Synch Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Hei I juni ifjor var jeg så uheldig å brekke høyre albue. Det ble operert inn nagler og cerclage for å holde albuen isammen. Jeg har siden vært plaget med vond albue ved belastning på triceps. Altså, særdeles liten trening de siste 7-8 månedene. Ettersom tiden gikk og det ikke ble bedre ble det bestemt at jeg skulle fjerne naglene med oprasjon, da de sannsynligvis skapte en irritasjon i albuen. Denne oprasjonen ble gjort igår, og det første jeg hører kirurgen si når jeg våkner er: "jeg håper du ikke har planer om å bli verdensmester". Det viser seg at bruddet har grodd solid, MEN albuen har en del knuste deler som ikke har grodd ordentlig. Beinvevet eller hva det nå heter skal gro i rette linjer, men i mitt tilfelle står det noe på kryss og tvers. Noe som skaper problemer.. Sitat fra rapport: "Det ser ut til å være noe uregelmessigheter i leddflaten tilsvarende olecranonfracturen". Kirurgen fortsetter å snakke om at LØPING er en fin iddrett. Det gjorde meg faktisk irritert(inni meg), da løping og vektrening er som natt og dag. Han sier videre at jeg kanskje må ta det med ro NOEN ÅR! Verden datt da sammen fordi jeg har hatt planer om å stille i NM styrkeløft etc.. Enda et sitat fra rapporten: "Det er mulig pasienten vil kjenne litt plager fra albueleddet i noen år fremover, fordi bruddet har vært noe comminutt. D.v.s., har bestått av noen smådeler inn mot leddflaten. Han bør derfor unngå trening som gir smerte i årene fremover. Han kan jo prøve å drive med svømming og løp naturligvis..." Så kommer spørsmålet, for jeg har bare ett liv, og jeg vil bruke mine aktive år til det jeg liker, nemmlig styrke/kroppsbygging. Finnes det medisner som har en healende effekt på skjellett? Jeg hører noen steroider og veksthormoner kan ha det, er dette en mulighet? Jeg har tenkt å muligens snakke med legen min om det, men har ikke vært hos han på mange år. Og jeg vet ikke hvordan han stiller seg til dette. Men hvis det finnes medisiner som kan hjelpe meg, da ser jeg ingen grunn til å la være å bruke terapautiske mengder av det(bruker ikke disse stoffene til vanlig selv om jeg trener vekter)... Jeg sitter nå å knasker paralgin forte og har aldri vært så depressiv. Takker for all respons som kan få meg til treningstudioet igjen! /mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 stakkars deg. Har fulgt med deg litt og du virker som er ålreight fyr. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Synch. Gjennom mange år med hardt trenende utøvere, har jeg nok erfart at slike ødeleggende skader er vondt å akseptere. Men jeg har jo gjennom lengre tid sett at du har kunnskaper og erfaring i så mangt, så nå må du mobilisere det du har av resurser og overskudd. Jeg tror ikke tilskudd, medisiner av noe slag vil gjøre til eller fra for selve skaden din. Om det kan gjøres noe for det ødelagte leddet bør du ta opp med ortopeden som har operert deg. Gleden ved å trene kan du opprettholde ved å trene resten av kroppen, dette med konkurranser og savnet etter det, kommer alle over. Mange føler det rett og slett som en lettelse etter hvert og slippe det stresset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Synch. Gjennom mange år med hardt trenende utøvere, har jeg nok erfart at slike ødeleggende skader er vondt å akseptere. Men jeg har jo gjennom lengre tid sett at du har kunnskaper og erfaring i så mangt, så nå må du mobilisere det du har av resurser og overskudd. Jeg tror ikke tilskudd, medisiner av noe slag vil gjøre til eller fra for selve skaden din. Om det kan gjøres noe for det ødelagte leddet bør du ta opp med ortopeden som har operert deg. Gleden ved å trene kan du opprettholde ved å trene resten av kroppen, dette med konkurranser og savnet etter det, kommer alle over. Mange føler det rett og slett som en lettelse etter hvert og slippe det stresset. Takk for svaret. Saken er at jeg fyller 19 om et par uker, så litt stress med konkurranser osv skulle nok gå bra noen år til.... Jeg får kontake fastlegen i første omgang.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Ai, det var kjipt, Synch.. Nå som du hadde fått ordnet med operasjon og alt! Ser at du er på Bruun om tips til medikamenter også. Har du 100% klart for deg hva problemet i albuen består av? Slik jeg tolker de sitatene du kom med i innlegget ditt her er det selve leddflaten som er problemet, skjønner du. Vanligvis vil leddflatene være dekket av brusk, som ved siden av den støtdempende effekten også tjener som smertedempere. Bein er nemlig svært følsomt - du har sikkert fått deg et spark mot skinnleggen under fotballen i gymmen eller noe? Brusk finner man nettopp på steder i kroppen der f.eks. bein støter mot bein. Slik det ser ut ut fra det du skriver er leddflaten din blitt ruglete, og sannsynligvis også fri for brusk "her og der" (pga. gnisning fra skjelettbiter etter bruddet - et kominutt brudd er det samme som et knusningsbrudd). Det er såvidt eksperimentert noe med brusktransplantasjon, men dersom leddflata er ruglete vanskeligjør det uansett bevegelse i leddet (og særlig med belastning). Lykke til videre, Synch - regner med å bli "kept posted"! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 Ai, det var kjipt, Synch.. Nå som du hadde fått ordnet med operasjon og alt! Ser at du er på Bruun om tips til medikamenter også. Har du 100% klart for deg hva problemet i albuen består av? Slik jeg tolker de sitatene du kom med i innlegget ditt her er det selve leddflaten som er problemet, skjønner du. Vanligvis vil leddflatene være dekket av brusk, som ved siden av den støtdempende effekten også tjener som smertedempere. Bein er nemlig svært følsomt - du har sikkert fått deg et spark mot skinnleggen under fotballen i gymmen eller noe? Brusk finner man nettopp på steder i kroppen der f.eks. bein støter mot bein. Slik det ser ut ut fra det du skriver er leddflaten din blitt ruglete, og sannsynligvis også fri for brusk "her og der" (pga. gnisning fra skjelettbiter etter bruddet - et kominutt brudd er det samme som et knusningsbrudd). Det er såvidt eksperimentert noe med brusktransplantasjon, men dersom leddflata er ruglete vanskeligjør det uansett bevegelse i leddet (og særlig med belastning). Lykke til videre, Synch - regner med å bli "kept posted"! Hei Jeg tror du har tolka det riktig. Det er ihvertfall slik jeg har tolka det. Kirurger må være de mest stressa personene her i verden. Forklarte seg kjapt i 5 min mens jeg var i ørska. Og det var det... Kjøpt en del bøker fra usa nå, om måter å kanskje redusere ventetiden på. Kan ta en prat med lege når jeg har fått de behandlingsmetodene organisert i hodet. Også kjenner jeg ei som er gift med en ortoped, så jeg har sendt med henne skaderapporten min etc. Så får se hva han sier... Ingen har fortalt meg at man kan transplantere brusk slik du sa. Men er ikke 100% sikker på at brusken skaper problemer her, hmm.. Uansett så skal noen av de medikamentene jeg nevnte formere nytt collagen, og derfor brusk. Men om det er like effektiv vet jeg ej.. Bevegeligheten er helt fin ihvertfall. Men så fort det blir belastning, så blir det verre. Like mye bevegelihhet, men med smerte... Vel, får se hva det blir til! I'll keep you posted:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.