Gå til innhold

Tannhelse, medisiner mot psyken og NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, MxxM skrev:

Hvor skal jeg starte? Bestille time hos tannlege for prisoverslag? Men jeg har også vondt, og da må jeg ha time for det også - og jeg antar jeg må rotfylle en eller flere tenner (ca 5000,- pr tann). Jeg må jo vente med det til jeg har fått svar på en søknad fra NAV da.. 

Huff jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette :( 

Ps. Jeg har en 18-åring som har en alvorlig tannsykdom. Hn følges nøye og ofte opp. I tilfelle relevans.. 

Ja, jeg mener du skal bestille time hos en tannlege for å vurdert situasjonen. Dersom spyttprøven viser tilstrekkelig munntørrhet, så er dette tilstrekkelig til at du betaler kun "egenandeler". Du kan enten kontakte en privat tannlege eller den fylkeskommunale tannhelsetjenesten. Det hender at den fylkeskommunale tannhelsetjenesten også kan gjøre slike vurderinger, men noen ganger er det enklest å gå via en privatpraktiserende.

Du trenger å kunne betale mellom 500-1000 kroner for en slik førstegangs-konsultasjon.

Skrevet
12 timer siden, slabbedask skrev:

Hjelper healing mot hull i tennene?

Nei så klart ikke. De kan nok lindre smerter, men ikke fikse tenner. 

Skrevet
14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei så klart ikke. De kan nok lindre smerter, men ikke fikse tenner. 

Så lenge du ikke har smerter er det vel greit nok å droppe tannlegen, problemet er bare at det kan bli ganske store og omfattende hull og skader før smertene oppstår og det blir veldig dyrt å ordne opp i. Men du velger jo selv. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Så lenge du ikke har smerter er det vel greit nok å droppe tannlegen, problemet er bare at det kan bli ganske store og omfattende hull og skader før smertene oppstår og det blir veldig dyrt å ordne opp i. Men du velger jo selv. :) 

Ja får gå når jeg har smerter,fikk time til tannpleier som jeg avbestilte. Orker ikke ligge der å gape når jeg ikke er i form.

Skrevet
6 timer siden, MxxM skrev:

Hvordan kjennes munntørrhet ut? Hadde jeg merket det hvis jeg har det (foruten vannet på nattbordet/natt)?

Ta testen hos tannlegen, du. Av det de andre sier her ser det ut til at det er den som avgjør om du får støtte mtp munntørrhet, så da trenger du ikke bruke så mye energi på å tenke over om du er tørr i munnen.

Munntørrhet opplever jeg som tørste som kan stilles etter bare en slurk eller to med vann. Men at en blir "tørst" igjen veldig snart, som igjen stilles med noen slurker vann. Dette i motsetning til vanlig tørste, hvor det er godt å hive nedpå et helt glass, og en så kan gå en god stund igjen før tørsten melder seg.

Skrevet

Jeg klarte å bomme på dagen, så det ble ikke noe møte med NAV idag. Da saksbehandler ringte senere på dagen ble jeg stresset pga det og fikk ikke spurt om det med tannbehandling  - hjernen bare "kortsluttet". 

Jeg har bestemt meg for å bestille time til tannlege og ta det derfra. Jeg må til tannlege uansett hvem som betaler, det tærer på meg å gå sånn. 

Takk for alle råd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...