Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lei tendens til å være misfornøyd med meg selv og det ødelegger gleden ved å drive med ting som for eksempel en hobby. Det kverner rundt i hodet mitt at dette er dårlig, dette er dårlig. Jeg skriver litt for å spe på trygden og får endel publisert i ukeblader men det er liksom ikke noe å skryte av.  Jeg føler meg så liten og betydningsløs! Alle andre får liksom til ting. Det jeg tuller med er bare småtteri i forhold. I dag satt jeg å farvela og lyttet til Beethoven og følte at det at jeg lyttet til Beethoven var et bevis på at jeg er en pusling. Jeg er bare luft.

Kan noen komme med noen tips og råd om hvordan jeg skal forandre innstilling til meg selv? Hva kan jeg for eksempel si til meg selv når jeg begynner å føle meg knøttliten? Går ikke i terapi for tiden for jeg har ikke råd.

Skrevet

Jeg tror mange av de som har en relativt frisk psyke, men som egentlig er misfornøyd med seg selv, tenker litt sånn at man hadde vært flinkere/bedre hvis det og det inntraff. F.eks. en tilfeldighet, konsekvenser av en ulykke, noe utenfor en selv (på linje med en sykdom). Uavhengig av i hvilken grad disse tingene er reelle/realistiske.

Og det er en bra ting!

(Men det er såklart en balansegang her. Hvis det blir "for mye av det gode" ender man fort med ansvarsfraskrivelse.)

Skrevet

Jeg synes bare det er helt utrolig å ha nådd så langt som du har gjort

Anonymkode: 9fca5...559

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takker for den :-)  Jeg hører svært ofte på Beethoven, min favorittkomponist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...