Gå til innhold

stygt alkoholforbruk nhd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. veier 120 kg. og drikker 3-4 liter vodka pr uke. 37.5% vodka. og bruker 75-100 mg nozinan pr kveld for søvn. 
hvor skadelig er dette? tror selv at det knapt nok er skadelig, hva tror du-dere?

Anonymkode: 10c43...dfc

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alkoholbruken er meget skadelig. Fastlegen din kan hjelpe deg å finne ut hvor skadelig og hjelpe deg med reduksjon.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hei. veier 120 kg. og drikker 3-4 liter vodka pr uke. 37.5% vodka. og bruker 75-100 mg nozinan pr kveld for søvn. 
hvor skadelig er dette? tror selv at det knapt nok er skadelig, hva tror du-dere?

Anonymkode: 10c43...dfc

Hvis du helt innerst inne ikke tror det er skadelig, hvorfor spør du da?

Skrevet

Det er ett rimelig høyt forbruk. Altfor høyt.

Skrevet

Veldig høyt. Du kan sikkert finne en kalkulator på nett hvor du kan få regnet dette om til antall enheter alkohol i uka. Jeg lærte en gang hva som var innenfor en grei grense for menn og kvinner, og den ligger avgjort llaaangt unna ditt forbruk. Da jeg var på mitt verste og endte med å søke meg inn til behandling drakk jeg rundt 1/2l 40% daglig, eller 8x1/2 l pils. Noen ganger mer. Det ble mellom 60 og 80 enheter i uka - altså styggelig mye mer enn anbefalingen for en kvinne.

Det finnes mange typer hjelp. Noen får god nok hjelp poliklinisk, og igjennom støttegrupper. AA er til stor nytte for en god del mennesker. Behandlingsopphold på ulike institusjoner kan være riktig hjelp for noen. Jeg har jo predikert litt for borgestadklinikken, siden jeg selv har vært der og ble tilnærmet rusfri etter opphold der.

Fastlegen er et godt sted å begynne. Det er der man får den begynnende hjelpen, og der man henvises videre i systemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...