Gå til innhold

NHD eller andre: noen ide eller råd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flere barn. En av ungene har skilt seg ut adferdsmessig i den grad at det har preget hele familien VELDIG negativt i åresvis . Hun har også fått mye negativ respons fra andre barn og voksne pga oppførselen sin. Jeg vil ikke utlevere for mye men jeg blir gjerne spurt om hun har en personlighetsforstyrrelse , har ADHD eller er lystløgner . Hun kan virke umoden, uoppdragne, dramatisk og oppmerksomhetssøkende. Men samtidig ta seg sammen og være både fornuftig og omsorgsfull. Ser mye som ligner på personlighetsforstyrrelse men får ikke alt til å stemme ?. Hun har ikke så god selvinnsikt alltid og sier ikke helt hvordan ting er til DPSen. De konkluderer med depresjon . Har ikke gått igjennom noen tester enda. Skal i en rettsak og politi og advokaten ville se om det foreligger en diagnose. Hvis hun har personlighetsforstyrrelse som diagnose vil det forklare mye og gi henne mer målrettet behandling. Men samtidig er jeg redd for hvordan det vil virke inn på mulighet til jobb og det å få barn... Noen sier at en 18 åring er for ung til en slik diagnose ?. Jeg vil IKKE at hun skal få en diagnose uten at hun har det ... 

Anonymkode: 08a4e...c08

Gjest Kanuttius
Skrevet

Hvis hun får en diagnose nå har hun langt bedre forutsetninger for å få ett godt liv enn om hun blir gående uten diagnose og hjelp til hun blir 40. En diagnose vil gi deg som mor en større forståelse av hva din datter trenger og hun har vel strevd nok i sitt liv nå eller?

Skrevet

Diagnose eller ikke. Det høres ut som dette er det barnet som vil trenge mest oppmerksomhet fremover. Dette er tiden for å se litt forbi det at hun er et problem og heller ta vare på henne. Være der for henne, og ikke fordi hun har gjort noe galt, men fordi du er hennes forelder og hun trenger deg. 

Anonymkode: 6a466...b4e

Skrevet
6 timer siden, BamseLiten skrev:

Hvis hun får en diagnose nå har hun langt bedre forutsetninger for å få ett godt liv enn om hun blir gående uten diagnose og hjelp til hun blir 40. En diagnose vil gi deg som mor en større forståelse av hva din datter trenger og hun har vel strevd nok i sitt liv nå eller?

Er enig med deg i dette. Føler meg noen ganger hjelpesløs mot systemet. At en psykolog sin vurdering etter noen timer skal ha større betydning enn mennesker som lever med henne dag etter dag. Når hun nå er over 18 og kan bestemme hva psykolgen skal få vite pynter hun jo på ting.  Det er ingen mål eller mening i behandlingen. Skulle ønske hun fikk konkret hjelp med det som egentlig er problemet.!!!!!!!. 

Skrevet

Tar det tid å diagnostisere en ungdom for personlighetsforstyrrelse . Er det vanlig at den som kan haven slik diagnose ikke forstår problemet selv ?. Vil de da kunne svare rett på tester ? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tar det tid å diagnostisere en ungdom for personlighetsforstyrrelse . Er det vanlig at den som kan haven slik diagnose ikke forstår problemet selv ?. Vil de da kunne svare rett på tester ? 

Jeg kan lett se for meg at det kan gå over hodet på en dersom en ikke har tatt seg tid til litt selvinnsikt, men jeg tviler personen er så forvirret at en vil svare feil på tester. Mange av spørsmålene en får er mye enten/eller, så med mindre personen driver skuespill for å virke sykere/friskere, så skal det nok gå fint. 

Det vil nok sikkert ta noen måneder.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lett se for meg at det kan gå over hodet på en dersom en ikke har tatt seg tid til litt selvinnsikt, men jeg tviler personen er så forvirret at en vil svare feil på tester. Mange av spørsmålene en får er mye enten/eller, så med mindre personen driver skuespill for å virke sykere/friskere, så skal det nok gå fint. 

Det vil nok sikkert ta noen måneder.

Takk for svar. Må vel stole på at testene fanger det opp hvis det er et problem .... 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke diagnosen hun får på DPS som påvirker hvordan hun vil få det i arbeidslivet eller som mor. Det kommer derimot an på hennes adferd. Derfor er det som hos alle andre viktig at hun får korrekt diagnose som igjen legger grunnlag for korrekt behandling. Skal hun få et bra liv, er hun avhengig av å få hjelp med sitt adferdsavvik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...