Gå til innhold

Funnet sammenhengen mellom stress og hjerteinfarkt

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Huff, leste denne. Ble ikke noe mindre stressa av det, da, dessverre. 

Har heldigvis normalt blodtrykk foreløpig. 

Skrevet
3 hours ago, franklyscarlet said:

Huff, leste denne. Ble ikke noe mindre stressa av det, da, dessverre. 

Har heldigvis normalt blodtrykk foreløpig. 

Ser dessverre ikke ut som høyt blodtrykk er det eneste problemet i denne sammenhengen. 

"Amygdala det området av hjernen som behandler følelser, spesielt knyttet til frykt og glede. Forskerne mener at signaler fra dette området får benmargen til å produsere flere hvite blodlegemer, som igjen gjør at blodårene blir betente.

Dette kan da føre til hjerteinfarkt, hjertekrampe og slag."

Ser altså ut til som det kan være lurt å få roet ned Amygdala "noen hakk", om man lider av kronisk angst og stress. ;)  

Anonymkode: e6a28...ad3

Skrevet

Det som skjer det skjer.

Så sånn er det.

Anonymkode: bf87e...389

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Det som skjer det skjer.

Så sånn er det.

Anonymkode: bf87e...389

Skjer det, ja så skjer det. Enig der. Men kunne det på noen måte vært unngått/utsatt ved hjelp av behandling og/eller livsstil? 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som forundrer meg er hvor lite dette blir tatt på alvor. Mange yrker er i overkant travle og utfordrende. Det å ikke ha tid til lunsjpause er mer regelen enn unntaket. Jeg jobbet gjerne nattevakt ni  timer i strekk uten pause for så å gå hjem å få unger på skolen . Selv om alle klaget over travelhet ble det kuttet ned på personalet og økt arbeidsmengde . Mye overtid og alltid på etterskudd. Dette tror jeg MANGE opplever. Jeg har også GAD. Kroppen er alltid i alarmberedskap. Møtte veldig mange psykologer som tok lett på selve angstfølelsen. Husker jeg en gang sa : "jeg orker ikke mer. Har hatt så intens angst så lenge . Føler kroppen kollapser snart. Det kan jo ikke være bra for kroppen i lengden ?". Psykologen lo og sa : angst er ikke farlig . Hjertet har bare godt av dette ". Heldigvis har jeg nå en psykiater som forstår. 

Anonymkode: 9b3a2...a35

Skrevet

Høres ikke bra ut å stresse seg til en kollapser. Problemet til en del leger/psykiatere er vel at de vil forsøke å berolige angstpasienter, så de ikke får mer angst. "Nei, skyhøyt blodtrykk er ikke det grann farlig". "Det er bare bra at hjertet stopper, og får en pause".  :P

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke bra ut å stresse seg til en kollapser. Problemet til en del leger/psykiatere er vel at de vil forsøke å berolige angstpasienter, så de ikke får mer angst. "Nei, skyhøyt blodtrykk er ikke det grann farlig". "Det er bare bra at hjertet stopper, og får en pause".  :P

What ?? 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du psykolog kanskje ?. Eller er der ironisk ment ? 

Skrevet

Og hva gjør det med folks angstnivå å lese slike artikler?? Jeg har alltid ment at tabloidpresse og en god del av popvit artikler ikke er spesielt nådige - særlig for mennesker som sliter med helseangst. Dette gjelder ikke meg, jeg sliter riktig nok med angst... Men likevel... Det der skremmer meg ikke så veldig. Jeg synes de burde latt studien gå over enda lengre tid før de gikk ut med resultater. Det at stress ikke er sunt, mener jeg er tilstrekkelig å vite. Folk har strevd med angst i århundrer. Folk har røkt i århundrer... I de høyere sosiale lagene har man hatt usunn livsstil i svært så lange tider. I våre dager har antall røykere gått ned. De som er overvektige kjenner risikoen ved det. Livsstilssykdommer kan behandler effektivt; man vet veldig mye mer om hvordan. Det gjelder også angst. Det kan behandles effektivt. 

Jeg synes denne artikkelen er lite nyansert, den går lite i dybden f.eks. på kriterier for undersøkelsen, hva er sammenligningsgrunnlaget, hvordan de vil fortsette famover...  Nei - jeg kjenner faktisk at jeg blir litt irritert. Vi skal dø en gang, og om min dødsårsak skulle være et stressbetinget hjerteinfarkt... So be it.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...