Gå til innhold

Kraftige bivirkninger av SSRI og utvikling av toleranse til Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til Psykiatreren (og andre som evnt har erfaringer). 

Jeg startet med 10 mg Fontex 15. desember. Hensikten med pillene for min del var at jeg skulle få mer indre ro. Jeg har mye uro pga kronisk svimmelhet. Jeg fikk umiddelbart kraftige bivirkninger i form av økt indre uro, trykk i brystet, kraftig kvalme, temperaturforstyrrelser og søvn-vansker.  For å komme meg gjennom oppstarten fikk jeg Sobril 5 mg x 3 som jeg skulle ta for å få noe mer ro, få spist og få sovet. Nå har det gått 4 uker og bivirkningene har ikke blitt noe bedre. Jeg er enda mer urolig enn før, har gått ned 3 kg og sover nesten ingenting. Sobrilen fungerer heller ikke særlig godt lenger, og jeg har det egentlig mye værre enn før jeg startet.

Jeg var hos fastlegen min på mandag og da fikk jeg 25 mg Serequel som jeg skulle ta i tillegg på kvelden for å få sove. Det var helt grusomt. Jeg ble kjempetrøtt, men fikk overhodet ikke sove. Jeg begynte å snøvle og snakket uklart. Ble ør og rar, i det hele tatt en veldig skremmende opplevelse. 

Spørsmålet er hva gjør jeg nå? Jeg orker ikke fortsette sånn som dette. Jeg har tidligere prøvd Cipralex 5 mg, men måtte slutte med de pga kraftige leddsmerter. Jeg er generelt veldig var for medisiner (er ganske "liten" også, 46 kg). Kan det være sånn at jeg er "allergisk" mot SSRI? Jeg lurer også på om jeg kan ha utviklet toleranse for Sobrilen, og om det nå er de som gir meg økt angst? Hvor lang tid tar det å få dette ut av kroppen? Og hvordan bør jeg seponere- begge deler samtidig, nedtrapping, eller?

Setter stor pris på svar:)

Skrevet
32 minutter siden, Kajos skrev:

Til Psykiatreren (og andre som evnt har erfaringer). 

Jeg startet med 10 mg Fontex 15. desember. Hensikten med pillene for min del var at jeg skulle få mer indre ro. Jeg har mye uro pga kronisk svimmelhet. Jeg fikk umiddelbart kraftige bivirkninger i form av økt indre uro, trykk i brystet, kraftig kvalme, temperaturforstyrrelser og søvn-vansker.  For å komme meg gjennom oppstarten fikk jeg Sobril 5 mg x 3 som jeg skulle ta for å få noe mer ro, få spist og få sovet. Nå har det gått 4 uker og bivirkningene har ikke blitt noe bedre. Jeg er enda mer urolig enn før, har gått ned 3 kg og sover nesten ingenting. Sobrilen fungerer heller ikke særlig godt lenger, og jeg har det egentlig mye værre enn før jeg startet.

Jeg var hos fastlegen min på mandag og da fikk jeg 25 mg Serequel som jeg skulle ta i tillegg på kvelden for å få sove. Det var helt grusomt. Jeg ble kjempetrøtt, men fikk overhodet ikke sove. Jeg begynte å snøvle og snakket uklart. Ble ør og rar, i det hele tatt en veldig skremmende opplevelse. 

Spørsmålet er hva gjør jeg nå? Jeg orker ikke fortsette sånn som dette. Jeg har tidligere prøvd Cipralex 5 mg, men måtte slutte med de pga kraftige leddsmerter. Jeg er generelt veldig var for medisiner (er ganske "liten" også, 46 kg). Kan det være sånn at jeg er "allergisk" mot SSRI? Jeg lurer også på om jeg kan ha utviklet toleranse for Sobrilen, og om det nå er de som gir meg økt angst? Hvor lang tid tar det å få dette ut av kroppen? Og hvordan bør jeg seponere- begge deler samtidig, nedtrapping, eller?

Setter stor pris på svar:)

Vet ikke hva legen sier, men tror jeg ville trappa ned Sobril i alle fall. Kanskje Remeron er bedre ad for deg, det hjelper ofte også på søvn. Mulig disse nye ad er noe, de har jeg ikke noe greie på.

Skrevet

Men trenger man å trappe ned Sobrildosen når det kun har vært 15 mg i døgnet i 4 uker, tro? Eller er det bare å stoppe tvert?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du trenger ikke nedtrapping verken på Fontex eller Sobril.

Skrevet
22 minutter siden, Kajos skrev:

Men trenger man å trappe ned Sobrildosen når det kun har vært 15 mg i døgnet i 4 uker, tro? Eller er det bare å stoppe tvert?

Du TRENGER ikke trappe ned. Tipper bare det blir mest bekvemt, hvis du har utviklet tåler anse.  Du kan jo prøve deg fram? Kanskje du hadde fått en bedre natt med alle tre samtidig, på kvelden, men er nok ikke noe å basere seg på over tid.? 5 mg. er vel egentlig ikke rare greiene

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du trenger ikke nedtrapping verken på Fontex eller Sobril.

Ok- da stopper jeg bare. Aner du hvor lang tid det tar før kroppen roer seg igjen? Og kan det høres ut som jeg ikke tåler SSRI? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det vet jeg ikke. Fontex har ekstremt lang halveringstid. Fordelen er at medisinen "trapper ned seg selv langsomt" når du slutter brått.  

Skrevet
42 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det vet jeg ikke. Fontex har ekstremt lang halveringstid. Fordelen er at medisinen "trapper ned seg selv langsomt" når du slutter brått.  

Takk for svar:) 

Skrevet
57 minutter siden, Villanda skrev:

Du TRENGER ikke trappe ned. Tipper bare det blir mest bekvemt, hvis du har utviklet tåler anse.  Du kan jo prøve deg fram? Kanskje du hadde fått en bedre natt med alle tre samtidig, på kvelden, men er nok ikke noe å basere seg på over tid.? 5 mg. er vel egentlig ikke rare greiene

Fontexen stopper jeg bare på etter psykiaterens innspill. Sobrilen får jeg prøve meg frem på som du sier. Før jeg begynte på Fontex så hadde jeg veldig god effekt av 5 mg Sobril, men da i utgangspunktet mot svimmelhet og indre uro som følge av det. Nå etter jeg startet på SSRI har bare fått masse ekstra "problemer", og det er det ikke verdt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...