Anonymgrubler Skrevet 19. januar 2017 Skrevet 19. januar 2017 Hei, Nils. Jeg er en ung herremann på tjuetre år, som har fått diagnosen Agorafobi og Panikklidelse (juni 2016), - jeg har slitt veldig med dette det siste året. Har vært i terapi (opp i mot tjue ganger) siden juni i fjor, og ved starten av desember i fjor begynte jeg på Cipralex 10 mg etter anbefaling fra behandlende psykologspesialist og samtale med fastlege. Skal gå på dette i minst seks måneder, for så å møte til behandlende psykologspesialist og fortsette behandlingen/terapien da. Er nå student i en annen by, derfor er det litt vanskelig å spørre behandlende psykologspesialist og fastlege, defor henvender jeg meg til deg. Har så et par spørsmål til deg, hvis du kunne tenke deg å svare på de. 1: Er det vanlig å miste seksuallysten i varierende grad på Cipralex? I mitt tilfelle finner jeg ting som før gjorde meg kåt til nå ingen ting, og ereksjon er ikke den samme uavhengig av "dagsform". 2: Er det vanlig å blø neseblod på Cipralex, evt. har den en antikoaguasjonslignende effekt? Jeg blør neseblod lettere nå enn før, uavhengig om det er et traume mot nesen eller ikke. 3. Jeg har det mye bedre nå enn før jeg begynte på Cipralex allerede, men jeg har også noen blå dager der angsten er lammende. Er dette vanlig med Cipralex, hvis ikke, bør jeg i så fall gå opp/ned på dosen min? Skjønner at det er vanskelig å gi et klart og konkret svar over nett, men jeg anser dine svar som mer troverdig enn hva google og alskens forskjellige treff på nettet jeg finner er. Jeg er kristisk og tar selvfølgelig lek-"eksperters" tips med en klype salt, derfor spør jeg deg. På forhånd, takk! Med Vennlig Hilsen, Meg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 Skrevet 19. januar 2017 Kan ihverfall svare på at NR.1 er veldig vanlig. Anonymkode: 39db0...cde 0 Siter
Andreaswell Skrevet 19. januar 2017 Skrevet 19. januar 2017 (endret) 1: Veldig vanlig. Dessverre. Ereksjonen svikter til kg med, kleint i en alder på noen å tyve skal sies at det har blitt en del bede etter noen måneders bruk. 2: Vet ikke om det er vanlig, men har skjedd meg også. 3: Selv med cipralex så kan dagsformen være avgjørende. Har dårligere og bedre dager selv på cipralex. Har samme angst med panikklidelse som deg, har Vival i tillegg som brukes ved behov. Endret 19. januar 2017 av Master 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. januar 2017 Skrevet 19. januar 2017 1. Det er ikke uvanlig. I tillegg kan det kreve litt mer arbeid å få orgasme. Det finnes andre medisiner det er verdt å prøve der dette er klar mindre uttalt. Det kommer seg vanligvis etter litt tid, men ikke helt "som før" (på Cipralex). 2. Noen få får dette. Har hatt damer med økt mensblødning, men ingen personer med mer neseblod. 3. Det er sykdomsaktivitetetn som svinger. Om det er mange dårlige dager, bør en vurdere doseøkning. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 Skrevet 19. januar 2017 2 timer siden, Anonymgrubler skrev: Hei, Nils. Jeg er en ung herremann på tjuetre år, som har fått diagnosen Agorafobi og Panikklidelse (juni 2016), - jeg har slitt veldig med dette det siste året. Har vært i terapi (opp i mot tjue ganger) siden juni i fjor, og ved starten av desember i fjor begynte jeg på Cipralex 10 mg etter anbefaling fra behandlende psykologspesialist og samtale med fastlege. Skal gå på dette i minst seks måneder, for så å møte til behandlende psykologspesialist og fortsette behandlingen/terapien da. Er nå student i en annen by, derfor er det litt vanskelig å spørre behandlende psykologspesialist og fastlege, defor henvender jeg meg til deg. Har så et par spørsmål til deg, hvis du kunne tenke deg å svare på de. 1: Er det vanlig å miste seksuallysten i varierende grad på Cipralex? I mitt tilfelle finner jeg ting som før gjorde meg kåt til nå ingen ting, og ereksjon er ikke den samme uavhengig av "dagsform". 2: Er det vanlig å blø neseblod på Cipralex, evt. har den en antikoaguasjonslignende effekt? Jeg blør neseblod lettere nå enn før, uavhengig om det er et traume mot nesen eller ikke. 3. Jeg har det mye bedre nå enn før jeg begynte på Cipralex allerede, men jeg har også noen blå dager der angsten er lammende. Er dette vanlig med Cipralex, hvis ikke, bør jeg i så fall gå opp/ned på dosen min? Skjønner at det er vanskelig å gi et klart og konkret svar over nett, men jeg anser dine svar som mer troverdig enn hva google og alskens forskjellige treff på nettet jeg finner er. Jeg er kristisk og tar selvfølgelig lek-"eksperters" tips med en klype salt, derfor spør jeg deg. På forhånd, takk! Med Vennlig Hilsen, Meg. Kan bare understreke det de andre sier her. Jeg hadde en litt generell uro i kroppen hele tiden. Hadde mer ro i kroppen og tankekjøret ble bedre ved cipralex. Men ved litt utfordringer kunne angsten føles sterkere enn før fordi kroppen hadde vært mer avslappet på forhånd og angsten kom mer " brått" på. ( litt dårlig forklart). Jeg brukte lengre enn to mnd før jeg hadde god effekt. Ang problem nr 1 mistet jeg all lyst. Mistet nok mye selvtilliten på området også som forverret saken. Anonymkode: c87b3...ae4 0 Siter
tilstede Skrevet 20. januar 2017 Skrevet 20. januar 2017 På 19.1.2017 den 15.00, Anonymgrubler skrev: Hei, Nils. Jeg er en ung herremann på tjuetre år, som har fått diagnosen Agorafobi og Panikklidelse (juni 2016), - jeg har slitt veldig med dette det siste året. Har vært i terapi (opp i mot tjue ganger) siden juni i fjor, og ved starten av desember i fjor begynte jeg på Cipralex 10 mg etter anbefaling fra behandlende psykologspesialist og samtale med fastlege. Skal gå på dette i minst seks måneder, for så å møte til behandlende psykologspesialist og fortsette behandlingen/terapien da. Er nå student i en annen by, derfor er det litt vanskelig å spørre behandlende psykologspesialist og fastlege, defor henvender jeg meg til deg. Har så et par spørsmål til deg, hvis du kunne tenke deg å svare på de. 1: Er det vanlig å miste seksuallysten i varierende grad på Cipralex? I mitt tilfelle finner jeg ting som før gjorde meg kåt til nå ingen ting, og ereksjon er ikke den samme uavhengig av "dagsform". 2: Er det vanlig å blø neseblod på Cipralex, evt. har den en antikoaguasjonslignende effekt? Jeg blør neseblod lettere nå enn før, uavhengig om det er et traume mot nesen eller ikke. 3. Jeg har det mye bedre nå enn før jeg begynte på Cipralex allerede, men jeg har også noen blå dager der angsten er lammende. Er dette vanlig med Cipralex, hvis ikke, bør jeg i så fall gå opp/ned på dosen min? Skjønner at det er vanskelig å gi et klart og konkret svar over nett, men jeg anser dine svar som mer troverdig enn hva google og alskens forskjellige treff på nettet jeg finner er. Jeg er kristisk og tar selvfølgelig lek-"eksperters" tips med en klype salt, derfor spør jeg deg. På forhånd, takk! Med Vennlig Hilsen, Meg. Selv byttet jeg fra cipralex til brintellix som er en nyere medisin på markedet, og sexlysten ble helt normal igjen. I tillegg sover jeg bedre på brintellix, jeg fungerer bedre kognitivt(litt), jeg er litt mindre deprimert og har litt mindre angst. Anbefaler deg å prøve å bytte. Om det ikke fungerer kan du jo bare gå tilbake til cipralex igjen. Om du står på 10 mg cipralex, kan du gå direkte over til 10 mg brintellix. 0 Siter
emilie321 Skrevet 20. januar 2017 Skrevet 20. januar 2017 2 minutter siden, tilstede skrev: Selv byttet jeg fra cipralex til brintellix som er en nyere medisin på markedet, og sexlysten ble helt normal igjen. I tillegg sover jeg bedre på brintellix, jeg fungerer bedre kognitivt(litt), jeg er litt mindre deprimert og har litt mindre angst. Anbefaler deg å prøve å bytte. Om det ikke fungerer kan du jo bare gå tilbake til cipralex igjen. Om du står på 10 mg cipralex, kan du gå direkte over til 10 mg brintellix. Støtter det du skriver. Jeg gikk fra 20 mg Cipralex til 20 mg Brintellix pluss 300 mg Quetiapin i sommer. Quetiapinen gjør at jeg sover pluss mindre tankekjør og uro. Går i tillegg på 15 mg Abilify. Dette er den beste kombinasjonen jeg noengang har hatt. 0 Siter
tilstede Skrevet 20. januar 2017 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, emilie321 skrev: Støtter det du skriver. Jeg gikk fra 20 mg Cipralex til 20 mg Brintellix pluss 300 mg Quetiapin i sommer. Quetiapinen gjør at jeg sover pluss mindre tankekjør og uro. Går i tillegg på 15 mg Abilify. Dette er den beste kombinasjonen jeg noengang har hatt. Ja jeg går på 100 mg truxal hver kveld for å få sove, og synes den kombinasjonen fungerer utmerket for meg. Har prøvd det meste av antidepressiva, men denne er den med minst bivirkninger for meg. Etter innkjøringsfasen har den ingen når jeg får tenkt meg om. Har inntrykk av at en må selv være litt frampå å spørre om å få prøve medisinen. Fastlegen min hadde knapt hørt om den. 0 Siter
emilie321 Skrevet 20. januar 2017 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, tilstede skrev: Ja jeg går på 100 mg truxal hver kveld for å få sove, og synes den kombinasjonen fungerer utmerket for meg. Har prøvd det meste av antidepressiva, men denne er den med minst bivirkninger for meg. Etter innkjøringsfasen har den ingen når jeg får tenkt meg om. Har inntrykk av at en må selv være litt frampå å spørre om å få prøve medisinen. Fastlegen min hadde knapt hørt om den. Fastlegen min hadde heller ikke hørt om Brintellix. Jeg fikk råd av NHD om å bytte, men det var fastlegen som ba meg begynne på Quetiapin. Godt å ha både NHD og en flott fastlege på lag. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.