Gå til innhold

NHD - klarer ikke blikk-kontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lenge jeg kan huske unnveket blikk-kontakt. Jeg har ikke autisme. Jeg passer på å orientere blikket mitt i retning av folk som snakker til meg (men glemmer det også dersom jeg er sliten), men jeg orker ikke møte blikk. Synes det er ekstremt ubehagelig. Oppdaget ikke før jeg var voksen at andre hadde blikk-kontakt, men kan ikke huske annet enn at jeg ikke ser på folk.

Hvordan kan dette forstås? Er det et vanlig problem?

Anonymkode: db251...b2a

Skrevet

Opplever i perioder når jeg blir bevisst på det så er det ubehagelig. Men så glemmer jeg meg og det går fint.  Kan noe ganger føle på en slags skam eller forlegenhet , det blir liksom for nært. Mer at den andre ser meg og jeg føler meg ikke verdig eller fin nok. Eller jeg blr redd for å bli avslørt hvordan jeg egentlig har det. Det er sikkert mange ulike grunner men slik opplever jeg det .,,, 

Anonymkode: e2b62...394

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever i perioder når jeg blir bevisst på det så er det ubehagelig. Men så glemmer jeg meg og det går fint.  Kan noe ganger føle på en slags skam eller forlegenhet , det blir liksom for nært. Mer at den andre ser meg og jeg føler meg ikke verdig eller fin nok. Eller jeg blr redd for å bli avslørt hvordan jeg egentlig har det. Det er sikkert mange ulike grunner men slik opplever jeg det .,,, 

Anonymkode: e2b62...394

Jeg har i mange år hatt problemer med blikkontakt. Hos meg har det vært skammen som har regjert samt at jeg har følt at andre kan se gjennom meg og så se hvor dårlig menneske jeg er.

Har gått i terapi en stund nå og dette har blitt vesentlig bedre. Henger vel sammen med at jeg begynner å føle meg litt mer verdt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan dette forstås? Er det et vanlig problem?

Anonymkode: db251...b2a

Er du sjenert? Hos sjenerte er det ikke uvanlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...