Gå til innhold

Konstruksjon av symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antar det er mulig å "konstruere" symptomer, dvs. at man "lever seg inn i" et symptom slik at det kan fremstå som virkelig, selv for fagfolk. Hvis det ikke er bevisst løgn er det nok da snakk om en psykiatriske lidelse. Hva slags diagnoser kan det tenkes å være? Histrionisk PF, munchausen?

Kan man konstruere slike symptomer med hensikt å slippe unna ting, eller oppnå noe (som f.eks. trygdeytelser) selv om man opplever det som virkelig (altså at det ikke er en bevisst løgn)?

Kan det på et tidspunkt gå opp for en at det dreier seg om løgner?

Syns bare det virker som mange mener jeg er frisk.

Anonymkode: 66dc6...528

Skrevet

Føler du deg frisk?

Anonymkode: daede...49d

Skrevet

Munchausen er og en lidelse.

Hvis man later som om man tror man er foraktet, og hele tiden er opptatt av dette, så er man vel ikke helt frisk? En rar ting å dra det til munchausen, da de elsker omsorgen helsevesenet gir. Du virker ikke like imponert?

Anonymkode: 0027f...30b

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Munchausen er og en lidelse.

Hvis man later som om man tror man er foraktet, og hele tiden er opptatt av dette, så er man vel ikke helt frisk? En rar ting å dra det til munchausen, da de elsker omsorgen helsevesenet gir. Du virker ikke like imponert?

Anonymkode: 0027f...30b

Hva om DOL = omsorg fra "helsevesenet"?

*

Nei, det er bare grubling.

Skrevet

Jeg faker. Jeg er ekte lat. Null driv. Mosegrodd,  lassaron. Står opp klokka 16. Spiser junk, og håver inn trygd.

aldri 

hatt en ambisjon.

j

Anonymkode: 5b8ab...9c5

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg faker. Jeg er ekte lat. Null driv. Mosegrodd,  lassaron. Står opp klokka 16. Spiser junk, og håver inn trygd.

aldri 

hatt en ambisjon.

j

Høres ut som en fullverdig liv? :ph34r:

Anonymkode: daede...49d

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det var ett godt spørsmål. Jeg har beskyldt meg selv for å konstruere fysiske smerter og psykiske symptomer. Årsak: ingen har trodd på meg og jeg har mange nok ganger fått høre at jeg "bare må leve med og ta meg sammen". Har vokst opp med kritikk så kanskje derfor jeg lett kritiserer meg selv slik. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

TS. Vær så snill: Ikke flere ganger i uka.

Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

TS. Vær så snill: Ikke flere ganger i uka.

?????!!?!

Anonymkode: e7f89...83b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

?????!!?!

Anonymkode: e7f89...83b

Ts er en bruker som har skrevet om det samme temaet i flere år. 

Anonymkode: 34fc0...314

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

aldri 

hatt en ambisjon.

j

Nå fungerer jeg bedre enn det da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...