Gå til innhold

NHD: Lamictal og teflonhjerne + sp.mål. om kolesterol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står på 400 mg Lamictal, 112,5 mg Venlafaxin og 200 mg Quetiapin mot BP2. Lamictal ble trappet opp fra 300 mg etter mislykket forsøk på å trappe ned Venlafaxin, serumkonsentrasjon nå 16. MEN: Jeg har nå fått tilbake de samme symptomene som jeg hadde forrige gang jeg sto på Lamictal. Husker plutselig bare én pin-kode, glemmer navn, måtte google etter tre dagers forgjeves forsøk på å huske navnet på en tilstand jeg har (endometriose).

1. Har du erfaringer med slike bivirkninger - og, i så fall, finnes noen annen løsning enn å seponere?

2. Jeg har arvelig høyt kolesterol. Spiser sunt, røyker ikke, normalvektig. Nå har legen min gitt beskjed om at kolesterolet er skutt i været (har ikke fått verdiene). Kan Quetiapin være synderen her? Har ikke målt kolesterol etter oppstart med denne i februar 2015. Bruker Quetiapin for søvn + for å «balansere» effekten av Venlafaxin.

3. Gitt 1 og 2: Hvilke medisinkombinasjoner ville du ha anbefalt om jeg var en av dine pasienter? Ingen effekt av SSRI, Tolvon hadde kun søvneffekt.

Har forøvrig også svært lave jern- og D-vitaminverdier - nytt av året.

Anonymkode: 3c34c...533

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg mener det er en dose/effektsammenheng også for "teflonhjerne". Lavere dose, mindre bivirkning. Det kan prøves. Lavere dose virker også på BP, men selvsagt dårligere.

2. Quetiapin kan være synderen.

3. Du "må" ha enten lamotrigin, litium eller quetiapin. Teflonhjerne er uakseptabelt, så det er kanskje lamotrigin som må bort. Jeg ville vurdert quetiapin 300 mg + atorvastatin (kolesterolsenker) evt med tillegg av litium.

Skrevet

Jeg bruker lamictal mot bipolar lidelse ( i tillegg til ssri). Jeg strevde veldig med dårlig korttidshukommelse da jeg startet med lamictal. Det normaliserte seg etter 1-2 måneder. Jeg har igjen økt dosen nå etter en ny depressiv episode, og jeg merker igjen forverring av hukommelsen. Jeg håper at det også denne gangen er forbigående og stabiliserer seg når kroppen har vennet seg til den nye dosen. 

Det er plagsomt med dårlig hukommelse, men jeg vet at jeg også får veldig dårlig hukommelse av depresjonsepisoder. Og av ect. Så det er ikke alltid lett å vite hva som skyldes hva. Men når det gjelder lamictal, er ihvertfall min erfaring at det bedrer seg etter en stund. 

Skrevet
12 minutes ago, Melankolia said:

Jeg bruker lamictal mot bipolar lidelse ( i tillegg til ssri). Jeg strevde veldig med dårlig korttidshukommelse da jeg startet med lamictal. Det normaliserte seg etter 1-2 måneder. Jeg har igjen økt dosen nå etter en ny depressiv episode, og jeg merker igjen forverring av hukommelsen. Jeg håper at det også denne gangen er forbigående og stabiliserer seg når kroppen har vennet seg til den nye dosen. 

Det er plagsomt med dårlig hukommelse, men jeg vet at jeg også får veldig dårlig hukommelse av depresjonsepisoder. Og av ect. Så det er ikke alltid lett å vite hva som skyldes hva. Men når det gjelder lamictal, er ihvertfall min erfaring at det bedrer seg etter en stund. 

Hva med Lamictal og konsentrasjon ifht å lese bøker etc? Noen forandring der på Lamictal? Føler jeg har mistet mye evne, motivasjon, og glede ifht. å lese skjønnlitterære bøker med Lamictal.

Anonymkode: c6c27...7ff

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Jeg mener det er en dose/effektsammenheng også for "teflonhjerne". Lavere dose, mindre bivirkning. Det kan prøves. Lavere dose virker også på BP, men selvsagt dårligere.

2. Quetiapin kan være synderen.

3. Du "må" ha enten lamotrigin, litium eller quetiapin. Teflonhjerne er uakseptabelt, så det er kanskje lamotrigin som må bort. Jeg ville vurdert quetiapin 300 mg + atorvastatin (kolesterolsenker) evt med tillegg av litium.

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 3c34c...533

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Lamictal og konsentrasjon ifht å lese bøker etc? Noen forandring der på Lamictal? Føler jeg har mistet mye evne, motivasjon, og glede ifht. å lese skjønnlitterære bøker med Lamictal.

Anonymkode: c6c27...7ff

Jeg kan ikke si at jeg har merket noen forandring verken i motivasjon for å lese eller i konsentrasjon. Jeg er veldig glad i å lese, både skjønnlitteratur og fag. Det jeg derimot merker, er at all motivasjon for og konsentrasjon for lesing forsvinner ifm depressive episoder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...