Gå til innhold

Hva er greit da - inspirert av hijab-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenkte på dette med at hijab "forstyrrer den profesjonelle nøytraliteten", men hva med antrekket til behandleren mer generelt da? Om det så skulle være psykolog, psykiater, allmennlege etc.

Mitt inntrykk er at legefrakk er ut for veldig mange, og da stiller behandleren i sine egne klær. Hva er greit å gå med? Hvor mye, hvor lite? Er det mindre greit å ha et sjal på hodet enn å stille i t-skjorte og jeans? 

Anonymkode: 065dd...629

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Vanlig, pen og korrekt hverdagsbekledning i det området du arbeider". Omtrent noe slikt kan være en rettesnor.

Både bekledning og ting du har på deg/på kontoret ditt skal være uten politiske eller religiøse symboler. Det samme mener jeg gjelder for fritidsinteresser.

Skrevet

Høres kanskje overfladisk ut, men det å kle seg etter utdanningsnivå mener jeg er viktig, for å vise frem viktigheten med profesjonen man er utdannet innen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
5 minutter siden, Master skrev:

Høres kanskje overfladisk ut, men det å kle seg etter utdanningsnivå mener jeg er viktig, for å vise frem viktigheten med profesjonen man er utdannet innen.

Jeg tenker at dette skal en vise frem i kraft av den jobben man gjør.

Skrevet
16 minutter siden, Master skrev:

Jeg har aldri tenkt på at antrekk skal ha noe med utdannelsesnivå å gjøre. En del arbeidssteder har en mer eller mindre formell kleskodeks, i hvilken grad man følger denne kan ha med stilling å gjøre, men ikke med utdannelsesnivå.

Skrevet
20 minutes ago, Master said:

Det er viktig å kle seg dyrere jo flere studiepoeng man har??

Latterlig.

Anonymkode: c5838...9ed

Nicklusheletida
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig.

Jeg tror det var ironi.

Skrevet
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror det var ironi.

Tja? Ikke sikkert det, vel. Ja ja.

;)

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, Xtra skrev:

Tja? Ikke sikkert det, vel. Ja ja.

;)

Får meg liksom ikke til å tro noe annet. :D

Men men ;)  

Skrevet

Kom til en psykiater som hadde langt fett hår. Hullete dongeribukse og en altfor kort t-shorte. Han satt bakoverlent og vippet på stolen  slik at hele magen viste. Jeg skulle snakke om incest....,., 

Anonymkode: 63f3c...9bd

Skrevet
1 hour ago, Nicklusheletida said:

Jeg tror det var ironi.

Nei.

Skrevet
3 timer siden, Master skrev:

Eh, jeg jobber innen forskning, og forskerne her har gjerne to doktorgrader. De kler seg ikke pent, og det trenger de heller ikke, det er få som ser dem i løpet av arbeidsdagen, langt mindre bedømmer dem etter utseende. Eiendomsmeglere derimot, har noen kurs fra BI og kler seg som de har verdens viktigste jobb, men de kan knapt skrive.

Anonymkode: 14c89...6eb

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tenker at dette skal en vise frem i kraft av den jobben man gjør.

Ja så absolutt. Men å gå i (værste fall) med joggebukse når man har høgskoleutdanning tar seg ytterst sjeldent ut.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig.

Har aldri skrevet dyrere, det var dine ord. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jeg jobber innen forskning, og forskerne her har gjerne to doktorgrader. De kler seg ikke pent, og det trenger de heller ikke, det er få som ser dem i løpet av arbeidsdagen, langt mindre bedømmer dem etter utseende. Eiendomsmeglere derimot, har noen kurs fra BI og kler seg som de har verdens viktigste jobb, men de kan knapt skrive.

Anonymkode: 14c89...6eb

Absolutt lov å være uenig. Jeg har uansett sagt hva jeg tenker. At det er forskjell fra profesjon til profesjon er jo også vesentlig, jeg jobber i en såkalt "synlig" profesjon hvor man blir sett. Å gå rundt "dårlig" kledd gjør ofte at man i sin profesjon blir mindre respektert og tatt på alvor. Finnes haugevis av fagbøker innen dette.

Skrevet
10 minutter siden, Master skrev:

At det er forskjell fra profesjon til profesjon er jo også vesentlig, jeg jobber i en såkalt "synlig" profesjon hvor man blir sett. Å gå rundt "dårlig" kledd gjør ofte at man i sin profesjon blir mindre respektert og tatt på alvor. Finnes haugevis av fagbøker innen dette.

Men det har jo mer med stilling og arbeidsplass å gjøre, slik Xtra skriver ovenfor her, ikke med utdannelsesnivå?  Skal en som er utdannet montør, men jobber "inne" sammen med ingeniører, ha på seg kjeledress for å markere bakgrunnen sin og ikke tro at h*n er like god som kollegene? 

F.eks. forskere og systemutviklere kan gå rundt i hverdagsklær når de er på arbeidsplassen sin, og de tar ikke hverandre noe mindre alvorlig av den grunn.  Men den dagen de skal "ut av huset" og presentere et prosjekt i håp om å håve inn noen millioner, har de på seg noe finere.

De fleste er nok enige i at man ikke skal gå rundt direkte sjuskete på jobb. 

Skrevet
1 hour ago, Master said:

Jeg har uansett sagt hva jeg tenker.

Har du? Eller har du sagt noe du ikke tenkte?

Skrevet
6 timer siden, Master skrev:

I min nåværende jobb kler jeg meg nøytralt og hverdagslig på kontoret men litt penere når jeg representerer. Siden jeg kan bli sendt på representasjonsoppdrag uten forvarsel har jeg et par finere sko med hæler og en pen dressjakke hengende på jobb. Utdanningsnivået er selvfølgelig likt med og uten dressjakke/hæler, det er etikette og forventninger som er endret.

Skrevet
1 time siden, laban skrev:

Men det har jo mer med stilling og arbeidsplass å gjøre, slik Xtra skriver ovenfor her, ikke med utdannelsesnivå?  Skal en som er utdannet montør, men jobber "inne" sammen med ingeniører, ha på seg kjeledress for å markere bakgrunnen sin og ikke tro at h*n er like god som kollegene? 

F.eks. forskere og systemutviklere kan gå rundt i hverdagsklær når de er på arbeidsplassen sin, og de tar ikke hverandre noe mindre alvorlig av den grunn.  Men den dagen de skal "ut av huset" og presentere et prosjekt i håp om å håve inn noen millioner, har de på seg noe finere.

De fleste er nok enige i at man ikke skal gå rundt direkte sjuskete på jobb. 

Stilling har også en sentral faktor ja, det er jeg enig i. Men om det har mer med stilling å gjøre enn utdanningsnivå kommer ann på profesjon. I en høgskoleutdanning lærer man seg ofte slikt, mens de som ikke er høgdkoleutdannet lærer dette gjennom normer og miljø, blant annet. 

Skrevet
7 minutter siden, Kayia skrev:

I min nåværende jobb kler jeg meg nøytralt og hverdagslig på kontoret men litt penere når jeg representerer. Siden jeg kan bli sendt på representasjonsoppdrag uten forvarsel har jeg et par finere sko med hæler og en pen dressjakke hengende på jobb. Utdanningsnivået er selvfølgelig likt med og uten dressjakke/hæler, det er etikette og forventninger som er endret.

Ja, det er forskjell på profesjon til profesjon også :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...