Gå til innhold

NHD: Benzodiazepine abstinenser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på ett par ting når det kommer til benzodiazepiner.

Gikk på Rivotril i 10år, stabilt på 2mg daglig de siste 5 årene, stemmer det at man utvikler tolleranse abstinenser ?, og er disse ganske like de man får ved avvenning?.

Leste på ett annet forum at mange utviklet sterk agorafobi etter benzo bruk, mens dette ga seg etter de sluttet.

Har selv fått gradvis økt agorafobi før jeg begynte nedtrapping, noe som ga meg motivasjon til å slutte.

Har nå såpass hard angst at jeg ikke kommer meg noe særlig ut, er også ett følelsesmessig vrak, men håper dette blir bedre når jeg har trappet ned, høres dette realistisk ut?, sikkert veldig vanskelig å svare på, men hvor lang tid etter benzo slutt er det normalt å bli bedre?.

Har tidligere prøvd 3-4 ganger å slutte i forskjellig tempo uten hell, men har nå siden Juni trappet sakte ned (ca. 0.01mg daglig), med ett lite opphold og ligger snart på 0.5mg så virker som jeg skal klare det nå. Bruker også 7.5mg Imovane, så skal slutte med de også etterhvert, men regner med at Rivotrilen er den værste. Har forøverig klart å slutte med nesespray også etter 15 års bruk så alt er mulig :).

Håper du kan gi noen beroligende og motiverende tilbakemelding :).

Fortsetter under...

Skrevet

Noen andre som har erfaring med benzo nedtrapping?.

Skrevet
På 14.1.2017 den 14.33, Angstlei skrev:

Lurte på ett par ting når det kommer til benzodiazepiner.

Gikk på Rivotril i 10år, stabilt på 2mg daglig de siste 5 årene, stemmer det at man utvikler tolleranse abstinenser ?, og er disse ganske like de man får ved avvenning?.

Leste på ett annet forum at mange utviklet sterk agorafobi etter benzo bruk, mens dette ga seg etter de sluttet.

Har selv fått gradvis økt agorafobi før jeg begynte nedtrapping, noe som ga meg motivasjon til å slutte.

Har nå såpass hard angst at jeg ikke kommer meg noe særlig ut, er også ett følelsesmessig vrak, men håper dette blir bedre når jeg har trappet ned, høres dette realistisk ut?, sikkert veldig vanskelig å svare på, men hvor lang tid etter benzo slutt er det normalt å bli bedre?.

Har tidligere prøvd 3-4 ganger å slutte i forskjellig tempo uten hell, men har nå siden Juni trappet sakte ned (ca. 0.01mg daglig), med ett lite opphold og ligger snart på 0.5mg så virker som jeg skal klare det nå. Bruker også 7.5mg Imovane, så skal slutte med de også etterhvert, men regner med at Rivotrilen er den værste. Har forøverig klart å slutte med nesespray også etter 15 års bruk så alt er mulig :).

Håper du kan gi noen beroligende og motiverende tilbakemelding :).

Jeg var innlagt en gang og avhengig av vival, fikk selvmordstanker og hallusinasjoner da de tok alt bort. Burde jo ha trappet ned, men de passet jo på meg da. Sykepleieren sa til meg sist han var her at jeg måtte være forsiktig med benzo, ellers endte det med innleggelse. Har ikke tatt vival siden det, så jeg trodde det var vanlig å bli innlagt for å trappe ned. Har du ikke fått tilbud om det? Jeg hadde ikke klart det selv den gangen. 

Skrevet
36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg var innlagt en gang og avhengig av vival, fikk selvmordstanker og hallusinasjoner da de tok alt bort. Burde jo ha trappet ned, men de passet jo på meg da. Sykepleieren sa til meg sist han var her at jeg måtte være forsiktig med benzo, ellers endte det med innleggelse. Har ikke tatt vival siden det, så jeg trodde det var vanlig å bli innlagt for å trappe ned. Har du ikke fått tilbud om det? Jeg hadde ikke klart det selv den gangen. 

Jeg fikk time til konsultasjon, problemet er bare det at jeg har blitt så dårlig at jeg ikke klarer å reise dit (30min), klarer ikke 5 min en gang, samme gjaldt poliklinikken, de kunne ikke hjelpe meg ettersom jeg hadde så mye angst.

Så paradoksalt nok er jeg pr. i dag for syk til å få hjelp. Det eneste jeg kan gjøre er å fortsett å kutte de ut sakte å håpe at det blir bedre.

Skrevet
11 timer siden, Angstlei skrev:

Jeg fikk time til konsultasjon, problemet er bare det at jeg har blitt så dårlig at jeg ikke klarer å reise dit (30min), klarer ikke 5 min en gang, samme gjaldt poliklinikken, de kunne ikke hjelpe meg ettersom jeg hadde så mye angst.

Så paradoksalt nok er jeg pr. i dag for syk til å få hjelp. Det eneste jeg kan gjøre er å fortsett å kutte de ut sakte å håpe at det blir bedre.

Men kan dere ikke ta det på telefonen da? 

Dette var jo for dårlig,det er jo når du er syk du skal ha hjelp. Er sjokkert! Sist jeg var syk ringte sjefspsykologen på dps til meg, og lurte på om det ikke var på tide med en innleggelse. Og jeg ble innlagt dagen etter, så ting kan taes på telefonen. Ring sjefen på poliklinikken. 

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Men kan dere ikke ta det på telefonen da? 

Dette var jo for dårlig,det er jo når du er syk du skal ha hjelp. Er sjokkert! Sist jeg var syk ringte sjefspsykologen på dps til meg, og lurte på om det ikke var på tide med en innleggelse. Og jeg ble innlagt dagen etter, så ting kan taes på telefonen. Ring sjefen på poliklinikken. 

Når jeg snakket med DPS fikk jeg høre at det bare var akuttplasser til psykotiske etc. og de mente det ville skade meg mer enn hjelpe.

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Angstlei skrev:

Når jeg snakket med DPS fikk jeg høre at det bare var akuttplasser til psykotiske etc. og de mente det ville skade meg mer enn hjelpe.

Det er det dummeste jeg har hørt. Å slutte på benzo er veldig vanskelig å gjøre alene, du trenger støtte. En som var rusmisbruker var innlagt når jeg var der, han sa benzo var noe av det vanskeligste å slutte med. Lurer på hva de tenker på der du bor. 

Skrevet
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt. Å slutte på benzo er veldig vanskelig å gjøre alene, du trenger støtte. En som var rusmisbruker var innlagt når jeg var der, han sa benzo var noe av det vanskeligste å slutte med. Lurer på hva de tenker på der du bor. 

I etterkant burde jeg vel aldri prøvd å trappe ned på egenhånd, men har snart klart å redusere med 3/4, fikk intrykk av at jeg nærmest må øke dosen for å bli frisk nok til å bli innlagt for nedtrapping, noe som jeg oppfatter som litt rart.

Blir forøvrig bare henvist til fastlegen fra DPS og at han må finne løsning. Er forøverig lang ventetid på plass også.

Skrevet
8 minutter siden, Angstlei skrev:

I etterkant burde jeg vel aldri prøvd å trappe ned på egenhånd, men har snart klart å redusere med 3/4, fikk intrykk av at jeg nærmest må øke dosen for å bli frisk nok til å bli innlagt for nedtrapping, noe som jeg oppfatter som litt rart.

Blir forøvrig bare henvist til fastlegen fra DPS og at han må finne løsning. Er forøverig lang ventetid på plass også.

Ja dette er mer enn rart! 

Hva med fritt sykehusvalg? Kan du søke deg inn en an plass for å få hjelp?

Skrevet
33 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja dette er mer enn rart! 

Hva med fritt sykehusvalg? Kan du søke deg inn en an plass for å få hjelp?

Hadde først ett personlig ombud som hjalp og skulle hjelpe meg videre med dette, men dessverre ble han sykemeldt i over ett år, og fikk ingen erstatning, så skulle ambulant team hjelpe meg, men vedkommende der tok ferie og nå mener de det ikke er noe hjelp om de kommer hjem, selv om jeg syntes det hadde hjulpet masse bare å se og få snakket med ett annet menneske etter nesten 4 måneder isolert. Har nå søkt bydelen om psykiatrisk hjelpearbeider som kommer om ett par uker, håper hun kan hjelpe.

Vet jeg er en vanskelig pasient siden jeg ikke kommer meg ut, men må jo være mulig å få hjelp til dette?.

Skrevet
2 minutter siden, Angstlei skrev:

Hadde først ett personlig ombud som hjalp og skulle hjelpe meg videre med dette, men dessverre ble han sykemeldt i over ett år, og fikk ingen erstatning, så skulle ambulant team hjelpe meg, men vedkommende der tok ferie og nå mener de det ikke er noe hjelp om de kommer hjem, selv om jeg syntes det hadde hjulpet masse bare å se og få snakket med ett annet menneske etter nesten 4 måneder isolert. Har nå søkt bydelen om psykiatrisk hjelpearbeider som kommer om ett par uker, håper hun kan hjelpe.

Vet jeg er en vanskelig pasient siden jeg ikke kommer meg ut, men må jo være mulig å få hjelp til dette?.

Trist å lese at de har sviktet deg alle sammen, for det har de. Det er ikke deg det er noe galt med her, men systemet rundt deg fungerer jo ikke. Ja håper du får hjelp av psykiatrisk hjelpearbeider, det er jo et håp der da. 

Har nå isolert meg selv i perioder, da kom de hjem til meg fra dagsenteret. 

Skrevet

Dette er jo helt utrolig - at de tar deg så lite seriøst... Jeg kjenner jeg blir sinna når jeg leser. Du har jo skrevet en del her inne på DOL om hvor tøff denne nedtrappingen er for deg, og at det ikke ser ut som du får virksom hjelp. Tenkte at hvis de på liv og død vil ha deg til å møte opp på DPS in person - ville det gå greit for deg å ta drosje? I så fall synes jeg du skal forlange å få pasienttransport. Det har du krav på når du ikke kan reise kollektivt.

Selv om du ikke går i kategorien rusmisbruker, tenker jeg at kanskje et avrusningsopphold der de kan slike nedtrappinger kunne være noe å tenke på. Borgestadklinikken i Drammen f.eks (obs, man merker ikke noe til at en religiøs organisasjon driver stedet), . Jeg har selv vært der for alkoholproblemer, men de hjelper de som strever med vanedannende medikamenter også. Der kan de det de driver med, tar godt vare på en. Man kan og få videre behandlingsopphold etter man er ferdig med avrusningen. Det var et par i min gruppe som hadde fått medikamentproblemer pga. litt vel "snille" leger. Særlig en av disse slet virkelig hardt med angst, turde knapt å gå ut døra i starten. Etter hvert reiste hun en time med buss.  Bergensklinikkene tror jeg har lignende tilbud, men jeg vet ikke så mye om dem, og har jo ikke erfaring derifra.

Skrevet

Klarer ikke å ta drosje etc. bare det å se ut av vinduet kan være vanskelig. Klarer ofte ikke gå inn i andre rom også :(, og når jeg har prøvd meg litt ut så slår angsten ned som en atombombe. Har hatt angstproblemer i 26 år mer eller mindre, men den type angst jeg har nå sprenger skalen. Fikk Sobril av legen som jeg skulle prøve ved tilfeller jeg skulle ut, men den hjelper ikke, ihvertfall ikke 25mg, mulig kanskje 50mg eller mer vil hjelpe, men kan jo ikke bruke dette annet enn en gang i blandt siden det også er benzo.

Har også fått tilbake hyperventileringsanfall som varer i mange timer :(.

Føler meg så ufattelig faget :(.

Blir liksom dytta rundt i systemet og alt ender med at fastlegen får ansvaret og liksom skal ordne alt, noe han også prøver, men er ikke lett for han.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en skal seponere benzo, kan følgende skje: En kan få abstinenser, og den angsten en har lagt lokk på med benzo kan komme til overflaten igjen. Hva som er hva, er vanskelig å si da symptomene er svært like. Uansett så er det meget ubehagelig - for mange forjævlig. Det finnes ingen lett vei til målet. For de som må ha nedtrapping, anbefales Valium/diazepam.

Dette er den generelle beskrivelsen. Å spå om hvordan forløpet vil være på individnivå er utenfor det jeg vil gi meg inn på.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når en skal seponere benzo, kan følgende skje: En kan få abstinenser, og den angsten en har lagt lokk på med benzo kan komme til overflaten igjen. Hva som er hva, er vanskelig å si da symptomene er svært like. Uansett så er det meget ubehagelig - for mange forjævlig. Det finnes ingen lett vei til målet. For de som må ha nedtrapping, anbefales Valium/diazepam.

Dette er den generelle beskrivelsen. Å spå om hvordan forløpet vil være på individnivå er utenfor det jeg vil gi meg inn på.

Jeg vet det nesten er umulig å svare på, takker uansett. Før jeg begynnte med Rivotril hadde jeg ikke den type agorafobisk panikk som jeg har nå, så jeg håper det er en indikator på at det vil bli bedre. Derfor jeg lurte på om også Rivotrilen med fast dose over lang tid uten økning også kunne føre til angst ved tolleranse utvikling.

Er grunnen til å gå over til Valium p.g.a lengre halveringstid?.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
17 minutter siden, Angstlei skrev:

Er grunnen til å gå over til Valium p.g.a lengre halveringstid?.

Ja

Skrevet

Jeg går fast på 2 mg Rivotril pga. epilepsi. På meg har Sobril, Vival, Valium ingen virkning. Stesolid på 10-15 mg virker, men har ikke alle disse samme virkestoff?

Anonymkode: 87331...d76

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...