Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har generalisert angst. Jeg sliter mye med at jeg blir fryktelig andpusten og sliten, spesielt når jeg går i trapper. Det å også holde hendene opp i lufta, blir jeg også veldig sliten av. Det er som jeg får masse melkesyre i armene. Det samme gjelder når jeg går, spesielt i trapper, føles ut som jeg får masse melkesyre i beina, og er har ekstremt dårlig kondis. Jeg får ikke angst av dette, men lurer allikevel på om dette kan ha noe med GAD å gjøre? Noen som andre som opplever dette? Og i såfall, hvorfor skjer det?

Håper på tilbakemeldinger :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
40 minutter siden, lokeren skrev:

men lurer allikevel på om dette kan ha noe med GAD å gjøre? 

Ja, det er bare en GAD-er som kommer på tanken om at det ikke er helt normalt :-)

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det er bare en GAD-er som kommer på tanken om at det ikke er helt normalt :-)

Ok. Men på hvilken måte har følelsen av all melkesyre med Gad å gjøre? Det er bare den sammenhengen jeg ikke skjønner. Jeg ble ikke sliten av å gå trapper tidligere, og det var heller ikke noe problem å pusse tennene tidligere, uten å bli sliten i armen. Er det all adrenalinet jeg produserer pga angsten, som gjør at musklene blir slitne?

Takker for svar :)

Skrevet
1 time siden, lokeren skrev:

Jeg har generalisert angst. Jeg sliter mye med at jeg blir fryktelig andpusten og sliten, spesielt når jeg går i trapper. Det å også holde hendene opp i lufta, blir jeg også veldig sliten av. Det er som jeg får masse melkesyre i armene. Det samme gjelder når jeg går, spesielt i trapper, føles ut som jeg får masse melkesyre i beina, og er har ekstremt dårlig kondis. Jeg får ikke angst av dette, men lurer allikevel på om dette kan ha noe med GAD å gjøre? Noen som andre som opplever dette? Og i såfall, hvorfor skjer det?

Jeg synes ikke dette høres ut som noe som har med GAD å gjøre. Det kan være normalt å kjenne melkesyre i ben i trapper om du går mange etasjer. Det samme gjelder å holde henda over hodet i litt lengre tid, feks om du skal henge opp ei lampe eller gardiner. Når du sier at du får melkesyre i armen av å pusse tenna så synes jeg ikke dette høres normalt ut. Er du veldig lite i aktivitet? 

Anonymkode: 3d684...637

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke dette høres ut som noe som har med GAD å gjøre. Det kan være normalt å kjenne melkesyre i ben i trapper om du går mange etasjer. Det samme gjelder å holde henda over hodet i litt lengre tid, feks om du skal henge opp ei lampe eller gardiner. Når du sier at du får melkesyre i armen av å pusse tenna så synes jeg ikke dette høres normalt ut. Er du veldig lite i aktivitet? 

Jeg går lange turer hver dag. Føler ikke så mye da, men hvis jeg f.eks bøyer meg og skal knyte skolissene, blir jeg så sliten at jeg må sette meg ned. Lurer på om det kan være en reaksjon i musklene pga for mye adrenalin i kroppen i forbindelse med gad. Men jeg aner ikke. Håper NHD også kan svare :)

Skrevet
1 time siden, lokeren skrev:

Angst virker inn på kroppen. Er man anspennt  i muskulaturen i skuldre og nakke vil det kjennes ut i armene. Tungpust kan jo også komme av anspennthet  men også rett og slett dårlig kondis. En annen ting er medisiner. jeg blir tyngre i pusten ved bruk av antidepressiva. Jeg har fibromyalgi pga mange år med angst og psykisk belastning , da er også disse symptomene vanlig i perioder. Men selvfølgelig jeg kjenner jo ikke din alder og sykehistorie så jeg kan ikke fortelle hva som er ditt problem. Vil bare si at jeg kjenner meg igjen og at det ikke har noe med angst for helse  å gjøre for min del . 

Anonymkode: 6c253...698

Skrevet
1 hour ago, lokeren said:

Jeg har slitt med overvekt, dårlig kondis som følge av for lite mosjon og for høyt blodtrykk, og ble da svært andpusten. Ble mye bedre med vektnedgang, medisin og mer mosjon. :) 

Tøy og strekk ved melkesyre. :)

Anonymkode: 00d8f...46d

Skrevet

Takker for svar dere. Jeg føler jeg blir sånn i kroppen etter spesielt stressede perioder, og når kroppen har fått roet ned. Stressende perioder kan være alt fra perioder med mye angst, eller perioder hvor jeg har jobbet mye, eller trent litt. Det er det som er så merkelig. Jeg er ganske sikker på at det ikke skyldes kondis. 

Skrevet
4 timer siden, lokeren skrev:

Jeg går lange turer hver dag. Føler ikke så mye da, men hvis jeg f.eks bøyer meg og skal knyte skolissene, blir jeg så sliten at jeg må sette meg ned. Lurer på om det kan være en reaksjon i musklene pga for mye adrenalin i kroppen i forbindelse med gad. Men jeg aner ikke. Håper NHD også kan svare :)

Jeg aner ikke jeg heller. Jeg kjenner til en sykdom som gir symptomer som dette, men da ville du trolig hatt andre symptomer i tillegg. Men er du ikke sjekket så gjør det. Høyt stoffskifte tenker jeg da på. Den gir angstfølelse, tungpust fordi pulsen går fort opp og dermed også raskt melkesyrefølelse. 

Skrevet
4 timer siden, lokeren skrev:

Jeg tror Nhd mente at det bare er de med gad, bekymringsangst,  som ville finne på å spekulere rundt om dette er normalt eller ikke og lage seg bekymringer ut av dette. 

Anonymkode: 2322f...545

Skrevet

Mulig fysisk årsak til slike symptomer er jernmangel/anemi - lav blodprosent. Det har stort sett ikke noen alvorlig årsak. Damer som blør en slant under mensen, blodgivere, de som får i seg lite jern i kosten. Siden nivået på røde blodceller (som frakter oksygen rundt i kroppen) er lavt, vil kroppen måtte jobbe hardere for å skaffe nok oksygen f.eks. til store muskelgrupper som er i bruk. Man vil oppleve symptomer som svimmelhet, slapphet, sure muskler, hjertebank - spesielt under fysisk aktivitet. Kan veldig lett sjekkes hos legen, og som relgel veldig lett korrigeres med jertilskudd over en periode.

Ellers er det slettes ikke så uvanlig at kroppen "bråker" når aktiveringsnivået går ned. F.eks. etter mye stress og mas, angst og kjør. Jeg opplever f.eks. at migreneanfallene mine kommer etter jeg er ferdig med å stresse og så slapper av. Da kommer kroppen med en utladning. Sånn kan det nok også være med en del andre ubehag og. Jeg skriver over om en fysisk tilstand, men det er ikke fordi jeg tror du feiler det. Jeg er ingen lege og kan ikke spekulere i det. Bare tenkte at det ville være en naturlig ting å sjekke ut om du hadde tenkt deg til legen.

Vi angstmennesker har jo litt lett for å tro det verste. Særlig i disse google-tidene kan vi jo bli helt aldeles superdårlige når vi opplever symptomer og leser alt vi kommer om hva det KAN være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...