Gå til innhold

Dere med alvorlig psykisk sykdom:

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Har noen av dere som har en alvorlig psykisk sykdom opplevd at behandler blir VELDIG optimistisk når ting går bra?

Selv har jeg bipolar 1, med hurtige svingninger i året som var. Nå har jeg følt meg frisk i to og en halv uke etter en medisinendring, og det ser jeg på som utelukkende positivt. 

Sist jeg var hos psykologen sa h*n at "nå er du jo så frisk at du nesten ikke trenger å komme hit mer". Jeg ble ikke så glad da h*n sa dette, men heller veldig redd for å skrives ut fra DPS. Selv om det går fint akkurat nå kan jo situasjonen plutselig endre seg drastisk (mine tidligere erfaringer), eller det kan fortsette å gå fint -hva vet jeg...

Jeg er så fornøyd med psykologen jeg har nå, og jeg er redd for å miste denne behandleren, da jeg mest sannsynlig ikke er like heldig neste gang. Og jeg vil sannsynligvis trenge hjelp senere.

Er det fler som har fått høre at dere ikke trenger psykolog-hjelp når dere har vært friske en liten stund? Jeg tror jeg kommer til å føle med redd og sveket hvis jeg blir "kastet" ut før jeg er sikker på at stabiliteten varer en stund. 

Tanker rundt dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter min mening er 2,5 uker "ingenting" i denne sammenheng.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Etter min mening er 2,5 uker "ingenting" i denne sammenheng.

Helt enig. Det er derfor jeg ble redd da psykologen sa at "jeg nesten ikke trengte å komme". Det kan ha vært en spøk, men da forstod jeg den ikke...

Jeg tør ikke si at jeg reagerte sånn på det h*n sa, fordi jeg er kjemperedd for å bli avvist. 

Tenker automatisk negativt, og at nå vil h*n sikkert ha meg ut for å få inn en ny pasient som står i kø.- Selv om det ikke var spesifikt snakk om at jeg må slutte snart. 

Hvor lenge er det egentlig vanlig at bipolar 1-pasienter går til behandling? Jeg har gått ukentlig i et år. Har kanskje brukt opp kvoten min snart?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan det går med dem. De som er stabilisert over tid velger jeg å se hver 3. mnd. deretter hver 4. mnd. Så blir det mye opp til pasientens ønsker.

Mange kan etterhvert slutte, men får anledning til å ringe for umiddelbar aksjon ved tegn til tilbakefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...