Gå til innhold

Akutt psyk når man ikke kjenner systemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man plutselig for første gang blir akutt psyk.. Hva gjør man da ?. Jeg var fullstendig "grønn "i dette systemet . For meg opplevdes det som akutt. Trodde ikke det gikk an å kjenne på en større følelsesmessig smerte enn dette og jeg følte at kroppen min skulle kollapse. jeg  ble dårligere og dårligere og dårligere  men det tok nesten mnd før jeg kom til DPSen og enda lengre før legen gikk med på medisin .... Dette er noen år siden nå. Jeg endte opp som ufør. Er det noen som har lignende erfaringer  ?... Jeg blir enda i dag veldig opprørt når jeg tenker på hvor dårlig jeg var. Må man være psykotisk eller suicidal for å få raskt hjelp. ? Siden har man jo forstått mer da jeg fikk diagnoser men..... 

Anonymkode: 69aca...5f2

Skrevet

Skulle stå at det tok 6 mnd før jeg kom til behandling. 

Skrevet

Man kan kontakte legevakta på samme måte som med somatiske problemer. Hvis de har legebil, er det meget mulig at de kan komme hjem til deg.

Man kan og få akutt-time hos fastlegen om det ikke er helt prekært. Hvis denne er dyktig og kjenner deg, er nok det det bete altærnativet. Jeg har i alle fall god erfaring med det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når man blir akutt syk, vurderer man først om det er så akutt at en må ringe legevakten, eller om det kan vente til en får akuttime hos fastlegen.

Fastlegen gir klart best kvalitet og kontinuitet, så dette bør velges om det er forsvarlig å vente. Hvis ikke, er legevakten der for akuttilfeller enten det gjelder somatikk eller psykiatri.

Skrevet

Takk for svar. Hadde fått ny fastlege som ikke hadde tid til akuttime . Fikk timer hos andre leger som var meget bekymret. De gikk direkte inn å prøvde å ordne ØH time uten at det gikk. Noen uker senere fikk jeg time hos fastlegen. Han var veldig travel og forsinket og jeg klarte ikke å forklare alvoret i situasjonen på noen minutter. Hver dag ba jeg min mann ha klar nr til legevakten i tilfelle jeg skulle bli "gal" men holdt ut uke etter uke. Når skal man ringe ? 

Skrevet

Man ringer når det er akutt og man opplever at man ikke får help hos andre instanser i helsevesnet. Det er som om man har kuttet seg stygt, og fastlegen ikke har tid til å sy det - litt overforenklet.

Det er helt unødvendig at man skal lide i seks måneder fordi man ikke blir tatt seriøst - hvilket jeg har inntrykk av at fastlegen din ikke gjorde. Jeg har lav terskel for å anbefale folk å bytte fastlege hvis mulig om de har en som tar lett på psykiske problemer når man sliter med det. Jeg synes og det er litt rart at de legene som ble bekymret ikke henviste til legevakt eller akuttpsykiatril. Det burde de vært 100% i stand til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Akutthjelp i psykiatrien er berettiget ved akutte psykoser og overhengende selvmordsfare.

Skrevet
45 minutter siden, FjellOgDalar skrev:
45 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Man ringer når det er akutt og man opplever at man ikke får help hos andre instanser i helsevesnet. Det er som om man har kuttet seg stygt, og fastlegen ikke har tid til å sy det - litt overforenklet.

Det er helt unødvendig at man skal lide i seks måneder fordi man ikke blir tatt seriøst - hvilket jeg har inntrykk av at fastlegen din ikke gjorde. Jeg har lav terskel for å anbefale folk å bytte fastlege hvis mulig om de har en som tar lett på psykiske problemer når man sliter med det. Jeg synes og det er litt rart at de legene som ble bekymret ikke henviste til legevakt eller akuttpsykiatril. Det burde de vært 100% i stand til.

Takk for forståelse . Nå ser jeg jo at man må være psykotisk eller suicidal for å ringe legevakten ?. Fastlegen har jo da et stort ansvar i slike situasjoner . Jeg kjenner mange som raskt har fått hjelp av en psykolog  når legen har jobbet litt for det. Legen kunne feks tatt en test eller gitt meg en dobbeltime. Han så bare inn i dataskjermen og skrev ut sykemeldinger. Sa at jeg ikke fikk begynne på medisin før jeg gikk i terapi. Han har bedt om unskyldning siden og jeg møter nå stor forståelse . 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...