Gå til innhold

Har utlendinger rett på psykisk helsehjelp i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er fra England, og britisk statsborger. Han kommer for å flytte sammen med meg, i første omgang i ca 3 måneder, så er planen å flytte sammen permanent. Han har behov for samtaleterapeut el.lign. når han er her, helst både som besøkende, og ettehvert (forhåpentligvis) med arbeidstillatelse. Har han rett eller mulighet til å få dette? Han snakker ikke norsk, så han må ha terapeut som kan engelsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 minutt siden, MarenRT skrev:

Kjæresten min er fra England, og britisk statsborger. Han kommer for å flytte sammen med meg, i første omgang i ca 3 måneder, så er planen å flytte sammen permanent. Han har behov for samtaleterapeut el.lign. når han er her, helst både som besøkende, og ettehvert (forhåpentligvis) med arbeidstillatelse. Har han rett eller mulighet til å få dette? Han snakker ikke norsk, så han må ha terapeut som kan engelsk.

https://helfo.no/hva-slags-helsehjelp-har-en-utenlandsk-statsborger-krav-pa-under-midlertidig-opphold-i-norge

Pasienter fra EU/EØS og Sveits har krav på helsehjelp som blir nødvendig under oppholdet i Norge. De må dokumentere sin rettighet ved å vise frem Europeisk helsetrygdkort.

Helsetrygdkortet gir rett til dekning av nødvendig medisinsk behandling ved sykehus og/eller hos behandler som er tilknyttet det offentlige helsevesenet. Det gir rett til dekning på samme vilkår som medlemmer av den norske folketrygden, og pasienten må betale de samme egenandelene som dem.

Anonymkode: 24a03...a3d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://helfo.no/hva-slags-helsehjelp-har-en-utenlandsk-statsborger-krav-pa-under-midlertidig-opphold-i-norge

Pasienter fra EU/EØS og Sveits har krav på helsehjelp som blir nødvendig under oppholdet i Norge. De må dokumentere sin rettighet ved å vise frem Europeisk helsetrygdkort.

Helsetrygdkortet gir rett til dekning av nødvendig medisinsk behandling ved sykehus og/eller hos behandler som er tilknyttet det offentlige helsevesenet. Det gir rett til dekning på samme vilkår som medlemmer av den norske folketrygden, og pasienten må betale de samme egenandelene som dem.

Anonymkode: 24a03...a3d

Tusen takk for raskt svar. Har prøvd å søke, kom bare ikke frem til riktig side på egenhånd :)

Skrevet

Vil tro han har rett på det, men kun akutt. Jeg innbiller meg att det er lange ventelister på terapi, utover de 3 månedene. Men jeg kan ta feil.

Anonymkode: 9b3e0...ee6

Skrevet

Det kan være viktig å sjekke hva som skjer litt fremoveri tid for England er jo som kjent på vei ut av EU  og EØS. 

Anonymkode: 37253...af3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...