Gå til innhold

Er det flere som føler det sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ikke at det betyr så mye om folk setter pris på mine svar. Jeg sammenligner meg ikke så mye heller. Men jeg synes det er sårt når jeg har startet en tråd der jeg virkelig trenger svar eller hjelp og ingen svarer . Samtidig går praten lett i en annen tråd om alt og ingenting. Jeg vet jeg ikke har rett til det men da føler jeg meg litt ensom og ubetydelig . 

Anonymkode: 28b4e...b91

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. Jeg ble bare oppgitt over at først misforsto NHD meg så XbellaX. 

Anonymkode: 820c7...69e

Du har sikkert ikke kommet med " politisk korrekt svada " , siden du ikke får repsons. Kan tolkes på denne måten også.

Skrevet
6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Du har sikkert ikke kommet med " politisk korrekt svada " , siden du ikke får repsons. Kan tolkes på denne måten også.

Prøver å forstå hva dere og NHD mener med politisk korrekt svada ?. Er faktisk seriøst intressert i det. Noen er veldig saklig og skarp i kommentarene. Andre mer omsorgsfulle og trøstende .. Kan du gi et eksempel på hva som er politisk korrekt svada ???. Er det det du eller NHD et uenig i eller .,,, 

Skrevet
På 16.1.2017 den 9.15, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis et hovedmål for bruk av DOL, FB og andre sosiale medier er å få flest mulige kommentarer og likes, bør en satse på kommentarer av typen "politisk korrekt svada".

Du kan vel holde dine politiske meninger og pk-gnål unna et psykiatriforum. Forøvrig er det dine politiske meninger som er det nye pk. 

Anonymkode: 1bd94...494

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å forstå hva dere og NHD mener med politisk korrekt svada ?. Er faktisk seriøst intressert i det. Noen er veldig saklig og skarp i kommentarene. Andre mer omsorgsfulle og trøstende .. Kan du gi et eksempel på hva som er politisk korrekt svada ???. Er det det du eller NHD et uenig i eller .,,, 

Jeg er ikke så god til å forklare, men skal prøve :)

Å komme med politisk korrekte meninger vil si å komme med meninger som en tror at den allmene hopen vil like, altså noe som er akseptabelt å mene og som ikke støter noen eller diskriminerer noen. 

De som ikke er så redde for å hevde egne meninger eller opptatt av å være politisk korrekt bestanding er heller ikke så opptatt av å få likes. 

Noe sånt :)

Endret av Nicklusheletida
Gjest Maggie55
Skrevet

Enkelte mennesker er slik

At man føler man kan ta ut alt

Men mennesker er ikke dyr

Noe sånt har iallefall ikke jeg sagt eller ment å si

Skrevet
16 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er ikke så god til å forklare, men skal prøve :)

Å komme med politisk korrekte meninger vil si å komme med meninger som en tror at den allmene hopen vil like, altså noe som er akseptabelt å mene og som ikke støter noen eller diskriminerer noen. 

De som ikke er så redde for å hevde egne meninger eller opptatt av å være politisk korrekt bestanding er heller ikke så opptatt av å få likes. 

Noe sånt :)

Takk for svar:). Har jo mine tanker om politisk korrekthet jeg også. Men noen ganger er det greit å høre andre sin forståelse av det. Jeg er enig med deg i beskrivelsen. :). Men en ting som gjør at jeg noen ganger er forsiktig med å uttale meg er at jeg egentlig ikke kjenner personen jeg svarer. Jeg prøver å føle meg litt frem. Er denne personen klar for sannheten ?, vil mine meninger gagne eller skade?. Jeg er ikke opptatt av likes men noen ganger må man tenke på den andre sitt beste.Jeg er nok en omsorgsperson , både mamma og sykepleier. Har egentlig sterke meninger om mye som absolutt ikke hadde blitt sett på som politisk korrekt. Hadde bare blitt tøff diskusjon og lite hjelp i. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker. Jeg har inntrykk av at fagfolk er skarpere enn hva vanlig folkeskikk tilsier. Det er sikkert nødvendig å være direkte og tøff i møte med psyke. Hadde vanlige råd hjulpet ville de ikke oppsøkt en fagperson.

Jeg skrev en gang om problemer i ekteskapet. Mangel på nærhet og kjærlighet rett og slett. Jeg fikk blant annet et velment råd på dol om å lage en kopp te og skape god stemning. Det er nok et veldig godt råd i et normalt, sunt forhold som har en liten bølgedal. Et råd mange har god erfaring med, og dermed liker.

Jeg snakket med en fagperson i RL og fikk som råd å bli "kaldere" og trekke meg unna fordi det var en stor ubalanse i forholdet. Å fortsette å ensidig gi positiv oppmerksomhet ville vært nytteløst eller forsterket problemet. Jeg vil kalle det et politisk ukorrekt svar, som ikke ville fått mange likes på Facebook.

Jeg tror fagpersonen var nærmest sannheten.

Anonymkode: 317f6...123

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker. Jeg har inntrykk av at fagfolk er skarpere enn hva vanlig folkeskikk tilsier. Det er sikkert nødvendig å være direkte og tøff i møte med psyke. Hadde vanlige råd hjulpet ville de ikke oppsøkt en fagperson.

Jeg skrev en gang om problemer i ekteskapet. Mangel på nærhet og kjærlighet rett og slett. Jeg fikk blant annet et velment råd på dol om å lage en kopp te og skape god stemning. Det er nok et veldig godt råd i et normalt, sunt forhold som har en liten bølgedal. Et råd mange har god erfaring med, og dermed liker.

Jeg snakket med en fagperson i RL og fikk som råd å bli "kaldere" og trekke meg unna fordi det var en stor ubalanse i forholdet. Å fortsette å ensidig gi positiv oppmerksomhet ville vært nytteløst eller forsterket problemet. Jeg vil kalle det et politisk ukorrekt svar, som ikke ville fått mange likes på Facebook.

Jeg tror fagpersonen var nærmest sannheten.

Anonymkode: 317f6...123

Akkurat . Du snakket med en person i RL ( som jeg forstår er i direkte samtale og dialog). Hvis noen på nett hadde gitt deg et slikt råd på kunne de ha tatt helt feil. Dessuten kan de ikke følge opp konsekvensene av svaret sitt slik som en behandler i RL kan. Tror du kunne ha fått ulike svar hos ulike fagpersoner også. 

Skrevet
På 16.1.2017 den 9.04, AnonymBruker skrev:

Er det flere som føler at de svar en gir andre brukere ikke er bra nok?

Har ofte opplevd dette her på dol. Bruker fritid, tid og energi på å prøve å hjelpe andre, og så er det tilsynelatende ikke bra nok, særlig i tråder der NHD svarer. Det virker ofte som det er han man vil ha svar fra, men det er jo forståelig også siden han er fagperson. 

Det er helt greit for meg, jeg kan jo bare trekke meg og la være å engasjere meg. Jeg har jo tydeligvis ikke peiling på det jeg bidrar med heller, særlig når alle andre får respons og ikke jeg, da sier det seg selv. Men jeg lurer på om det er bare jeg som føler det sånn eller om flere også gjør det. 

Man kan oppleve mye indirekte læring her på DOL, spesielt på forum for psykiatri. Jeg synes enkelte tråder nesten bærer preg av en form for uformell gruppeterapi. Man blir eksempelvis trigget, gir uttrykk for dette, gjerne gjennom å opprette en egen tråd som du gjorde her. NHD og/eller andre brukere gir ærlige, i blant tøffe tilbakemeldinger som muligens trigger ytterligere, eller i beste fall bidrar til utvidet forståelse av seg selv eller hva som nå enn måtte være tema. 

Anonymkode: 7d4fa...322

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. Jeg ble bare oppgitt over at først misforsto NHD meg så XbellaX. 

Forsøk å lese Nhds svar på flere måter. For han har rett. Han skriver ofte litt finurlig og han har fått udelt en svær pose sarkasme/ironi som han tar et innhogg i sv og til. Han er faktisk ganske morsom av og til hehe.

Til følelsen du har. Flere kjenner på den, men den er lei å innrømme høyt og som ikke anonym. De ikke-anonyme kjenner nok ikke heller så ofte på den, naturlig nok. 

Du kan jo velge deg et nick og med det gjøre deg gjenkjennelig og med det bli en del av dol-gjengen. Som anonym vil du alltid fremstå som nettopp det anonym. Og du tildeles ingen "rolle" og med det ingen viktighet og du er utenfor. 

Selv opplever jeg utenfor som behagelig på nettet. Jeg svarer folk litt her og der når jeg har overskudd til det uten forventninger om noe tilbake. Jeg gir og synes det er en fin ting. Når jeg får et takk synes jeg også det er fint. Et takk er ikke nødvendig, men det er alltid hyggelig. Det er en person her inne som nesten alltid gir en tilbakemelding når du gir råd/oppmuntring/tilbakemelding selv om du er anonym og det er Stjernestøv. Det synes jeg er en fin egenskap 😀 

Jeg tror vi også må være oppmerksomme på at på et forum som dette, psyk/syk finnes det mange som kommer innom og trenger et råd eller litt omsorg der og da. Så går ferden videre og de finner kanskje svar/omsorg hos andre som fastleger/spesialister osv og vender ikke tilbake til tråden sin. De bare var her og forsvant igjen.

Nettforum krever litt hard hud, det gjelder også som ikke anonym. Og det får man som regel etterhvert. Ta det som trening 😀

Anonymkode: b72f1...90c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...