Gå til innhold

Utregning av AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykmeldt i ni måneder pga depresjon, og må begynne søknadsprosessen for AAP. Jeg er ikke så kjent i NAV-systemet. Jeg har vært syk i mange år, jeg har tilbakevendende depressiv lidelse. Likevel har jeg for det meste holdt meg i jobb og skole.

Jeg kjenner begreper som "ung ufør" uten å vite noe særlig om det. Når jeg nå søker AAP - vil det kunne ha betydning for utbetaling, det at jeg var syk lenge før jeg ble 26 år?

Jeg kjenner jeg bekymrer meg litt for den utregningen av AAP. Er det NAV som regner ut dette, og pleier de å gjøre det på en god måte? Det skal vel være gjennomsnittsberegning, men de siste årene har jeg gjort mye forskjellig. Jeg har vært student, jeg har hatt et lengre utenlandsopphold uten inntekt, og jeg har vært sykmeldt i to perioder. Jeg startet i ny jobb, og har kun gått fullt i den jobben i 7-8 mnd (september 2015-april 2016). Lønna i den nye jobben er langt høyere enn i deltidsjobbene jeg hadde før det. Kort sagt - den sykelønna jeg får nå gjenspeiler den lønna jeg skulle hatt i dag, og også i årene fremover. Gjennomsnittslønn fra de siste tre år, f.eks, den er langt, langt lavere.

Jeg har dessuten to jobber, jeg er sykmeldt fra begge. Jeg kommer til å være fullt sykmeldt fra den ene og gradert fra den andre (hovedjobben) i en stund fremover.

Blir dette problematisk, tror dere?

Jeg skal antakelig gjennom ECT-behandling, oppstart om et par uker. Med de påvirkningene det vil ha på hukommelsen blir det vanskelig for meg å holde noen rød tråd gjennom denne søknadsprosessen, tror jeg.

Skrevet

Jeg ble oppfordret til å søke ungufør men det kunne ikke bevises at jeg ble syk før 25-26 år tror det var grensen.Selv om jeg gikk i psykiatrisk behandling et år da jeg var 24 år.For etter dette hadde jeg tatt utdanning og jobbet selv om jeg bare klarte 6 måneder i arbeidslivet. Min sykdom kom av massive mishandling fra jeg var et lite barn ,så jeg kan ikke forstå at det da burde vært sansynlig at jeg hadde vært syk i hele mitt liv .blant annet hadde jeg mye tvangs handlinger som 13-14 åring og et forsøk på selvmord da jeg var barn 11 år. Men denne mishandlingen som barn var det ikke bevis for i den tiden det fantes sted .Men var bare snakket om i terapi da jeg var 24. Men utdanning og jobb telte vist mer enn problemer i oppveksten og tidligere behandling. 

Så håper du har har god dokumentasjon på at du var syk før 26 ,da det er strenge krav til bevis.

Anonymkode: f12cd...510

Skrevet

Kan nesten garantere at de vil gi deg minstesats, dessverre. Studier og opphold uten inntekt medregnes selvfølgelig ikke. 

Skrevet

Ble du sykemeldt i april 2016? I såfall har du hatt inntekt i over et år. Jeg vet ikke om det er samme praksis overalt, men her regner de det året du tjente mest av de 3 siste årene. I mitt tilfelle gikk de ut ifra siste års inntekt, som også var den høyeste inntekten jeg hadde hatt.

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Ble du sykemeldt i april 2016? I såfall har du hatt inntekt i over et år. Jeg vet ikke om det er samme praksis overalt, men her regner de det året du tjente mest av de 3 siste årene. I mitt tilfelle gikk de ut ifra siste års inntekt, som også var den høyeste inntekten jeg hadde hatt.

Hva mener du med at jeg har hatt inntekt i over et år? Tiden med sykepenger teller vel ikke med?

Jeg har fast ansettelse og startet gradert sykmeldt i jobben juli 2015. Deretter full friskmelding fra september 2015 til april 2016. Siden da har jeg gått 90 % sykmeldt.

Takk til dere alle for svar. Trenger man mye dokumentasjon til NAV, eller er det forholdsvis enkelt å fremskaffe det de trenger? Jeg er helt blank, og kjenner jeg begynner å stresse litt nå, spesielt mtp ECT i nær fremtid. Og igjen - regner de det stort sett greit ut, eller må man jobbe veldig mye med tallene og dette selv?

Skrevet
9 minutter siden, Tandorini skrev:

Hva mener du med at jeg har hatt inntekt i over et år? Tiden med sykepenger teller vel ikke med?

Jeg har fast ansettelse og startet gradert sykmeldt i jobben juli 2015. Deretter full friskmelding fra september 2015 til april 2016. Siden da har jeg gått 90 % sykmeldt.

Takk til dere alle for svar. Trenger man mye dokumentasjon til NAV, eller er det forholdsvis enkelt å fremskaffe det de trenger? Jeg er helt blank, og kjenner jeg begynner å stresse litt nå, spesielt mtp ECT i nær fremtid. Og igjen - regner de det stort sett greit ut, eller må man jobbe veldig mye med tallene og dette selv?

Du trenger ikke å jobbe med tallene selv, de innhenter tall fra skatteetaten og fra ligning.

Skrevet
Akkurat nå, Master skrev:

Du trenger ikke å jobbe med tallene selv, de innhenter tall fra skatteetaten og fra ligning.

OK, godt å høre. Det skal ikke så mye til for tiden før bare alt raser. Hva med legeerklæringer og sånne ting? Hva er det egentlig jeg bør sette i gang med å gjøre nå?

Jeg bør vel egentlig kontakte NAV, kanskje. De skal uansett kontakte meg snart (tre mnd før sykepengeretten går ut, så vidt jeg forsto), men det haster litt nå som jeg fikk vite det med ECT.

Skrevet
8 minutter siden, Tandorini skrev:

OK, godt å høre. Det skal ikke så mye til for tiden før bare alt raser. Hva med legeerklæringer og sånne ting? Hva er det egentlig jeg bør sette i gang med å gjøre nå?

Først legeerklæring, så sende inn søknad til NAV. Og gjør det raskt, ting går ikke akkurat raskt der på bruket.

Skrevet
22 minutter siden, Tandorini skrev:

Nei, utregningen er grei og gjøres automatisk av NAV. AAP baseres på persongivende inntekt, enten fra siste år før du ble sykmeldt, eller gjennomsnittet av de tre siste årene (hvis det blir høyere).

Skrevet
15 minutter siden, Tandorini skrev:

Jo, sykepenger regnes som inntekt.

Jeg kan ikke huske jeg gjorde noe annet enn å fylle ut noen papirer som jeg mener å huske at jeg fikk i posten. Så sa legen at han måtte sende inn dokumentasjon samtidig som jeg sendte inn det jeg skulle sende inn for ellerså ble det rot. Så vi avtalte bare hvilken uke vi skulle sende inn alle papirene og så gikk resten av seg selv.

Fastlegen din hjelper deg med dette. Det er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Så lenge du er under behandling så har du krav på AAP. Snakk med fastlegen, si at du er bekymret for dette. Ev. kan du også kontakte saksbehandleren din i NAV. Det kan være lurt å minne lege og NAV på at du eksistrere, det er fort gjort å havne nederst i bunken og bli glemt.

Når det gjelder utregning så trenger du ikke gjøre noe som helst. De sjekker de 3 siste ligningene dine og beregner AAP ut ifra det. Dette har de tilgang på så du trenger ikke levere noe dokumentasjon på inntekt.

Skrevet
9 minutter siden, Tandorini skrev:

Jeg bør vel egentlig kontakte NAV, kanskje. De skal uansett kontakte meg snart (tre mnd før sykepengeretten går ut, så vidt jeg forsto), men det haster litt nå som jeg fikk vite det med ECT.

Du bør så absolutt kontakte NAV nå ja. NAV kontakter ikke automatisk deg ved slutten av sykepengeperioden da systemet deres ofte ikke fanger opp de som har flere jobber, vært av og på osv. Du kan søke om aap allerede i dag du, på nav.no. Kryss av at du sender inn legeerklæringer i ettertid og bestill deg time hos fastlege og/eller andre instanser som du har vært hos.

Skrevet
3 minutter siden, slabbedask skrev:

Først legeerklæring, så sende inn søknad til NAV. Og gjør det raskt, ting går ikke akkurat raskt der på bruket.

Er ikke nødvendig med legeerklæring først. I og med at sykepengeperioden går ut om 3 måneder begynner det å haste. Hun kan fint starte søknad om aap allerede i dag.

Skrevet
2 minutter siden, slabbedask skrev:

Nei, utregningen er grei og gjøres automatisk av NAV. AAP baseres på persongivende inntekt, enten fra siste år før du ble sykmeldt, eller gjennomsnittet av de tre siste årene (hvis det blir høyere).

I mitt tilfelle regnet de siste året selv om jeg hadde vært sykemeldt i ca 5 mnd det året. Man får jo full lønn selv om man er sykemeldt.

Skrevet
Akkurat nå, Master skrev:

Er ikke nødvendig med legeerklæring først. I og med at sykepengeperioden går ut om 3 måneder begynner det å haste. Hun kan fint starte søknad om aap allerede i dag.

Søknaden blir uansett ikke behandlet før sykemeldingen er innsendt NAV.

Skrevet
Akkurat nå, Trine skrev:

I mitt tilfelle regnet de siste året selv om jeg hadde vært sykemeldt i ca 5 mnd det året. Man får jo full lønn selv om man er sykemeldt.

Ja, de gjør det nok sånn for lønntakere med fast lønn.

Skrevet
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Søknaden blir uansett ikke behandlet før sykemeldingen er innsendt NAV.

En søknad blir ikke behandlet på mange uker/ noen måneder uansett. Saksbehandlingstider kan enkelt sjekkes på nav.no som du sikkert vet. Sykemeldinger har NAV, de trenger legeerklæring(er). 

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Det tar litt tid å skaffe seg oversikt, det er flott å få innspill fra andre som har peiling. Har begynt å fylle inn skjema på nav.no. Skal se om jeg får ringt NAV i morgen, og hørt med dem hva slags dokumentasjon jeg trenger å hente inn.

Er det fastlege som skal gi legeerklæring? Han er den som skriver sykmeldinger, men han er ikke min behandler.

Skrevet
4 minutter siden, Tandorini skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen. Det tar litt tid å skaffe seg oversikt, det er flott å få innspill fra andre som har peiling. Har begynt å fylle inn skjema på nav.no. Skal se om jeg får ringt NAV i morgen, og hørt med dem hva slags dokumentasjon jeg trenger å hente inn.

Er det fastlege som skal gi legeerklæring? Han er den som skriver sykmeldinger, men han er ikke min behandler.

Du kan i prinsippet sende inn så mange legeerklæringer du får tak i. Har du 3 behandlere får du legeerklæring fra alle 3. Du kommer lenger med mer enn for lite. Da kommer plutselig avslaget, du må klage, de bruker flere måneder og du må leve av sosialstønad mens du venter på behandling av din klage.

Skrevet

Det er 8 uker behandlingstid på søknad om AAP og uansett så gjelder den fra da den ble sendt og ikke fra da den ble behandlet, så det er ikke så hast. Men siden su skal til ECT-behandling og er redd for å ikke klare søkeprosessen etter det så er det jo bare å sette igang. Men snakk med legen din før du sender inn noe som helst. Jeg fikk beskjed om at dersom ikke legeerklæring og søknad kom ganske likt så ville ikke søknaden bli behandlet.

Ring NAV i morgen og spør om alle disse spørsmålene som du lurer på. Det er eneste måten for å få korrekt svar. Jeg tror det er fastlegen som sender inn legeerklæringen, men jeg er ikke sikker på om det gjelder i alle tilfeller.

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Det er 8 uker behandlingstid på søknad om AAP og uansett så gjelder den fra da den ble sendt og ikke fra da den ble behandlet, så det er ikke så hast. Men siden su skal til ECT-behandling og er redd for å ikke klare søkeprosessen etter det så er det jo bare å sette igang. Men snakk med legen din før du sender inn noe som helst. Jeg fikk beskjed om at dersom ikke legeerklæring og søknad kom ganske likt så ville ikke søknaden bli behandlet.

Ring NAV i morgen og spør om alle disse spørsmålene som du lurer på. Det er eneste måten for å få korrekt svar. Jeg tror det er fastlegen som sender inn legeerklæringen, men jeg er ikke sikker på om det gjelder i alle tilfeller.

Det er forskjellig saksbehandlingstid fra fylke til fylke. Og man kan lett plusse på 4-6 uker i tillegg til de ukene som står på oversikten inne på nav sine sider. Det er ytterst sjeldent de overholder saksbehandlingstider, spesielt når det gjelder aap og uføretrygd. At ikke søknaden blir behandlet om ikke søknad og erklæringer sendes på likt er latterlig, da dette er et spesifikt valg når man søker på aap! 

Du undervurderer brukerne av dette forumet om du mener at det er kun fra NAV man får korrekte svar fra. Din erfaring er ikke nødvendigvis en sannhet. Det finnes nok av episoder hvor personer får forskjellig svar også fra dem. Jeg har ikke engang antall over hvor mange personer jeg har bistått og hjulpet i nettopp slike saker. Sier ikke at alt jeg sier er korrekt, sier bare at jeg har bred erfaring på området. Står forøvrig mye nytting informasjon om nettopp det å gå over fra sykepenger til aap på nav sine sider. Kanskje hun finner svar der allerede i dag om hun ønsker :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...