Gå til innhold

Hva er greit da - inspirert av hijab-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du? Eller har du sagt noe du ikke tenkte?

Anonymkode: c5838...9ed

Jeg har ingen interesse av din provokasjon med synsing. Om du ønsker å misforstå meg med vilje, så får det være slik.

Skrevet
1 time siden, Master skrev:

Ja så absolutt. Men å gå i (værste fall) med joggebukse når man har høgskoleutdanning tar seg ytterst sjeldent ut.

For noe tull. Det kommer an på hvilken jobb du har, og hvem du skal møte om hva og hvordan. Det enkleste eksemplet er lærere eller førskolelærere. Vi du at unger skal passes/undervises av personer i FK-dress eller Coco Chanel-drakt? 

Skrevet

Jeg har hundrevis av studiepoeng, men hvis jeg mot formodning skulle ut på søppelplukkings i regi av NAV så tviler jeg på at korrekt antrekk hadde vært pent i Masters øyne.

Her er et bilde fra et Google-kontor:

evo_Google-Moscow_02_supersize.jpg

Skrevet
5 minutter siden, Master skrev:

Ja, det er forskjell på profesjon til profesjon også :) 

Den skjønte jeg ikke? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom til en psykiater som hadde langt fett hår. Hullete dongeribukse og en altfor kort t-shorte. Han satt bakoverlent og vippet på stolen  slik at hele magen viste. Jeg skulle snakke om incest....,., 

Anonymkode: 63f3c...9bd

Generelt tror jeg voksne folk tjener lite på å stille med fett hår og bar mage, og det gjelder på begge sider av bordet. Hvorvidt hårfrisyren er kort eller lang bør ikke bety noe, om det ikke frisyren går voldsomt ut over helhetsinntrykket. 

Skrevet
10 minutter siden, Kayia skrev:

For noe tull. Det kommer an på hvilken jobb du har, og hvem du skal møte om hva og hvordan. Det enkleste eksemplet er lærere eller førskolelærere. Vi du at unger skal passes/undervises av personer i FK-dress eller Coco Chanel-drakt? 

Nei, dette lærer og barnehagelærer (heter ikke førskolelærer lenger) profesjonen er lavtlønnet, en av grunnene er nettopp en slik tanke som dette. Jeg snakker selvsagt ikke om merkeklær, det velger du å dra ut av sammengengen selv. Men en barnehagelærer som går i joggebukse som normalt arbeidsantrekk blir ikke tatt seriøst i yrket. Jeg er utdannet barnehagelærer i bunnen, men jobber ikke i barnehage. Jeg har fordypning og videreutdannelse i ledelse og verv i utdanningsforbundet. Vi hadde faktisk meget mye om nettopp dette. Så det at du sier at dette er det enkleste eksempelet sier hvor lang vei vi har å gå. At man går kledd i noe annet enn treningsklær på jobb i barnehage tilsier ikke autmatisk at man ikke er en lekende voksen.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hundrevis av studiepoeng, men hvis jeg mot formodning skulle ut på søppelplukkings i regi av NAV så tviler jeg på at korrekt antrekk hadde vært pent i Masters øyne.

Ser nesten ut som lassaroner på det lokale dagsenteret (noe sånt).

Anonymkode: 93749...dd7

Skrevet
20 minutter siden, Master skrev:

Stilling har også en sentral faktor ja, det er jeg enig i. Men om det har mer med stilling å gjøre enn utdanningsnivå kommer ann på profesjon. I en høgskoleutdanning lærer man seg ofte slikt, mens de som ikke er høgdkoleutdannet lærer dette gjennom normer og miljø, blant annet. 

Hva jobber du selv med?

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ha meg frabedt at du synser om hva jeg mener. Er lite relevant til saken.

Endret av Master
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du selv med?

Kan være det samme. Ser ikke at det er relevant i denne tråden.

Endret av Master
Skrevet
3 minutes ago, Master said:

Nei, dette lærer og barnehagelærer (heter ikke førskolelærer lenger) profesjonen er lavtlønnet, en av grunnene er nettopp en slik tanke som dette. Jeg snakker selvsagt ikke om merkeklær, det velger du å dra ut av sammengengen selv. Men en barnehagelærer som går i joggebukse som normalt arbeidsantrekk blir ikke tatt seriøst i yrket. Jeg er utdannet barnehagelærer i bunnen, men jobber ikke i barnehage. Jeg har fordypning og videreutdannelse i ledelse og verv i utdanningsforbundet. Vi hadde faktisk meget mye om nettopp dette. Så det at du sier at dette er det enkleste eksempelet sier hvor lang vei vi har å gå. At man går kledd i noe annet enn treningsklær på jobb i barnehage tilsier ikke autmatisk at man ikke er en lekende voksen.

Wow, nå trodde jeg først nesten at du var advokat, lege eller siv.ing, men så viste seg at du var barnehageonkel! Ikke at jeg ikke visste det fra før av jfr. din tidligere bruker.

Lykke til.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wow, nå trodde jeg først nesten at du var advokat, lege eller siv.ing, men så viste seg at du var barnehageonkel! Ikke at jeg ikke visste det fra før av jfr. din tidligere bruker.

Lykke til.

Jeg er ingen barnehageonkel :) Som jeg skrev, jobber ikke i barnehage. Er forresten ingenting som heter barnehageonkel, men det var vel kun en provokasjon.

Den holdningen du kommer med her sier sitt også. At en ingeniør er viktigere enn en barnehagelærer (Ingeniører har forresten ofte lavere utdanningsnivå enn barnehagelærere)

Skrevet

For de som jobber i helsevesenet og som ikke bruker arbeidstøy gjelder en regel og det er å kle seg sømmelig. Det vil si at skjørt og shorts skal gå ned til knærne ,og genser/topp ikke skal  ha for mye utringning. 

På mange somatiske avdelinger er lange negler og neglelakk ikke lov ,ikke synlig piercing heller ,dette på grunn av hygiene og smittefare. 

Parfyme og røyke lukt er også uønsket. 

Så det er mange som jobber i helsevesenet som ikke får gjøre som de kunne ønske av hensyn til pasientene, og det er faktisk pasienten de jobber for .Jeg synes derfor at religiøse symboler ikke hører hjemme i helsevesenet. Det er pasienten sitt helsevesen noen pasienter er kanskje skeptisk til muslimer, andre til kristne og noen mener kanskje at folk som er religiøse uansett tror må være litt ko-ko.

Når det gjelder hvordan folk kler seg så går det ikke annet å sette folk i sikre båser etter klær.Det eneste en sånn noenlunde kan dele folk inn i er gruppe flink til å se hva som kler en og gruppen mindre flink til å se hva som kler en.

En finner mange smarte og høyt utdannet i gruppen ikke så flink til å kle seg .

Og mange "jeg er mest opptatt av klær ,sminke og sånn " i gruppen flink til å kle seg .

Noen tjener dårlig og bruker masse penger på klær og sparer på alt annet ,og noen er rike og men synes ikke utseende er viktig. 

Så det er slutt på den tiden en kunne se på klærne hvilken stand folk hadde.

Anonymkode: 43682...930

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For de som jobber i helsevesenet og som ikke bruker arbeidstøy gjelder en regel og det er å kle seg sømmelig. Det vil si at skjørt og shorts skal gå ned til knærne ,og genser/topp ikke skal  ha for mye utringning. 

På mange somatiske avdelinger er lange negler og neglelakk ikke lov ,ikke synlig piercing heller ,dette på grunn av hygiene og smittefare. 

Parfyme og røyke lukt er også uønsket. 

Så det er mange som jobber i helsevesenet som ikke får gjøre som de kunne ønske av hensyn til pasientene, og det er faktisk pasienten de jobber for .Jeg synes derfor at religiøse symboler ikke hører hjemme i helsevesenet. Det er pasienten sitt helsevesen noen pasienter er kanskje skeptisk til muslimer, andre til kristne og noen mener kanskje at folk som er religiøse uansett tror må være litt ko-ko.

Når det gjelder hvordan folk kler seg så går det ikke annet å sette folk i sikre båser etter klær.Det eneste en sånn noenlunde kan dele folk inn i er gruppe flink til å se hva som kler en og gruppen mindre flink til å se hva som kler en.

En finner mange smarte og høyt utdannet i gruppen ikke så flink til å kle seg .

Og mange "jeg er mest opptatt av klær ,sminke og sånn " i gruppen flink til å kle seg .

Noen tjener dårlig og bruker masse penger på klær og sparer på alt annet ,og noen er rike og men synes ikke utseende er viktig. 

Så det er slutt på den tiden en kunne se på klærne hvilken stand folk hadde.

Men kanskje kan man se på klærne hvor folk bor eller hvilket miljø de ferdes i  ?

Jeg skiftet jobb for halvannet år siden. Etter noen dager spør kantinedama meg i lunsjpausen : - Du bor sikkert i Oslo du ? - Det stemmer det ja. - Ja, ser det på deg. Du ser ut som en bydame :D

Jeg har nesten samme type stilling som tidligere, men gradvis har det skjedd en endring hos meg. Jeg er ganske avslappet. Ikke hver dag jeg gidder å sminke meg. Klærne er det ikke så nøye med. Hos oss labber folk rundt i raggsokker uten sko og lusekofte. 

Det er deilig og avslappende,  men jeg ser mer sjuskete ut enn tidligere. I hvert fall i hverdagene har jeg blitt litt lat. Det er ingen som bryr seg.

Til poenget : Det er kanskje mer miljøet rundt enn type stilling, tenker nå jeg da :)

Skrevet
6 timer siden, Master skrev:

Ja så absolutt. Men å gå i (værste fall) med joggebukse når man har høgskoleutdanning tar seg ytterst sjeldent ut.

Hvordan kler du deg selv på jobb?

Skrevet
29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men kanskje kan man se på klærne hvor folk bor eller hvilket miljø de ferdes i  ?

Jeg skiftet jobb for halvannet år siden. Etter noen dager spør kantinedama meg i lunsjpausen : - Du bor sikkert i Oslo du ? - Det stemmer det ja. - Ja, ser det på deg. Du ser ut som en bydame :D

Jeg har nesten samme type stilling som tidligere, men gradvis har det skjedd en endring hos meg. Jeg er ganske avslappet. Ikke hver dag jeg gidder å sminke meg. Klærne er det ikke så nøye med. Hos oss labber folk rundt i raggsokker uten sko og lusekofte. 

Det er deilig og avslappende,  men jeg ser mer sjuskete ut enn tidligere. I hvert fall i hverdagene har jeg blitt litt lat. Det er ingen som bryr seg.

Til poenget : Det er kanskje mer miljøet rundt enn type stilling, tenker nå jeg da :)

Klær kan selvfølgelig brukes som et symbol på tilhørighet, en kultur eller subkultur eller religion. Tildels også politisk ståsted, men den delen kan være litt vanskelig, ihvertfall i Norge. 

I dag med Internet, bloggere osv er det lettere å vite hva som er inne enn noen gang før.Så om du bor i byen eller på landet har ikke lenger så mye å si ,det kommer ann på hvor interessert en er i klær. 

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klær kan selvfølgelig brukes som et symbol på tilhørighet, en kultur eller subkultur eller religion. Tildels også politisk ståsted, men den delen kan være litt vanskelig, ihvertfall i Norge. 

I dag med Internet, bloggere osv er det lettere å vite hva som er inne enn noen gang før.Så om du bor i byen eller på landet har ikke lenger så mye å si ,det kommer ann på hvor interessert en er i klær. 

Ja, men det er forskjell likevel. Jeg kommer fra landet , men bor i by. Ingen tvil om at det er forskjell. 

Det samme med interiør faktisk.

Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jobber du langt ute på bondelandet?

Nicklusheletida
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du langt ute på bondelandet?

Spørs hva du mener med langt ut ? Langt nok til at forskjellen er stor :)

Men dette er ikke ment som noen kritikk til de på landet. Jeg synes jo det er behagelig og har tilpasset meg. Ikke helt på lusekoftenivå enda, men ikke langt unna heller :)

Skrevet
37 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Spørs hva du mener med langt ut ? Langt nok til at forskjellen er stor :)

Men dette er ikke ment som noen kritikk til de på landet. Jeg synes jo det er behagelig og har tilpasset meg. Ikke helt på lusekoftenivå enda, men ikke langt unna heller :)

Nei, må  ikke være slemme med bøndene vel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...