Gå til innhold

Hvordan bli kvitt disse tankene ?. Kognitiv terapi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte allerede som tenåring å leke med dødstanker. Var fanget i en dyp depresjon. Siden har denne " uvanen" (?)fulgt meg hele livet. Som en løsning eller fluktmulighet hver gang følelsene ble for vanskelige. Det skjer nesten automatisk. De siste årene har denne følelsen vært mer eller mindre konstant. Ikke en dag jeg ikke har tenkt på å få slippe dette "orket" med å være her i verden .. Kan være med venner og familie og le høyt og ha det greit det ene øyeblikket for så å gå hjem og ville dø det neste. Har hatt noen impulsive tanker der jeg har samlet sammen minne piller og tenkt : "nå gjør jeg det!!!. ". Men har heldigvis disse "bremsene " i meg. Men akkurat da klarer jeg ikke å føle fornuft. Kanskje mer frykt for å gjøre det.  Kan neste dag være  sjokkert over tankene mine , jeg har jo fire barn. Men senere samme dag er tanken like sterk. Nok at jeg er litt sliten.... Det er som tanken på død har blitt automatisk og " kronisk". Jeg kan nesten bli sint på disse menneskene rundt meg som gjør at jeg MÅ være her. Det  er ekstra ille ved oppstart eller nedtrapping av antidepressiva. Holder på med opptrapping for tiden. Er redd for at jeg har mindre kontroll over impulsene mine da? . Eller kan jeg stole på " bremsen"?. Kan man med kognitiv terapi få hjelp med dette tankemønsteret? 

Anonymkode: ef885...d50

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min erfaring er at mange mennesker faktisk holder ut livet fordi de vet at denne "nødutgangen" finnes. Jeg har derfor mer tro på å jobbe med det som gjør at en trenger en slik nødutgang.

Slik du beskriver din situasjon over år, undres jeg over ned- og opptrapping. Du hører vel til de som skal bruke "behandlingsdosen" uendret og livslangt.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Min erfaring er at mange mennesker faktisk holder ut livet fordi de vet at denne "nødutgangen" finnes. Jeg har derfor mer tro på å jobbe med det som gjør at en trenger en slik nødutgang.

Slik du beskriver din situasjon over år, undres jeg over ned- og opptrapping. Du hører vel til de som skal bruke "behandlingsdosen" uendret og livslangt.

Takk for svar NHD. Godt å få sette ord på det og få et svar. Vet ikke hvorfor tårene triller akkurat nå, pleier jo egentlig ikke å kunne gråte ... 

Anonymkode: ef885...d50

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...