Gå til innhold

Når barn opplever blotting

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har to døtre. De har hatt litt utfordringer . Vært litt engstelige av seg ol. Moren har ikke forstått hva dette kunne skyldes og har snakket med skole og helsesøster om saken. Så kommer det opp at en nær venn av familien har ved noen anledninger blottet seg og gjort seksuelle bevegelser mot jentene. For mor faller da alle " brikkene" på plass . Nå vet hun hvorfor barna hennes sliter. Det blir et VOLDSOMT oppstyr. Ungene blir kryssforhørt om saken. Det blir pedagoger , psykologer og spesialister. Mor snakker ikke om annet. Ungene er mye mer plaget nå enn tidligere og  i flg mor ødelagt for livet pga denne episoden. Jeg vet ikke hva jeg skal svare henne . Trøster og støtter . Men noen ganger lurer jeg på om barn virkelig kan bli ødelagt for livet pga blotting og om oppstyret rundt har vært like skadelig ??. Vil ikke med dette såre noen som har opplevd lignende ting. Forstår alvoret i det som er gjort men spør likevel.. 

Anonymkode: 9fe74...3c9

Skrevet

Hvor gamle var de da det skjedde, og hvor lenge er det siden?  Er "noen anledninger" et par ganger, eller var det noe som gjentok seg hver gang de traff dette familiemedlemmet?  Hvordan ble det avslørt - var det jentene som fortalte det selv (og hadde de antydet noe tidligere), eller på annen måte?  Inkluderer oppstyret noen slags splittelse i familien, slik at jentene har mistet kontakten med noen andre familiemedlemmer enn blotteren, f.eks. besteforeldrene sine?  Var det en tydelig atferdsendring på et tidspunkt som kan settes i forbindelse med hendelsene, eller har de alltid vært litt tilbaketrukne og engstelige? 

Jeg tror mange alminnelig robuste barn kan gå videre i livet etter slike opplevelser.  (Ikke dermed sagt at det er noe svakhetstegn dersom de blir sterkt preget.)  Men det er veldig mange variable faktorer som kan spille inn og som gjør saken mer eller mindre alvorlig.  

Jeg tror barn som opplever noe vanskelig, har best av å forholde seg til én eller noen få fagpersoner som de kanskje kjenner litt fra før eller i hvert fall får treffe flere ganger og som de får tillit til.  Å trekke dem med til alle mulige instanser som må starte fra begynnelsen, slik at hele historien, må gjentas og gjentas til forskjellige personer som reagerer ulikt, tror jeg kan gjøre vondt verre.  Og så håper jeg moren ikke kringkaster overbevisningen om at de er ødelagt for livet, til sine døtre. 

Skrevet

Jeg opplevde blotting som barn, tror ikke det har skadet meg. Tror du barn blir skadet av å gå i svømmehallen? Så både menn og kvinner, måtte dusje sammen med min mor til jeg var ganske stor. Det var for å spare strøm, jeg likte det aldri. Ville helst dusje alene, men min far bestemte det. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg opplevde blotting som barn, tror ikke det har skadet meg. Tror du barn blir skadet av å gå i svømmehallen? Så både menn og kvinner, måtte dusje sammen med min mor til jeg var ganske stor. Det var for å spare strøm, jeg likte det aldri. Ville helst dusje alene, men min far bestemte det. 

Man kan ikke likestille det å se et nakent menneske i en naturlig sammenheng med blotting.

Man kan etter min oppfatning heller ikke likestille det å være et tilfeldig offer for blotting, med det å være utsatt for blotting fra en nærstående gjentatte ganger, som kanskje til å med har vært nærgående. Det blir noe helt annet, og grenser mer mot overgrep.

Skrevet
1 minutt siden, Xtra skrev:

Man kan ikke likestille det å se et nakent menneske i en naturlig sammenheng med blotting.

Man kan etter min oppfatning heller ikke likestille det å være et tilfeldig offer for blotting, med det å være utsatt for blotting fra en nærstående gjentatte ganger, som kanskje til å med har vært nærgående. Det blir noe helt annet, og grenser mer mot overgrep.

Det var mine brødre som blottet seg for meg, og de var veldig opptatt av sex. 

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Det var mine brødre som blottet seg for meg, og de var veldig opptatt av sex. 

Huff, det må ha vært ille å være utsatt for. Skjønner godt om det har satt spor. Men skjønner ikke da hvorfor du drar inn svømmehallen i diskusjonen, det blir jo noe helt annet og mindre alvorlig.

Skrevet
17 minutter siden, Xtra skrev:

Huff, det må ha vært ille å være utsatt for. Skjønner godt om det har satt spor. Men skjønner ikke da hvorfor du drar inn svømmehallen i diskusjonen, det blir jo noe helt annet og mindre alvorlig.

Jo sammenligner det med det for å trøste meg selv :) Og tenker "Hva er galt med nakne folk"? Uansett jeg var gal selv og er vokst opp i galskap. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er vel spørsmålet mer hvordan en kan begrense eller reparere evt skader påført av blotting.

Om det er slik du beskriver, er jeg redd at skadene forsterkes av mors adferd.

Skrevet

Takk til dere som har svart. Vil ikke si så mye om saken. Var i nyheter og lokalaviser her sør. Det skjedde noen få ganger med en som barna var fortrolig med. Det har ført til splittelse og traume også i gjerningsmannens familie . Jeg opplevde selv overgrep som barn. Tror det hadde vært en stor belastning for meg hvis det hadde blitt så mye oppstyr rundt det ...

Skrevet

Jeg opplevde blotting (inkl runking) et par ganger (samme fyr) i 12-årsalderen, og hadde helt glemt det før jeg leste denne tråden. Jeg ble ikke traumatisert på noe sett og vis, men husker at vi venninnene snakket om dette som en kombinasjon mellom skremmende og spennende på samme tid. Som Xtra sier var det kanskje annerledes siden dette ble begått av det vi så på som en tilfeldig raring, og ikke av noen i familien/nettverket til mamma og pappa. Som NHD tror jeg uansett moren Ts snakker om legger stein til byrden gjennom atferden sin. 

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg opplevde blotting (inkl runking) et par ganger (samme fyr) i 12-årsalderen, og hadde helt glemt det før jeg leste denne tråden. Jeg ble ikke traumatisert på noe sett og vis, men husker at vi venninnene snakket om dette som en kombinasjon mellom skremmende og spennende på samme tid. Som Xtra sier var det kanskje annerledes siden dette ble begått av det vi så på som en tilfeldig raring, og ikke av noen i familien/nettverket til mamma og pappa. Som NHD tror jeg uansett moren Ts snakker om legger stein til byrden gjennom atferden sin. 

Er du barndomsvenninna mi :D ?

Jeg opplevde det også og vi synes det var morsomt og spennende. 

Men det er klart det blir noe helt annet når blotteren er et familiemedlem.

Endret av Nicklusheletida
Skrevet
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Er du barndomsvennina mi :D ?

Jeg opplevde det også og vi synes det var morsomt og spennende. 

Men det er klart der blir noe helt annet når blotteren er et familiemedlem.

Hehe, har tenkt det samme i forbindelse med etpar historier jeg også :D 

Ad bloggingen- jeg tror faktisk dette var det aller første erigerte kjønnsorganet jeg så i RL- ikke rart det var spennende :D 

Skrevet

Jeg tenker at barn har ulik sårbarhetsgrad. Noen vil gå videre uten å tenke på dette, andre kan bli skremt og utvikle angst. Vi har forskjellig utgangspunkt. Vi vet heller ikke akkurat hvordan situasjonen utspant seg, og det kan selvfølgelig også ligge mer bak.

Skrevet
2 minutter siden, Cilien skrev:

Jeg tenker at barn har ulik sårbarhetsgrad. Noen vil gå videre uten å tenke på dette, andre kan bli skremt og utvikle angst. Vi har forskjellig utgangspunkt. Vi vet heller ikke akkurat hvordan situasjonen utspant seg, og det kan selvfølgelig også ligge mer bak.

Er helt enig med deg..,   her er vel spørsmålet mer om de voksnes reaksjon på situasjonen kan forsterke problemet . 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...