Gå til innhold

Dose Lamictal som stemningsstabiliserende og antiepileptisk effekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lamictal brukes som stemningsstabiliserende og er en epilepsimedisin. Hva er anbefalt dose for å få stemningsstabiliserende effekt sammenliknet med antiepileptisk effekt?

På forhånd takk for svar, trofaste og iherdige Dr. Dahl :)

Jeg bor i en stor by, men de eneste personene jeg har kontakt med er samboeren min, psykologen og fastlegen, og de to sistnevnte kan vel ikke kalles å være i min sosiale omgangskrets om man tenker på et sosialt liv på fritiden. Jeg har ofte tenkt på hva som skjer om det blir slutt mellom meg og samboeren min... Jo, da blir jeg alene... Mutters alene... Før, før alle fikk se at jeg var psykisk syk da jeg ble tvangsinnlagt i 2002, hadde jeg mange venner. Jeg var så blid og full av energi. Nå ser jeg hvem som var de ekte vennene mine. Jeg er fremdeles blid, men ikke full av energi.

Hvordan skal jeg få venner når jeg er inadvendt? Det er ikke gjort på et blunk å bli utadvendt.

Jeg har aldri hatt en venn. Ikke fra 1. klasse av og frem til i dag. Nå er jeg over 30 år. Jeg har ingen kontakt med storesøster og foreldrene mine ringer jeg ca. 2-3 ganger i uken... Jeg har 5-6 brevvenner, pr. e-post, og det er min "sosiale omkrets" utenfor hjemmet. Jeg ønsker meg flere brevvenner, men vet ikke hvordan jeg skal skaffe meg det, dessverre.

Anonymkode: 209ed...ff2

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ta det med medisin nå, så kan jeg ta det andre i kveld. 

Begge lidelser har samme referanseverdi 20-42 mikromol/liter. Min erfaring er at mest vanlige dose er 300 mg. Men det er stor variasjon i hvilken dose som er nødvendig for å nå dette nivået. Derfor må en ta prøve for å finne riktige dose.

Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg kan ta det med medisin nå, så kan jeg ta det andre i kveld. 

Begge lidelser har samme referanseverdi 20-42 mikromol/liter. Min erfaring er at mest vanlige dose er 300 mg. Men det er stor variasjon i hvilken dose som er nødvendig for å nå dette nivået. Derfor må en ta prøve for å finne riktige dose.

Takk for raskt svar! :)

Jeg bruker 300 mg morgen og 200 mg kveld som epilepsimedisin. Legen sier at jeg er innenfor normalen når det gjelder konsentrasjonen i blodet, men hvilke verdier det har vet jeg ikke.

Jeg har tilbakevende depresjon og går på 10 mg Brintellix som jeg synes jeg har positiv virkning av. Er det en mulighet for at Lamictal kan virke som stemningsstabiliserende for meg selv om jeg har epilepsi?

Beklager om dette er et dumt spørsmål...

Skrevet
1 minutt siden, MxxM skrev:

Hadde du en tråd om dette med det sosiale tidligere? 

Ja, og den hang visst etter og jeg var litt for snar til å trykke på Send-knappen. Men hadde vært interessant å høre hva NHD har av tanker når uhellet først var ute...

Skrevet

Lamictal virker stemningsstabiliserende også når en har epilepsi :-)

Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Lamictal virker stemningsstabiliserende også når en har epilepsi :-)

OK, det høres bra ut. Jeg går også på 1200 mg Orfiril enterotabletter  døgnet. Disse brukes jo som stemningsstabiiserende for maniske. Har det noe å si?

Dette ble mange spørsmål, men jeg har ikke kontakt med noen psykiater og nevrologen kan ikke psykiatri og fastlegen kan ikke epilepsi (og lite om psykiatri). Jeg ble satt på Brintellix under en innleggelse...

Skrevet

Orfiril forsterker den stemningsstabiliserende effekten. Vær klar over interaksjonen. Om du slutter med Orfiril, vil også konsentrasjonen av Lamictal synke. 

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Orfiril forsterker den stemningsstabiliserende effekten. Vær klar over interaksjonen. Om du slutter med Orfiril, vil også konsentrasjonen av Lamictal synke. 

Jøss... Er ikke det da en høy dose å gå på (500 mg i døgnet) når jeg i tillegg går på Orfiril?

Men jeg har for så vidt alltid måttet opp i høyere doser. Jeg gikk på 1500 mg Seroquel for å få riktig konsentrasjon av virkestoffet i blodet. Kroppen er merkelig...

Takk for din tålmodighet med meg.

Skrevet

Dosen er irrelevant. Det er serumkonsentrasjonen som betyr noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...