tannlegetime for å få sjekket tannhelsen koster normalt en tusenlapp. Det er evt. videre tannbehandling som koster (fyllinger osv.). Om du har betennelse i tannkjøttet, så kan tannlegen gi deg antibiotika. Du kan ikke la dette utvikle seg mer, du har det jo ikke godt. Har du ikke en tusenlapp, så kan du garantert få betalt tilbake for timen over tid, bare snakk med tannlegen din om dette. Et par hundrelapper i måneden eller så? Det er en god start å få vite hva som faktisk bør gjøres med tennene, og så tar du det derfra. Stønader/nedbetalingsplan kan du tenke på etter denne timen.

En annen ting er at varig fysisk eller psykisk sykdom som medfører nedsatt evne til egenomsorg kan gi grunnlag for støtte. Jeg tenker på depresjonen. Min første tanke er vel at dette er et kort å spille, og da må du snakke med behandleren din.

Håper du får ordnet dette! Bare kom deg til tannlegen, og diskuter veien videre med han/hun.

Anonymkode: 28001...c06

Skrevet

Første gang jeg begynnte på cipralex og andre psykofarmaka fikk jeg ingen opplysning om munntørrhet. Men det siste året har jeg fått påminnelser hver gang jeg har tatt ut medisin. De har informert om skyllemidler, tyggis , fluor ol for å lindre og forebygge. Hvis du har gått på medisiner  noen år og ikke fått informasjon om dette så er det ikke så lett å vite ... En annen ting var vell min likegyldighet til alt , også tannhygienen... 

Anonymkode: 45739...850

Skrevet (endret)

Jeg får halv pris pga munntørrhet.

. Da jeg gikk på dps fikk jeg gratis tannbehandling i kommunale tannhelsetjenesten. Dette varierer fra år til år og kommune til kommune.  Så hvis du har tørr munn (vann på nattbordet skulle vel tyde på det=) så har du krav til avslag. Går du til DPS, eller har hjemmesykepleie kan du ha rett på gratis tannbehandling i kommunen. DVS du går der skolebarna går.

Forøvrig lønner det seg å gå til tannlege minst en gang per år, for da blir det ikke så store reperasjoner. Å vente lønner seg svært dårlig.

Endret av Inner self
Skrevet
3 timer siden, MxxM skrev:

Jeg har brukt Lamictal (300 mg) og Wellbutrin (300 mg) i mange år. Tidligere brukte jeg i tillegg Efexor 375 mg. Alt mot tilbakevendende depresjon (BP2).

Jeg sliter veldig med tennene fordi jeg ikke har (hatt) råd til tannlege. Jeg har gått med smerter i perioder i 2 år og fått tenner ødelagte til tross for meget god tannhygiene. 

Jeg tror jeg har fått betennelse i tannkjøttet, smertene begynte før jul i en tann, og nå har det spredt seg til flere. Det gjør vondt i tannkjøttet i nesten hele munnen, og  jeg har så vondt om natta at jeg nesten ikke får sove fordi det å ligge gir et trykk i kjeven. Det tærer på min psyke. jeg bekymrer meg også mye at jeg får tennene mine ødelagte fordi jeg ikke har råd til å gå til tannlege. 

Skal på NAV i morgen i forbindelse med oppfølging av AAP (har 50 % AAP men planen er å trappe opp og så starte i full jobb om en mnd). Tenkte å snakke med de om det da - eller gå veien om tannlege først og deretter NAV (hva er best?)

Er det noen her som har greie på dette og hvordan jeg skal gå frem for å få støtte fra NAV? Kan jeg ha krav på støtte fordi jeg bruker medisiner mot psyken? 

Ps. Må legge til at jeg ikke øhar klart å tygge på den ene siden på ett år i tillfelle det også er relevant. 

Jeg kjenner heller ikke disse reglene i detalj, men det har kommet nye regler som delegerer til tannlegene selv å vurdere hvem som skal få refusjon fra det offentlig og ikke. Du bør uansett få en vurdering hos en tannlege og ta opp spørsmålet om mulighetene for refusjon med vedkommende.

Et annet alternativ er selvfølgelig å snakke om økonomisk sosialhjelp til tannbehandling, men det er bedre om du kommer inn under noen av de bestemmelsene som gjør at tannlegen kan søke refusjon for deg. Når det gjelder munntørrhet som følge av medisiner, så skal tannlegen nå vurdere dette helt konkret (med spyttprøve, tror jeg) - det er ikke lenger slik at det er tilstrekkelig at lege dokumenterer bruk av medisiner som kan gi munntørrhet.

Enkelte former for tannkjøttsykdom har for øvrig alltid delvis blitt dekket av det offentlige.

Konklusjonen er at du bør få en vurderingstime hos en tannlege slik at du kan få oversikt over situasjonen.

Skrevet

Vel alle som har kontakt og får medisiner på dagsenteret her får gratis tannlege. Jeg bryr meg ikke om tannlege lenger. 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vel alle som har kontakt og får medisiner på dagsenteret her får gratis tannlege. Jeg bryr meg ikke om tannlege lenger. 

Hjelper healing mot hull i tennene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
35 minutter siden, slabbedask skrev:

Hjelper healing mot hull i tennene?

Det eneste det hjelper for er healerens lommebok.

Skrevet

Jeg vil takke for alle svar jeg fikk. 

Jeg sendte mail til fylkestannlegen og spurte. Fikk svar: Man kan søke om økonomisk støtte gjennom NAV, og man kan få reduksjon som følge av munntørrhet - spyttproduksjonen må da måles hos tannlegen.

Skrevet
15 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg vil takke for alle svar jeg fikk. 

Jeg sendte mail til fylkestannlegen og spurte. Fikk svar: Man kan søke om økonomisk støtte gjennom NAV, og man kan få reduksjon som følge av munntørrhet - spyttproduksjonen må da måles hos tannlegen.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 61b26...0b3

Skrevet

Hvordan kjennes munntørrhet ut? Hadde jeg merket det hvis jeg har det (foruten vannet på nattbordet/natt)?

Skrevet (endret)
11 timer siden, frosken skrev:

Jeg kjenner heller ikke disse reglene i detalj, men det har kommet nye regler som delegerer til tannlegene selv å vurdere hvem som skal få refusjon fra det offentlig og ikke. Du bør uansett få en vurdering hos en tannlege og ta opp spørsmålet om mulighetene for refusjon med vedkommende.

Et annet alternativ er selvfølgelig å snakke om økonomisk sosialhjelp til tannbehandling, men det er bedre om du kommer inn under noen av de bestemmelsene som gjør at tannlegen kan søke refusjon for deg. Når det gjelder munntørrhet som følge av medisiner, så skal tannlegen nå vurdere dette helt konkret (med spyttprøve, tror jeg) - det er ikke lenger slik at det er tilstrekkelig at lege dokumenterer bruk av medisiner som kan gi munntørrhet.

Enkelte former for tannkjøttsykdom har for øvrig alltid delvis blitt dekket av det offentlige.

Konklusjonen er at du bør få en vurderingstime hos en tannlege slik at du kan få oversikt over situasjonen.

Hvor skal jeg starte? Bestille time hos tannlege for prisoverslag? Men jeg har også vondt, og da må jeg ha time for det også - og jeg antar jeg må rotfylle en eller flere tenner (ca 5000,- pr tann). Jeg må jo vente med det til jeg har fått svar på en søknad fra NAV da.. 

Huff jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette :( 

Ps. Jeg har en 18-åring som har en alvorlig tannsykdom. Hn følges nøye og ofte opp. I tilfelle relevans.. 

Endret av Gjest
Skrevet
1 time siden, MxxM skrev:

Hvordan kjennes munntørrhet ut? Hadde jeg merket det hvis jeg har det (foruten vannet på nattbordet/natt)?

Du kjenner det om du er munntørr, med mindre du har vært munntørr hele livet da så klart. Jeg fikk det som bivirkning av noen medisiner en gang, men det ga seg etter et par uker. Man får rett og slett for lite spytt i munnen og den blir tørr. For meg ble det ekkelt å prate, fikk lett en sår følelse nedover i halsen, tunga ble ekkel (klarer ikke forklare) og jeg følte meg konstant tørst. 

21 minutter siden, MxxM skrev:

Hvor skal jeg starte? Bestille time hos tannlege for prisoverslag? Men jeg har også vondt, og da må jeg ha time for det også - og jeg antar jeg må rotfylle en eller flere tenner (ca 5000,- pr tann). Jeg må jo vente med det til jeg har fått svar på en søknad fra NAV da.. 

Huff jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette :( 

Ps. Jeg har en 18-åring som har en alvorlig tannsykdom. Hn følges nøye og ofte opp. I tilfelle relevans.. 

Nå høres du ut som meg. "Men det er jo fler ting på engang, det går ikke" :D Jeg er heldig og kjenner tannlegen min privat så jeg bare sender en melding når det er krise. Også blir jeg kalt inn til time en gang i året. Det jeg tror du gjør er at du ringer tannlegen og sier at du vil ha en rutinesjekk (bilder, fjerne tannstein og sjekke tilstanden generelt på tenner og tannkjøtt). Så sier du samtidig at du også har endel smerter i tannkjøttet. Så får du en time hos tannlegen. Der finner hen ut om noe må gjøres med tannkjøttet, om du må bore noen tenner eller rotfylle og generelt hva som må til for å fikse opp i munnen din. Det spiller ingen rolle hva du antar at du må gjøre, det er det tannlegen finner ut på første time ;) Hen setter ikke igang med rotfylling og alt mulig tull på den første timen ;) Når du så vet at du må rotfylle x antall tenner, kanskje til en spesialist og rense tannkjøtt o.s.v. så ber du om pris på dette. Så kan du prate med NAV og si at dette og dette må fikses, men at du ikke har råd. Lykke til :)

Skrevet
34 minutter siden, MxxM skrev:

Glemte dette. Om sønnen din har en alvorlig tannsykdom så fortell tannlegen at han har den sykdommen. Det kan være noe som er arvelig og da er det relevant. Fortell også hvilke medisiner du går på dersom hen ikke spør om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...