Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever at noen ganger er adhd-symptomene mest fremtredende, mens andre ganger er asperger-symptomene mest fremtredende. Er det vanlig at ikke den ene tilstanden alltid overskygger den andre, men at de bytter på? Det er ganske slitsomt for jeg vet jo aldri hvordan jeg er. Det er litt frustrerende å tenke på at det skal være sånn som dette resten av livet. Jeg blir aldri enig med meg selv. Så vet jeg ikke om det kanskje er sånn for alle mennesker, eller om det er pga diagnosene.

Så lurer jeg på en ting til. Når man har adhd og asperger, kan man da trene opp prosesseringen eller må man bare akseptere at man har en dårlig cpu? Det er leit å ikke klare å henge med. Merker det også når jeg trener hund, at jeg reagerer for sent. Det gjelder helst nye ting, noe har jeg øvd så lenge på at det nærmest har blitt en refleks og da er jeg ganske rask.

Skrevet

Du fortjener svar, Trine. Håper du får det. 

Anonymkode: aa8d4...315

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har mye erfaring med ADHD og en del med asperger. Men jeg har dessverre minimal erfaring med kombinasjonen. Derfor vil du sikkert få bedre svar av din behandler enn av mag.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har mye erfaring med ADHD og en del med asperger. Men jeg har dessverre minimal erfaring med kombinasjonen. Derfor vil du sikkert få bedre svar av din behandler enn av mag.

Ok, takk for svar. Tja, min behandler har fått svartedauen eller noe annet alvorlig. Har ikke vært hos henne på to mnd og nå skal jeg visst få en ny behandler og time innen to mnd. Så jeg har ikke fått snakket med noen på DPS etter at jeg fikk vite at jeg har begge disgnosene. Så skal NAV ha meg på møte for å få meg ut i jobb om et par uker og jeg prøver veldig hardt nå å forstå meg selv og forberede meg til møtet. Jeg tror ikke jeg kommer til å få så mye hjelp til å forstå meg selv. Er vel ingen grunn til at de på DPS her skal vite noe mer om kombinasjonen enn det du gjør. Men uansett så hjelper jo ikke det når alle behandlerene jeg får enten slutter eller blir syke.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du fortjener svar, Trine. Håper du får det. 

Anonymkode: aa8d4...315

Tusen takk!

Skrevet
6 hours ago, Trine said:

Jeg opplever at noen ganger er adhd-symptomene mest fremtredende, mens andre ganger er asperger-symptomene mest fremtredende. Er det vanlig at ikke den ene tilstanden alltid overskygger den andre, men at de bytter på?

Generelt vil jeg anta det, i og med at alle sykdommer (erstatt ordet sykdom med noe annet om ønskelig) svinger i intensitet og varierer. Da er det nærliggende å tro at ADHD og asperger svinger i utakt med hverandre. Men dette er jo bare en generell betrakning, jeg vet lite om diagnosene spesifikt.

Skrevet
32 minutter siden, Kanonføde skrev:

Generelt vil jeg anta det, i og med at alle sykdommer (erstatt ordet sykdom med noe annet om ønskelig) svinger i intensitet og varierer. Da er det nærliggende å tro at ADHD og asperger svinger i utakt med hverandre. Men dette er jo bare en generell betrakning, jeg vet lite om diagnosene spesifikt.

Du har nok rett. Jeg husker å ha lest at på jenter er adhd-symptomene ofte mye mer fremtredende før mensen. Det er pga at østrogen gjorde så man produserte mer dopamin og serotonin (eller noe sånt), men fra dag 14 i syklusen så produseres det mindre og mindre østrogen og mer og mer progesteron. Det er jo sikkert andre ting også som påvirker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...