Gå til innhold

NHD: migrene - blandt "topp 5" i veden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å huske at du en gang skrev at migrene er blandt "topp 5" av de verste sykdommene på verdensbasis. 

Husker jeg riktig? 

Skrevet
19 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg mener å huske at du en gang skrev at migrene er blandt "topp 5" av de verste sykdommene på verdensbasis. 

Husker jeg riktig? 

Min erfaring er at cluster hodepine er mye værre enn migrene. Hatt migrene hele livet, først de siste årene har cluster kommet. Har til gode å få medisiner som hjelper. Migrenen kunne jeg holde under sjakk med riktig medisinering til riktig tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når det gjelder ubehag/smerte under anfall er det korrekt.

Skrevet

Takk for svar. Prøvde å fortelle dette til mine arbeidskolleger i håp om at noen stilte opp for meg, men jeg ble ikke hørt. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
10 minutter siden, MxxM skrev:

Takk for svar. Prøvde å fortelle dette til mine arbeidskolleger i håp om at noen stilte opp for meg, men jeg ble ikke hørt. 

Tror jeg er uvirksom strategi. De stiller i slike tilfeller ikke opp for deg (du skal uansett ha sykefravær), men for jobben.

Hvis jeg er syk på en vaktdag, må en annen lege ta vakten. Da er det uvesentlig om jeg er forkjølet eller har hjerteinfarkt.

Skrevet

Skal endre på måten jeg sier fra på samt slutte å ha dårlig samvittighet. 

Skrevet

Og da må Cluster hodepine være på topp? Sett noen filmer av slike anfall, ser helt forjævlig ut. 

Skrevet (endret)
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tror jeg er uvirksom strategi. De stiller i slike tilfeller ikke opp for deg (du skal uansett ha sykefravær), men for jobben.

Hvis jeg er syk på en vaktdag, må en annen lege ta vakten. Da er det uvesentlig om jeg er forkjølet eller har hjerteinfarkt.

Hva med det medmenneskelige midt oppi dette her. Å bli tatt på alvor. Så lenge det ikke vises er man ikke syk (nok) og kan gå på jobb. Hadde en sjef som har sagt til flere at det bare er å ta paraseth og gå på jobb. 

I går måtte min kollega jobbe dobbelt skift fordi ingen stilte opp - og det måtte hn pga meg. Hvordan tror du det føles og føltes? Vi er ca 20 ansatte, og ingen stilte opp. 

Jeg har bestilt legeerklæring på dette for å bli tatt alvorlig, men det skulle ikke vært nødvendig. 

Endret av Gjest
Skrevet
På 15.1.2017 den 11.13, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når det gjelder ubehag/smerte under anfall er det korrekt.

Ikke for å bagatellisere migrene, men dette høres veldig rart ut, hvor har du dette fra? Nå er det vel forskjell også på smerteopplevelsen under migrene fra person til person? Men ihvertfall, nyrestein, gallestein, kreftsmerter, hjerneblødning, klasehodepine, trigeminusnevralgi, noen former for bihulehodepine, tannbyller, (kraftig) endometriose, testistorsjon, CRPS - noen nevnt, mange glemt (!) - hvordan man objektivt kan "gradere" disse i en topp 5 - liste er for meg uforståelig. Jeg ville ihvertfall heller hatt migrene enn noen av de fem første jeg nevner... 

Anonymkode: fb825...d6a

Skrevet

Synes det er veldig merkelig at det skal være så vanskelig å møte forståelse for at migrene fører til sykefravær, slik ganske mange andre sykdommer også gjør - som NHD skriver. Det er rett og slett ikke relevant, men har man en lite forståelsesfull sjef synes jeg likevel det høres klokt ut med en legeattest.

Migrene er en veldig vanlig sykdom, og det mange grader av det. Noen kan ha flere anfall i uka. Andre kan ha ett i løpet av et år. De kan stå på i alt fra 4 til 72 timer. I tillegg ti hodepinen blir man gjerne veldig slapp og sliten etter hodepine/evt. oppkast har gitt seg. Og det gjør dritvondt. Ta noen skikkelige tømmermenn, og gang dem med minst ti og legg på oppkast som fortsetter med tørre brekninger fordi det ikke er mer igjen å få opp. Noen er superuheldige og får andre hodepinelidelser i tilegg, som cluster. Har man store  migreneplager, bør man utredes og behandles av nevrolog. Jeg fikk god hjelp. Jeg får fortsatt anfall nå og da, men de er mye svakere og mer kortvarige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...