Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diagnose: blandet pf og PTSD symptomer (ikke diagnostisert). I journalen hos fastlegen står det at jeg i 2013 var i flere samtaler på DPS, men husker ikke de samtalene. Husker andre samtaler, men ikke de. Det er helt blankt og aner ikke hvem jeg var i samtaler med engang. Svikt i hukommelsen? Har hendt jeg har glemt å skru av både kaffetrakter (ofte) og komfyr (noen ganger). Dette skremmer meg. Hva kan jeg gjøre? Finnes det i det hele tatt noe som kan gjøres?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Høyt stressnivå gir høye cortisolverdier. Det er et "glemmehormon". Jeg mener løsningen må være å gå via tiltak som reduserer stressnivået.

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Høyt stressnivå gir høye cortisolverdier. Det er et "glemmehormon". Jeg mener løsningen må være å gå via tiltak som reduserer stressnivået.

Kan du være så snill å nevne noen eksempler på tiltak som reduserer stress? Har lenge slitt med angst, men tar ingen medisiner mot det.

ObservingSnailReproduction
Skrevet

Pf og samme problem her også. Med mindre det er medisiner for dette, så er mitt beste forslag bare å be deg ta det rolig og prøve å planlegge oppgaver så godt som mulig i forveien så du er mest mulig forberedt. 

Skrevet
53 minutter siden, ObservingSnailReproduction skrev:

Pf og samme problem her også. Med mindre det er medisiner for dette, så er mitt beste forslag bare å be deg ta det rolig og prøve å planlegge oppgaver så godt som mulig i forveien så du er mest mulig forberedt. 

Planlegger omtrent alt jeg gjør og har rutiner for det meste, men det hjelper dessverre ikke. Har traumeproblematikk jeg har gått med ubehandlet i flere år. Har en liten mistanke til at det er mye av årsaken. Var innlagt på DPS og fikk litt hjelp med angsten, men sliter fremdeles med resten. Forsøkte meg på husarbeid i dag, men det gikk heller dårlig. 

Skrevet

Kan du lage rutiner der du sjekker komfyr og kaffetrakter før du går ut og legger deg?

Anonymkode: 75133...d6d

Skrevet
3 timer siden, aa-k-j skrev:

Diagnose: blandet pf og PTSD symptomer (ikke diagnostisert). I journalen hos fastlegen står det at jeg i 2013 var i flere samtaler på DPS, men husker ikke de samtalene. Husker andre samtaler, men ikke de. Det er helt blankt og aner ikke hvem jeg var i samtaler med engang. Svikt i hukommelsen? Har hendt jeg har glemt å skru av både kaffetrakter (ofte) og komfyr (noen ganger). Dette skremmer meg. Hva kan jeg gjøre? Finnes det i det hele tatt noe som kan gjøres?

Jeg husker ikke fra dag til dag,sjekker ofte kaffetrakteren. Men burde hatt sånn som slår seg av av seg selv, vet om folk som har det. Samme med komfyr, de har plater som slår seg av av seg selv. Tror det er stress i hodet som gjør det,hjernen har fått nok. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du lage rutiner der du sjekker komfyr og kaffetrakter før du går ut og legger deg?

Anonymkode: 75133...d6d

Ja det pleier jeg å gjøre. Ser heldigvis komfyren fra stua så ser lett om jeg har glemt ei plate eller to. Verre med kaffetrakteren. Har vært bortreist mens den sto på ei hel uke. Prøver å huske å dra ut kontakten nå. Spesielt når jeg reiser bort. Men glemmer det av og til fremdeles. Men ble tipset om en bryter en kan få kjøpt som stenger av strømmen til f.eks kaffetrakter etter ei viss tid. Kan jo være greit å ha.

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg husker ikke fra dag til dag,sjekker ofte kaffetrakteren. Men burde hatt sånn som slår seg av av seg selv, vet om folk som har det. Samme med komfyr, de har plater som slår seg av av seg selv. Tror det er stress i hodet som gjør det,hjernen har fått nok. 

Hehe ja du sier noe der. Legen på DPS mener det er så mye vonde ting i hodet mitt at lagringskapasiteten er "sprengt" slik at den har vanskelig å ta til seg nye ting. 

Skrevet
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Hehe ja du sier noe der. Legen på DPS mener det er så mye vonde ting i hodet mitt at lagringskapasiteten er "sprengt" slik at den har vanskelig å ta til seg nye ting. 

Ja men det kan jo stemme det. Det er så mye jeg vil huske, men det er borte. Samboeren min er fortvilet over hvor lite jeg husker, barna og. Kanskje hypnose hadde hjulpet? Vil jo huske gode ting. 

Skrevet
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja men det kan jo stemme det. Det er så mye jeg vil huske, men det er borte. Samboeren min er fortvilet over hvor lite jeg husker, barna og. Kanskje hypnose hadde hjulpet? Vil jo huske gode ting. 

Ja er slitsomt å ikke huske ting. Spesielt gode og viktige ting.

Skrevet
23 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja er slitsomt å ikke huske ting. Spesielt gode og viktige ting.

Ja det er det, husker ikke plasser vi har vært heller. Kjenner meg ikke igjen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...